• Anonym (student)

Nu är det så kort tid kvar till utbildningen är slut men orkar inte, mår så dåligt!

Hej, Jag har en stor tenta den 25e april och ett gigantiskt arbete ska lämnas in den 27e april. Jag mår inte alls bra när jag tänker på detta och min motivation är på botten. Detta är extremt viktigt att få gjort i tid!!

Snälla någon hjälp mig att bli motiverad!! Hur ska jag göra för att orka? Jag vet att jag kan under denna tid om jag vill (har panik pluggat inför tentor förr på endast 3-4 dagar och klarat de bra) men känner mig jätte stressad nu ändå.

Jag sitter framför böckerna men mår illa vid tanken på hur mycket jag har kvar att göra och förmår således inte att börja plugga heller. Blir iallamående vid tanken på hur mycket jag har att göra vilket slutar med att jag inte gör något alls. Och dagarna går och tentan och inlämningsdagen närmar sig½!!!

Snälla hjälp mig att bli motiverad! Någon som vill hålla mig sällskap här och peppa mig lite då och då fram till den 27e? Skulle vara guld värt att få lite hjälp här då jag inte har någon annan att prata med om detta :(:(:( mår så dåligt och känner mig så ensam GråterGråter Jag bara MÅSTE klara detta nu!!!! Gråter

• Svar på tråden Nu är det så kort tid kvar till utbildningen är slut men orkar inte, mår så dåligt!
  • oväntatväntatgravid

Sätt dig ner och kolla på saker du kan köpa när du har fått ditt jobb, kolla lite på hemnet, fina klädsidor m.m. och bygg upp en inspirationskälla. Sen tar du och gör en lista på allt som måste göras, som att leta källor till ditt arbete, läsa x antal kapitel, göra övningstentor osv. Därefter gör du de som går fort att få överstökade och kryssar för på din lista. Redan då kommer det kännas lättare. Strunta i hur många dagar du har kvar nu, du kan inte ändra på det ändå. 
    Jag rekommenderar verkligen övningstentor! De är betydligt lättare att ta sig igenom än böcker. Självklart spelar det här roll vad du pluggar för något. Är det mycket läsning så är det så klart bättre att läsa i böckerna och försöka sammanfatta det du läst efter varje kapitel, är det räkneövningar så kan du hellre plugga ex-tentor eftersom förklaringarna där brukar vara mindre teoretiskt komplicerade än alla "generella förklaringar" i böckerna.

Lycka till! 

• Anonym (student)

Ok så mycket för att du orkar skriva. Ok ska försöka motivera mig själv nu, jag BEHÖVER ju trots allt denna examen inför min framtid.
    Ska sätta mig ner och börja nu direkt!! Ska kolla på exempeltentor när jag pluggar iför tentan (detta är redan en omtenta så måste klara den nu) men just nu håller jag på med arbetet, tänkte försöka få det någotlunda överstökat först så att jag sedan kan koncentrera mig mer på tentan... eller något.

Jag vill inte säga vilken utbildning jag läser då jag inte vill bli igenkänd här men vi kan väl säga att det är en naturvetenskaplig utbildning, mycket kemi osv.

Måste måste måste klara detta nu!!Gråter

• oväntatväntatgravid
    Anonym (student) skrev 2012-04-15 02:47:55 följande:

Ok så mycket för att du orkar skriva. Ok ska försöka motivera mig själv nu, jag BEHÖVER ju trots allt denna examen inför min framtid.
    Ska sätta mig ner och börja nu direkt!! Ska kolla på exempeltentor när jag pluggar iför tentan (detta är redan en omtenta så måste klara den nu) men just nu håller jag på med arbetet, tänkte försöka få det någotlunda överstökat först så att jag sedan kan koncentrera mig mer på tentan... eller något.

Jag vill inte säga vilken utbildning jag läser då jag inte vill bli igenkänd här men vi kan väl säga att det är en naturvetenskaplig utbildning, mycket kemi osv.

Måste måste måste klara detta nu!!Gråter

Ok, men kemi, då kan du säkert plugga exempeltentor på stökiometrin (om det är sånt du sysslar med, läser själv en kurs i kemi nu men den är kanske inte lika avancerad som din om du är i slutet av din utbildning).. medan du kan ta andra partier där du måste ha mer kunskap om vissa specifika saker från boken... 

Angående arbetet.. skriv bara, tänk inte så mycket.. varje mening behöver inte vara perfekt. När du har en text sen kan du arbeta med den och göra den bättre. 
    Får du bara göra en omtenta? Du kommer klara detta! och gör du inte det så är det inte hela världen, det kommer fler chanser! Gör ditt bästa så blir den nog bra.

Jag känner oftast att det är svårare att börja skriva i ett arbete än att göra ett tal på en övningstenta... och känner du ett obehag inför att börja med något, gör något annat istället. Skriv ut lite papper, organisera dina källor, gör ett exempeltal från en tenta.. så att du är mitt inne i plugget när du går över till de lite tuffare bitarna.

• voldis

Åh va vad det jag löste som fick mig att bli peppad nu den sista månaden på min utbildning? ..... Hmm nåt i stil med " när det känns onödigt att slutföra, kom ihåg varför du började"

• Anonym (student)

Tack så mycket voldis och astarte! Det hjälpte att höra och har kollat in sidan något ocks¨, blev lite mer motiverad.

Oväntatgravid: Jag kan inte göra denna tenta fler gånger, eller isåfall måste jag nog ansöka om att få göra det... vet inte hur reglerna är. :(

Men men, igår pluggade jag iallafall lite. Eller allt som allt i ca 4timmar i sträck intensivt. Är det bra? Tycker att jag fick ganska mycket gjort men är det inte sagt att man ska plugga i 8 timmar per dag eller något? Då gjorde jag ju inte alls lika bra ifrån mig :( med endast 4 timmar :(:(:(Gråter

Jag kom nyss hem från plugget och ska äta mat nu varefter jag tänker börja skriva på min inlämning, ska försöka komam igång med den riktigt ordentligt nu!

• Anonym (student)

gah endast 8 dagar kvar till tentan och 10 till inlämningen Gråter jag kommer börja gråta

• Anonym

DU BEHÖVER VILA! Sitt inte och småplugga lite nu och då. Ta dig en kort ledighet och ladda batterierna.

• Anonym
    Anonym (student) skrev 2012-04-16 21:36:53 följande:
    gah endast 8 dagar kvar till tentan och 10 till inlämningen Gråter jag kommer börja gråta

Men gråt då så kommer det kännas bättre efteråt, gråt är ingenting farligt.
  • Anonym (jaaaaa)

Är precis is samma sits som du... C-uppsatsen kvar tills jag blir färdig. Resten låter också som min utbildning, aldrig behövt plugga och skrivit ihop alla inlämningar på några timmar. Kommer själv inte igång, vet inte varför det är så svårt till slut. Men det här måste vi igenom. Det är bara sluta gråta och börja plugga! 

• oväntatväntatgravid
    Anonym (student) skrev 2012-04-16 21:35:39 följande:

Tack så mycket voldis och astarte! Det hjälpte att höra och har kollat in sidan något ocks¨, blev lite mer motiverad.

Oväntatgravid: Jag kan inte göra denna tenta fler gånger, eller isåfall måste jag nog ansöka om att få göra det... vet inte hur reglerna är. :(

Men men, igår pluggade jag iallafall lite. Eller allt som allt i ca 4timmar i sträck intensivt. Är det bra? Tycker att jag fick ganska mycket gjort men är det inte sagt att man ska plugga i 8 timmar per dag eller något? Då gjorde jag ju inte alls lika bra ifrån mig :( med endast 4 timmar :(:(:(Gråter

Jag kom nyss hem från plugget och ska äta mat nu varefter jag tänker börja skriva på min inlämning, ska försöka komam igång med den riktigt ordentligt nu!

4 h är ju jättebra!! Jag tror inte att det finns någon som sitter 8 h varje dag (förutom dagarna innan en tenta)... Att sitta så länge, som faktiskt 4 timmar är, intensivt är väldigt ansträngande för huvudet, kom ihåg att ta pauser och att stoppa i dig något att äta under tiden! 
    Du är duktig! Kom ihåg det, du fick massor med plugg gjort!  
Svar på tråden Nu är det så kort tid kvar till utbildningen är slut men orkar inte, mår så dåligt!