• Anonym (uppsvälld)

IBS? Funkar Probimage då....?

Hej! Jag har problem med min mage, sväller nästan jämt upp i magen efter jag ätit och måste vila länge efteråt så det sjunker ner. Jag har gjort både gastroskopi och koloskopi - allt ser bra ut. Har inte fått diagnosen IBS, men överläkaren på allergimottagningen tror jag har det.

Jag är inte allergisk mot nånting, men blir dålig av för mycket vitt mjöl, mjölk, ägg, med mer..... Så det låter jag bli, äter endast sojaprodukter.

Nu undrar jag om ni som har IBS blivit bättre av Probimage??

• Svar på tråden IBS? Funkar Probimage då....?
  • vikarien

Tyvärr inte! Men det är klart värt att prova en burk, vissa har det ju hjälpt för ska finnas något som heter ibrogoast eller något liknande med, det ska tydligen funka bättre. Har inte provat då man inte får va allergiskt mot gråbo, vilket jag är men prova dig fram mellan olika, det är ju ofarliga saker

• Anonym (uppsvälld)
    vikarien skrev 2012-04-15 10:24:17 följande:
    Tyvärr inte! Men det är klart värt att prova en burk, vissa har det ju hjälpt för ska finnas något som heter ibrogoast eller något liknande med, det ska tydligen funka bättre. Har inte provat då man inte får va allergiskt mot gråbo, vilket jag är men prova dig fram mellan olika, det är ju ofarliga saker
    Just ja, det har jag hört talas om. Men är det endast för de som fått diagnosen IBS, eller kan vem som helst äta den också - precis som Probimage som är receptfri?
  • Aimy

Iberogast funkar superbra för mig. Även gett en halv dos till min sjuåring när hon hade ont i magen, vilket hjälpte. Både svärmor och mormor fr med probimage och de tycker att det hjälper jättebra, en på mig hade det ingen effekt.

• Anonym (uppsvälld)
    Aimy skrev 2012-04-15 10:28:00 följande:
    Iberogast funkar superbra för mig. Även gett en halv dos till min sjuåring när hon hade ont i magen, vilket hjälpte. Både svärmor och mormor fr med probimage och de tycker att det hjälper jättebra, en på mig hade det ingen effekt.
    Kan ju testa det ena först tills den är slut, och sedan testa den andra om den inte funkar...

Funkar det snabbt? Jag kan till 90% alltid ''få ur mig det jag ska'' på morgonen då jag ätit frukost. Men sen resten av dagen blir magen mer och mer svullen, jag sväller upp enormt under revbenen, typ i höjd med hjärtat. Svinont gör det!
  • vikarien

Säker på att du inte är laktosintolerant också? Låter ju lite så om du sväller så mycket. Det gör nämligen jag om jag får i mig laktos, blir så svullen så man tror man ska sprängas Prova du olika, allt som är receptfritt kan jag tycka är ofarligt att prova en period. Även fast du inte fått diagnosen IBS! Dom har ju iaf uteslutit annat genom bra och noggranna undersökningar

• Anonym (uppsvälld)
    vikarien skrev 2012-04-15 10:41:13 följande:
    Säker på att du inte är laktosintolerant också? Låter ju lite så om du sväller så mycket. Det gör nämligen jag om jag får i mig laktos, blir så svullen så man tror man ska sprängas Prova du olika, allt som är receptfritt kan jag tycka är ofarligt att prova en period. Även fast du inte fått diagnosen IBS! Dom har ju iaf uteslutit annat genom bra och noggranna undersökningar
    Nej, jag är inte laktosintolerant. Men när de testat mjölkprotein har jag fått några tiotal % över gränsen som man ska ha. Men man ska ha över 100% för att vara allergisk, jag har 0,75 eller liknande - gränsen går vid 0,35. Så jag reagerar på det men anses inte som allergisk, bara överkänslig.
  • vikarien

På mig visa inga tester att jag var känslig mot varken laktos eller mjölkprotein, men jag klarar nästan ingen laktos alls ändå. Så prova dig fram med sånt också, testerna är inte särskilt pålitliga! Jag undviker också paprika, alla sorter av kål, broccoli, lök och annat sånt som kan va gasbildande. Äter heller inga fibrer i form av mörkt bröd och så. Hela fröer är rena döden Man får inte mycket hjälp av vården med sånt, så man får prova sig fram själv! Skriv gärna matdagbok och hur du mår varje dag, så ser du om det blir något samband som dyker upp ofta

• Anonym (uppsvälld)
    vikarien skrev 2012-04-15 10:56:10 följande:
    På mig visa inga tester att jag var känslig mot varken laktos eller mjölkprotein, men jag klarar nästan ingen laktos alls ändå. Så prova dig fram med sånt också, testerna är inte särskilt pålitliga! Jag undviker också paprika, alla sorter av kål, broccoli, lök och annat sånt som kan va gasbildande. Äter heller inga fibrer i form av mörkt bröd och så. Hela fröer är rena döden Man får inte mycket hjälp av vården med sånt, så man får prova sig fram själv! Skriv gärna matdagbok och hur du mår varje dag, så ser du om det blir något samband som dyker upp ofta
    Jag äter linfrön och pumpakärnor i min frukost på morgonen, jag tror det är därför jag alltid kan gå på toa efteråt... Annars äter jag nästan inge fiber alls, förutom (minst) 1 päron om dagen så magen håller sig i form. Rör på mig väldigt mycket och dricker, så jag tycker inte att magen borde svälla sådär. Funderar på om jag äter för fort....?
  • vikarien

Ja att äta fort är ingen höjdare! Men det borde å andra sidan inte göra att du sväller senare på dagen, borde ju komma direkt efter maten då.

• Anonym (uppsvälld)
    vikarien skrev 2012-04-15 11:02:51 följande:
    Ja att äta fort är ingen höjdare! Men det borde å andra sidan inte göra att du sväller senare på dagen, borde ju komma direkt efter maten då.
    Det kommer direkt, men svullnaden håller i sig och blir värre efter nästa måltid..
Svar på tråden IBS? Funkar Probimage då....?