• 1005H

Tips på riktigt onyttig mat?

Dvs full av fett, kolhydrater & kalorier! Lättätet och gott! men också gärna lättlagat! Snälla, ge alla tips ni kan!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-15 14:21
    Maten skall alltså vara till ett 2 årigt barn, kanske jag ska tillägga :)

• Svar på tråden Tips på riktigt onyttig mat?
  • Ema86

haha

hämtpizza med extra ost o pommesfrittes på sidan av o beasås :D  

• 1005H

Tack! :) Jo pizza och pommes fungerar helt ok ibland, likasås bearnaise. Men behöver tips på nya saker som helst går att laga själv.

Obs! Seriös med frågan även om jag kan förstå att den kan tolkas ironiskt :P 

• Ema86

men ja... mycket cremefrech ... vispgrädde i såser... ost ...

godis o tårta o glass såklart oxå...

får man fråga varför äta så?       

• Vila

Min svärmor gör någon tacogratäng där hon steker köttfärs med tacokrydda, har i den i en form, fet creme fraishe och riven ost på - gratineras i ugn. Tacochips till. Massor av grönsallad brukar vi också ha till, men det kan du ju utesluta om det ska vara riktigt onyttigt. Riktigt fet potatisgratäng med massor med grädde och ost med något valfritt kött och fet gräddsås till.

Får man fråga varför du vill ha såna recept?

• snuppis

blanda gärna socker och fett de är farligt ha ha..i med lite kolhydrater också. Får man fråga varför du vill ha sådana recept blev nyfiken..

Jag skulle ta och steka bacon i margarin blanda i kryddor och frech. koka pasta och blanda i drick cola till  

• 1005H

Sonen lider av extremt dålig viktuppgång och på tisdag skulle egentligen datum för operation av knapp på magen (sond) bestämmas, men då han börjat stoppa i sig lite grann (till skillnad från ingenting tidigare) så ser vi en liten strimma av hopp att lyckas få i honom tillräckligt mycket kalorier på det lilla han äter och på så sätt klarar oss undan knapp. Han har levt med sond i näsan sedan förra hösten, men har nu varit utan den i snart 3 veckor (för att pröva en sista gång innan operation).

Så just nu ser dagarna ut som så att vi bor på ett habiliteringshem där vi varje måltid ger honom "önskekost", dvs allt han kan tänkas tycka om oavsett hur onyttigt det är, det viktiga är bara att han ska lära sig att äta mängder av någonting.

Därav frågan! :) Tack så mycket för tipsen!    

• mrsStatham

Snabbnudlar med sås gjord på grädde och bacon?

Bara två saker är oändliga
  • SunGirl

Se till att laga rätter som består av mycket kolhydrater kombinerat med mycket fett. Det är inte så svårt, ät "vanlig" mat men ta mer potatis/ris/pasta och se till att alltid ha mycket fet sås på.

Lägg till vitt gott nybakat bröd med massor av smör till varje måltid (ex. vitlöksbröd). Eller chips vid sidan av.

Drick fet mjölk till varje måltid.

Det var väl vad jag kunde komma på..

Och glöm inte efterrätten efter varje middag

• mrsStatham

Men vad tycker sonen om då? Vad är det han har ätit när han ätit?

Bara två saker är oändliga
  • 1005H
    Vila skrev 2012-04-15 12:23:46 följande:
    Min svärmor gör någon tacogratäng där hon steker köttfärs med tacokrydda, har i den i en form, fet creme fraishe och riven ost på - gratineras i ugn. Tacochips till. Massor av grönsallad brukar vi också ha till, men det kan du ju utesluta om det ska vara riktigt onyttigt. Riktigt fet potatisgratäng med massor med grädde och ost med något valfritt kött och fet gräddsås till.

Får man fråga varför du vill ha såna recept?

Den där tacogratängen brukar jag ju faktiskt göra, men tror aldrig sonen ätit - ska pröva, kanske redan ikväll! Tack så mycket!
    snuppis skrev 2012-04-15 12:24:18 följande:
    blanda gärna socker och fett de är farligt ha ha..i med lite kolhydrater också. Får man fråga varför du vill ha sådana recept blev nyfiken..

Jag skulle ta och steka bacon i margarin blanda i kryddor och frech. koka pasta och blanda i drick cola till  

Ja socker och fett är ju en farligt kombo, ska pröva! Lyckades få i honom rent vitlökssmör härom dagen, kanske bara ska blanda i lite socker också? ;) Bacon brukar tyvärr inte gå så bra...cola har jag i och för sig aldrig prövat, men tror han tycker det är otäckt med kolsyra.

Svar på eran fråga finns i mitt förra inlägg :) 

Svar på tråden Tips på riktigt onyttig mat?