• logicalmind

bjuda vänner på Middag, men va ska jag laga?

vi ska bjuda hem vänner på middag. vi är sammanlagt 4 vuxna och 4 barn (mellan 2 och 6 år) men jag har ingen aning om va jag ska laga... vill inte laga någon vardags mat eller nått svindyrt som oxfilé....  tänkte mej förrätt, varmrätt och efterätt....

• Svar på tråden bjuda vänner på Middag, men va ska jag laga?
  • La Lola

Bor ni så ni kan grilla?
    Grillspett, nån form av potatis, sallad o sås till.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Gurkan

Skulle nog undvika lax eftersom alla inte gillar det.

Melon och skinka till förrätt, fläskfilegryta med basilika och tagiatelle och pannacotta med bär till efterrätt

• logicalmind
    La Lola skrev 2012-04-15 13:00:13 följande:
    Bor ni så ni kan grilla?
    Grillspett, nån form av potatis, sallad o sås till.
    nej vi har fortfarande snö så att vara ute är inget alternativ.
    Mandy1981 skrev 2012-04-15 13:18:17 följande:
    lax går alltid hem
    ja, de skulle funka bra! tack

fler tips? på förrätt och eftetrsätt!?
  • snigelkatt

favorit förrätt:
    blinier med löjrom, rödlök o gräddfil
    eller
    gratinerad chevre med honung, på bädd av ruccola, körsbärstomater, stekt bacon och balsamico creme.

favorit efterrätt:
    kladdkakemuffins med lyxig vaniljglass och blandade bär
    eller
    Gino med vit choklad och lyxig vanlijglass

mmm nu blev jag hungrig! 

• La Lola
    logicalmind skrev 2012-04-15 13:23:08 följande:
    nej vi har fortfarande snö så att vara ute är inget alternativ.
    Jag sa inte att ni skulle äta ute.
    Jag undrade om ni hade möjlighet att grilla.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Jag1977

Favorit när både barn och vuxna kommer,supergott och är så enkelt! Förrätt; Ett tunnbröd med löjrom (sikrom funkar också), gräddfil och rödlök. Till barnen ett spett var med korvskivor man skurit ut med pepparkaksformar och tex gurkbitar Varmrätt; Skär kycklingfilé i bitar, lägg ut i ugnsform. Värm grädde, en kyclkingbuljongtärning och 2-3tsk italiensk salladskrydda, en finhackad röd chili och en påse riven västerbottenost. Häll över kycklingen, in i ugnen ca 20min 200grader. Servera med ris och god sallad. Efterrätt: Enkelt: glass med varma bär, chokladsås, maränger (olika strössel åt barnen) Medelsvårt: knäckig äppelpaj med marsansås Gott: leilas kladdiga kladdkaka med vispad grädde

• logicalmind
    La Lola skrev 2012-04-15 13:28:37 följande:
    Jag sa inte att ni skulle äta ute.
    Jag undrade om ni hade möjlighet att grilla.
    menade inte heller att vi skulle äta ute =) utan de är fortfarande för kallt att stå ute och grilla! dessuton är grillern lååångt in i förådet...hihi  =)

kyckling lät ju oxå gott =)

nu blev jag oxå hungrig =)
  • Joråsåatte
    Jag1977 skrev 2012-04-15 13:34:45 följande:
    Favorit när både barn och vuxna kommer,supergott och är så enkelt! Förrätt; Ett tunnbröd med löjrom (sikrom funkar också), gräddfil och rödlök. Till barnen ett spett var med korvskivor man skurit ut med pepparkaksformar och tex gurkbitar Varmrätt; Skär kycklingfilé i bitar, lägg ut i ugnsform. Värm grädde, en kyclkingbuljongtärning och 2-3tsk italiensk salladskrydda, en finhackad röd chili och en påse riven västerbottenost. Häll över kycklingen, in i ugnen ca 20min 200grader. Servera med ris och god sallad. Efterrätt: Enkelt: glass med varma bär, chokladsås, maränger (olika strössel åt barnen) Medelsvårt: knäckig äppelpaj med marsansås Gott: leilas kladdiga kladdkaka med vispad grädde
    Ahh, detta kycklingrecept ska jag pröva!!
    Tack för tipset! 
Svar på tråden bjuda vänner på Middag, men va ska jag laga?