18+ hankatt och jag behöver råd!
jag har en hankatt på 18 år och snart 3 månader. han är ju lite skruttig som väntat vid den här åldern. jag försöker googla och hitta rådgivning kring den avslutande delen. jag hittar inget direkt! jag försöker ventilera.
lite kortfattat om min prins hälsa: har stela leder så han hoppar ogärna upp bänkar men kommer upp i soffan samt sängen utan problem. han har haft förhöjda levervärden så han äter torrfoder för detta och det funkar bra. han har tyngre andning pga NGT i lungorna, veterinärerna vet inte vad det är. röntgen är gjord & vissa områden är gråaktiga. så det är en stående dos av kortison, vilket underlättar en hel del trots att andningen är tung. hörseln är nästan borta men kommunikationen mellan oss har bara förändrats, inte upphört. han är klar i sinnet, han söker ögonkontakt, leker gärna med typiska kattleksaker. ger sig efter en stund dock pga andningen. han sover mkt men på nätterna är han mer vaken & då och då ropar han av ngn anledning. jag har gått upp för att se vad som är fel men så fort jag gör det så slutar han, tittar väldigt nyfiket och oftast spinner. verkar inte må dåligt då ialf! eftersom han är gammal så har pälsen blivit lite "randig" och lite fetare. han äter bra och dricker bra, även toavanorna är bra.
nu till mina funderingar. är jag en djurplågare om jag låter han åldras ifred här hemma? jag vill ge honom ett lugnt avslut och det är inte lugnt för hans del att sätta sig i en bil till en veterinärstation.. så det är antingen pest eller kolera. jag funderar skarpt på att ringa en veterinär och höra om den har möjlighet att komma hem till mig när det behövs. jag har gjort allt jag har kunnat för min prins & han har aldrig någonsin bitit mig, förutom på senaste besöket på veterinärstation. då bestämde jag mig att aldrig åka dit mer. jag har pratat med en del kompisar som säger att så länge han inte har ont, kan tvätta sig & äter normalt så behöver jag inte tänka på det.
just nu när jag skriver detta ligger han bredvid mig och drömmer så benen rycker :D