• Anonym

Va kostar det om man tar körkortet "privat"?

Jag är snart 30 men har inget körkort, har väll inte känt mig i behov av det förens nu när vi flyttar utanför storstan och dessutom fått barn.
    Men p.g.a. ekonomin så har jag inte råd att ta det förens om ett bra tag om jag ska ta det på körskolan. Sambon föreslog att han övningskör med mig. Så behöver vi bara lägga ut vad det kostar att köra halkbanan, uppkörning och teoriprov. Vi måste ju gå "handledarkursen" också och sen köpa teoriböckerna. Va kostar allt det här tror ni? Blir det så mycket billigare än att ta allt på en körskola?

• Svar på tråden Va kostar det om man tar körkortet "privat"?
  • Eleonor01

Att ta en kk privat är väldigt svårt. Man behöver mycket körvana å en riktigt duktig handledare. Det bästa e att kombinera köttsliga med privatövningskörning. Ta en lektion i veckan å låt handledaren åka med i baksätet. Sen hem å öva ordentligt till nästa lektion. På så sätt lär ni er båda vad ni ska träna på. Mao väldigt kostnadseffektivt å trafiksäkerhet! Hoppas det hår bra för er, lycka till!

• NoelochJack

Min man tog körkort för ett år sen, han tig en del lektioner och så övade vi på det hemma. Tror att hans körkort kostade runt 10 000 kr totalt och då tog han det på cirka en månad (hade övningskört hemma tidigare)

• Foxy79
    Eleonor01 skrev 2012-04-15 13:36:59 följande:
    Att ta en kk privat är väldigt svårt. Man behöver mycket körvana å en riktigt duktig handledare. Det bästa e att kombinera köttsliga med privatövningskörning. Ta en lektion i veckan å låt handledaren åka med i baksätet. Sen hem å öva ordentligt till nästa lektion. På så sätt lär ni er båda vad ni ska träna på. Mao väldigt kostnadseffektivt å trafiksäkerhet! Hoppas det hår bra för er, lycka till!
    En effentlig kk känns väl så där... Flört Förlåt kunde inte låta bli.
  • April barn

Det är väldigt svårt att bara köra privat hemma och klara en uppkörning då det är väldigt mycket småsaker de tittar efter på körskolan. Jag körde privat i fyra år innan jag tog tag i körkortet men fick ändå köra 10 lektioner på körskolan för att lära bort "ovanor" och saker som min privata lärare inte visste om.
    Det kostade runt 10 000:- för mig och tog ca 1½ månad att bli klar.

? MA v.18 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011?
  • Anonym

Jag skrev in mig på körskolan, köpte teoriboken och en skiva till datorn med frågorna att öva på. Körde fyra lektioner på körskolan och massor med sambon men han är lastbilschaufför så han har god vana. körkortet gick på 4500 kr totalt.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-15 13:50:05 följande:
    Jag skrev in mig på körskolan, köpte teoriboken och en skiva till datorn med frågorna att öva på. Körde fyra lektioner på körskolan och massor med sambon men han är lastbilschaufför så han har god vana. körkortet gick på 4500 kr totalt.
    Det var ju ett betydligt billigare pris än 10 000 som de andra skriver här. Hade ju hoppats på att körkortet skulle kosta runt 5000. Har inte råd med det annars, om jag inte drar ut på det och tar lite varje månad. Men jag vill ju ha det nu! Har ringt upp en körskola och ska på handledarkurs den 25:e med sambon i alla fall. Sen vet jag inte hur vi går vidare.. om jag ska köra med körskolan eller hemma..
  • Elaifiknow

Jag pratade med en bekant om det här för inte så länge sedan, då fick vi det till ca 5.000kr om man "gör allt privat". Det som kostar är:
    - Förarprov och bil vid förarprovet
    - Teoriprov
    - Körkortstillstånd inkl. synundersökning
    - RIskutbildning 1 och 2
    - Tillverkning av körkort
    - Handledarutbildning
    - Körkortsbok, tester på nätet eller vad man nu vill ha för att öva på teorin

Typ. Kanske glömt något nu.

Det är klart att det är billigare att ta 0 körklektioner, än att ta någon öht - men ta gärna någon lektion på trafikskolan, för att få in den rätta snitsen.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-15 13:58:25 följande:
    Det var ju ett betydligt billigare pris än 10 000 som de andra skriver här. Hade ju hoppats på att körkortet skulle kosta runt 5000. Har inte råd med det annars, om jag inte drar ut på det och tar lite varje månad. Men jag vill ju ha det nu! Har ringt upp en körskola och ska på handledarkurs den 25:e med sambon i alla fall. Sen vet jag inte hur vi går vidare.. om jag ska köra med körskolan eller hemma..

Skicka in ansökan om körkortstillstånd och handledartillstånd till transportstyrelsen redan nu för det tar lååång tid (ca 2-3 månader) med tillstånden (dessutom måste du betala in avgifter för ansökningar innan transportstyrelsen börjar handlägga tillstånden). Lycka till!
  • Kjellgren

Är det billigare att köra mycket privat och sedan ta en intensivhelg med halkbana etc?

Jag har övningskört med barnen och vet att det är en helt annan sak att kunna lära ut hur man kör eftersom så mycket sitter i ryggmärgen efter ett antal år. En så enkel sak som att ställa in förarstolen korrekt - har ni tänkt på hur man gör det? För själv justerar man ju bara tills "det känns rätt".

TS, räkna med minst 5 körlektioner på skola. Ta en lektion hyfsat tidigt så ser de vilka misstag du gör innan de hinner cementeras och sprid sedan ut resten. Det kommer gå kanon!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-15 14:42:24 följande:
    Skicka in ansökan om körkortstillstånd och handledartillstånd till transportstyrelsen redan nu för det tar lååång tid (ca 2-3 månader) med tillstånden (dessutom måste du betala in avgifter för ansökningar innan transportstyrelsen börjar handlägga tillstånden). Lycka till!
    Va? När min lillasyster körde med mamma för två år sedan så gick dom på en kurs som var tre timmar tror jag, där skrev dom på papper som dom sen skulle ha i bilen och visa om polisen stannade dom.. alltså att mamma var en lämplig körlärare. Det tog ju inte 2-3 månader? :D
  • Eleonor01

Anonym

Då har de missförstått alla med sina handledarpapper. De skall skickas iväg för bedömning. Papperna som man får i retur skall medföras vid färd

• sniwa

Ett körkortstillstånd kostar 220:- och görs enklast och snabbast på www.korkortsportalen.se  Ansökan är inte komplett förrän ett syntest inlämnats. Gör du syntestet på en trafikskola så brukar de ha möjligheten att rapportera in resultatet via datorn och då har du ditt körkortstillstånd på ca 1 vecka om du betalt via nätet - och inte har några sjukdomar o dyl som sätter käppar i hjulet.

En handledaransökan ska man göra också, även den via www.korkortsportalen.se Den kan du göra några dagar innan ni ska gå kursen, det kostar 170:-

När ni gått kursen så rapporterar trafikskolan in att ni gått och är allt betalt och klart så brukar handledartillståndet dyka upp drygt en vecka senare. 
    (Observera att körkortstillståndet ska vara klart innan de handlägger handledartillståndet. Därför är det smart att skicka iväg körkortstilståndsansökan innan ni går på kursen) 

Vill du även övningsköra med din mamma så behöver du bara göra en handledaransökan för er två eftersom hon redan gått kursen som numera gäller i 5 år.    

Riskettan kan du göra när som helst i utbildningen. Kolla runt på olika trafikskolors hemsidor för att jämföra priser. ( www.str.se )

Ta körlektioner varvat med din körning hemma, det är mest kostnadseffektivt.

Halkan bör komma sent i utbildningen, så nära teoriprovet och körprovet som det går. Detta för att du ska få så mycket utbyte av halkan som möjligt. En del halkbanor har paketpris på riskettan och halkbana, värt att kolla upp kanske?

Teori- och körprov bokas vid samma tillfälle och det ska vara max 2 veckor emellan proven. När du bokat får du faktura hem på 220:- för teorin och 700:- för uppkörningen. Hyr du trafikverkets bil får du lägga på 400:- till. 

Man kan boka 3 månader framåt och sista betaldag är den dagen du ska göra respektive moment.     

Tänk på att vara ett steg före med teorin hela tiden, körningen kommer att gå bättre då eftersom du ska omsätta dina teorikunskaper i bilen då du är ute och kör.

Lycka till!      

• Anonym

Tack för det långa svaret, då hänger jag med. Förutom en sak, vad innebär Riskettan? Aldrig hört talas om det utan bara Halkbanan.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-15 19:06:29 följande:
    Tack för det långa svaret, då hänger jag med. Förutom en sak, vad innebär Riskettan? Aldrig hört talas om det utan bara Halkbanan.
    Riskettan är en teoretisk "utbildning" om alkohol, droger och trötthet. Är ca 3 timmar lång.
    Det är en riskutbildning nr 1 halkbanan är riskutbildning nr 2.
  • Cizi

Min sambo tog körkort privat med mig som handledare.

Böcker ca 300
    Tillstånd (kk+hl) ca 400
    Handledarutbildning ca 800 (för båda)
    Risketta 700
    Halkbana 1500
    Uppskrivning+ uppkörning ca 2000 (inkl lån av bil
     och han klarade inte på första försöket)

Till detta kommer MÅNGA liter bensin! Kanske 100-150 liter? i så fall ca 1800
    Slitaget på bilen räknar jag dock inte med...

Säkerligen glömt något, men räkna med minst 8000

• Anonym

Tack för alla svar.

Har en fråga till... hur lång tid ska man räkna med att det tar att få tid till uppkörning och teoriprov? sambon gissa på en månad..

• tjej87
    Anonym skrev 2012-04-16 20:51:22 följande:
    Tack för alla svar.

Har en fråga till... hur lång tid ska man räkna med att det tar att få tid till uppkörning och teoriprov? sambon gissa på en månad..
    På våren brukar det alltid ta längre tid för det är många som tar då som har fyllt 18 och vill ta innan sommaren. Men det varierar mkt från ort till ort så det är svårt att säga... En månad känns som en ganska bra snitt-väntetid
Svar på tråden Va kostar det om man tar körkortet "privat"?