• Themis

Har du sladdtelefon?

Ja, hru många är det som fortfarande har kvar en telefonlur i hemmet med en sladd till?'

Jag tror dessa är på utdöende, visst kanske det står en poppig Kobra eller nån gammal Vox nånstans men de flesta av oss har väl gått vidare till trådlös lur eller bara mobiltelefon. Eller?

Full frontal nerdity.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du sladdtelefon?
  • Momalicious

Jag har inte haft hemtelefon öht sen jag flyttade hemifrån för 3 år sen. Tror min mamma skrotade sista sladdtelefonen tio år innan det.

• Sommarpresent

Inga sladdar i telefonerna här inte. Inte ens släktingarna på 70+ har telefoner med sladd. Mobiler har dom oxå!

• La Lola

Här har vi en sån telefon.
    Och en trådlös.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • IsDimma

Bara mobil. Plus pengar på Skype för telefonköer och liknande.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • katalysator

Har bara haft mobiltelefon de senaste tio åren, både sista åren hemma hos föräldrarna och som utflyttad.

• Hermioney
    Themis skrev 2012-04-15 14:07:57 följande:
    Ja, hru många är det som fortfarande har kvar en telefonlur i hemmet med en sladd till?'

Jag tror dessa är på utdöende, visst kanske det står en poppig Kobra eller nån gammal Vox nånstans men de flesta av oss har väl gått vidare till trådlös lur eller bara mobiltelefon. Eller?
    Jag har köpt en helt ny vacker modernt designad hemtelefon MED SLADD av en enda anledning

att jag vill kunna babbla på utan att få i mig en massa strålning
  • Themis
    Hermioney skrev 2012-04-15 19:02:21 följande:
    Jag har köpt en helt ny vacker modernt designad hemtelefon MED SLADD av en enda anledning

att jag vill kunna babbla på utan att få i mig en massa strålning
    Okej, och du har ingen mobil då heller antar jag, eller använder handsfree?

(Eftersom mobil utan handsfree har SAR-värde som är upp till 20 ggr så högt som DECT-telefonens.)
    Full frontal nerdity.
  • strongenough

Aldrig ägt en sladd telefon, inte ens en hemtelefon. Flyttade hemmifrån för 5 år sen. 

Tror hemtelefonen är utdöende, inte bara den med sladd! 

• KimPossible

Nope. Vi har sen några år tillbaka endast mobiler. En femhundring i kvartalet för att diverse telefonförsäljare och våra morsor skulle ringa nån gång i veckan kändes rätt onödigt. Själva använde vi den aldrig.

Men innan vi sa upp abonnemanget hade vi en med sladd, Diavox eller nåt sånt hette den. Typisk kontorstelefon. 

• Linda1976

Bara mobil. Sambon och jag har varsin mobil, samt att vi har en som är hemnr med ett 031-nr som andra kan ringa till.

nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Themis
    strongenough skrev 2012-04-15 19:13:29 följande:
    Aldrig ägt en sladd telefon, inte ens en hemtelefon. Flyttade hemmifrån för 5 år sen. 

Kan vara, men för oss som ränner på tre våningsplan så är det fortfarande praktiskt med DECT via IP-telefoni, för jag pallar inte asa runt mobilen på varje våning jag är på.
    Full frontal nerdity.
  • Hermioney
    Themis skrev 2012-04-15 19:11:13 följande:
    Okej, och du har ingen mobil då heller antar jag, eller använder handsfree?

(Eftersom mobil utan handsfree har SAR-värde som är upp till 20 ggr så högt som DECT-telefonens.)
    självklart använder jag ALLTID handsfree
  • annca

Det står en gammal ljusgul televerkettelefon med petmoj i tvättstugan! Glad Svarar i den ett par gånger om året, när de bärbara laddat ur båda två, eller när man bara inte kan springa från vad man håller på med där inne.

(Så har sonen min gamla Diavox med silverkåpa att leka med, men det räknas ju knappast... Plockade också undan en enklare modell som egentligen skule sitta på väggen när han var liten och rev ner den stup i kvarten så att linjen stod bruten, men den ligger nånstans i bra-att-ha-skåpet)

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Virriga Vera

Vi har en telefon med sladd endast som säkerhet. Då vi bor på landet och här emellanåt är strömavbrott så har vi alltid en fungerande telefon. Sedan har vi 4 trådlösa utplacerade lite varstans i huset.

• frwi

har alla modeller
    en med sladd för att använda vid strömavbrott och när man inte hittar den trådlösa
    en trådlös för att prata i vanligtvis när jag är hemma
    en mobil för att prata i när jag inte är hemma

och tro det eller ej men vi har faktiskt en gammal hederlig fax också som vi använderFörvånad

• IsDimma
    strongenough skrev 2012-04-15 19:13:29 följande:

Tror jag med. Jag flyttade hemifrpn 2004 och jag funderade aldrig ens över hemtelefon, det kommer jag aldrig att ha. 
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • KimPossible
    Virriga Vera skrev 2012-04-16 09:31:13 följande:
    Vi har en telefon med sladd endast som säkerhet. Då vi bor på landet och här emellanåt är strömavbrott så har vi alltid en fungerande telefon. Sedan har vi 4 trådlösa utplacerade lite varstans i huset.
    Faktiskt den enda nytta jag fortfarande kan tänka mig att en fast telefon skulle kunna ha hos oss ibland. Vi hade strömavbrott i lördags pga snön, och då gick det inte heller att få täckning med mobilerna. Å andra sidan sa grannen att det den här gången även rivit med sig telefonledningen, så de kunde inte använda sin hemtelefon heller.

Men visst, det är en extra säkerhetsåtgärd.  
Svar på tråden Har du sladdtelefon?