• Anonym (Familjehem)

Tiden efter umgänget!

Vi är familjehem och har haft vår placering (4 år)  i ca 1 år nu. Barnet har träffat den ena föräldern ca varannan/var tredje månad under några timmar.
    Nu har barnen varit på sin första ungänge hemma hos föräldern i några dagar och nu känns det som vi är tillbaka på ruta ett igen. :(

Barnet får fruktansvärda raseriutbrott nästan varje dag, lite kaxig och visar attityd.

Vi kör på samma vis som innan. Berättar att beteendet inte är ok och att kan man inte prata ordentligt utan att skrika slåss och sparkas så får man vara på rummet och komma ut och prata när man lungnat sig lite. Barnet har alltid fått valet att prata med oss utan att skrika eller komma tillbaka när man lungnat ner sig lite.

Ni som är familjehem, Hur länge kan detta beteendet hålla på? Ska det vara såhär efter varje umgänge?  Jag kan ju inte anse att barnet mår bra av att träffa bio färäldern.     

• Svar på tråden Tiden efter umgänget!
  • Anonym

Sen kan man även tänka att situationen är ny för barnet och det är en reaktion på det som kan komma efter ug

• Anonym

Eller att barnet är rasande för att det vill vara hos sin/sina föräldrar?

• Anonym

Prata med soc, barnet måste kanske inte träffa sina biologiska föräldrar. Det är inte alltid det är bäst att göra det. Jag har själv varit familjehem och jag pratade med soc så hen slapp träffa bio. Föräldrarna.

• Anonym (SmSAO)

Så har det alltid varit för oss, barnet kom hem från Bio´s & var alltid uppriven, h'n slog & sparkade våra bio barn. H'n flyttade till oss som 5 åring, men hade redan sen innan haft väldigt sporadiska umgängen med pappan. Jag kunde såklart inte acceptera att h'n sparkade en 1 åring i magen bara för att något hade hänt hos pappan, & prövade några ggr att göra som du/ni gör... Men det funkade aldrig, så en dag när h'n kom därifrån & h'n slog efter vårt biobarn, tog jag h'n i famnen & frågade hur det var fatt. Varför h'n var så arg osv... Då började h'n berätta, att h'n gärna vill vara med pappa men att det är jobbigt. det är jobbigt med omställningen att vara hemma där vi har våra regler, & sen komma till pappa som har andra regler/inga regler. Och att pappa pratade om hur mkt pengar vi fick för att h'n bodde hos oss, & att vi annars inte ville ha honom/henne (?!)  Osv osv.... Inte konstigt kanske att man då mår dåligt, & är avundsjuka på våra biobarn!
     H'n är idag 12 snart 13 år, & har fortfarande umgänge. Det funkar rätt bra, men h'n brukar berätta att h'n är så trött när h'n kommer därifrån, just pga av att det inte alla gånger går att prata med pappan & hans nya, på ett sätt som man pratar till andra vuxna. H'n måste alltid tänka sig för, annars vet h'n inte hur de tolkar det han säger.... Ofta vill de ju tolka saker till att han inte har det bra här...

Det är fortfarande jobbigt efter umgänge, men h'n  (& vi) har fått verktyg att jobba med för att förstå varför h'n känner som h'n gör... Och att det kan vara OK att få vara lite extra jobbig, men inte att man får slå någon annan. Men att vi kan sitta & prata när h'n kommer därifrån istället, och h'n kanske vill ha lite extra närhet & ömhet...

Umgänget (för oss) är det absolut jobbigaste i uppdraget som familjehem, & det vet jag att många andra oxå tycker!
    Hoppas ni kommer på en väg som passar för er,

Lycka till!       

• Litet My
    Anonym (Familjehem) skrev 2012-04-15 14:08:58 följande:

Vi är familjehem och har haft vår placering (4 år)  i ca 1 år nu. Barnet har träffat den ena föräldern ca varannan/var tredje månad under några timmar.
    Nu har barnen varit på sin första ungänge hemma hos föräldern i några dagar och nu känns det som vi är tillbaka på ruta ett igen. :(

Barnet får fruktansvärda raseriutbrott nästan varje dag, lite kaxig och visar attityd.

Vi kör på samma vis som innan. Berättar att beteendet inte är ok och att kan man inte prata ordentligt utan att skrika slåss och sparkas så får man vara på rummet och komma ut och prata när man lungnat sig lite. Barnet har alltid fått valet att prata med oss utan att skrika eller komma tillbaka när man lungnat ner sig lite.

Ni som är familjehem, Hur länge kan detta beteendet hålla på? Ska det vara såhär efter varje umgänge?  Jag kan ju inte anse att barnet mår bra av att träffa bio färäldern.     

Nu är jag inte familjehem men har ett barn som när han var mindre tyckte umgängena hos sin pappa var jättejobbiga, han fungerade bra där men när han kom hem så kom all frustration och alla känslor ut i tokutbrott som gick ut över mig. 

Barnet visar att något inte är som det ska, i erat fall har ju barnet separationer i bakgrunden, från bioföräldrarna till er och sedan "försvinner ni" och han/hon är hos bioföräldrarna igen...kan tänka mig att det är många känslor och tankar barnet inte kan sätta ord på som kommer ut som utbrott, frustration och förtvivlan istället.  Nu kan jag ju inte barnets historia och hur det varit med bioföräldrarna men sådana utbrott kommer också för oss som är separarerade utan att det behöver vara något fel på den andre föräldern eller att det skulle fungerat dåligt där utan när barnet kommer hem dit det är tryggt så vågar barnet släppa på alla känslor.

Jag skulle försöka stå som en trygg vuxen i det hela och i första hand inte tänka på att det är ett dåligt betende lika hårt som i vanliga fall utan vara extra tydlig med att man får komma och prata och att det är okej att vara ledsen och tycka det är jobbigt men att det är en bättre väg att prata än att bete sig illa. Barn har inte alltid ord för de känslor och tankar som kommer.

Låter också som umgänget gick ganska fort om det varade några dagar när umgänget tidigare varit så sporadiskt, går det att lägga upp på ett annat sätt och börja med kortare umgängen tex?

Tänker också att detta ju knappast är ett ovanligt fenomen och om ni inte kan få handledning råd och stöd av de som har hand om placeringen?

Hur som helst lycka till.     

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-16 20:30:17 följande:
    Prata med soc, barnet måste kanske inte träffa sina biologiska föräldrar. Det är inte alltid det är bäst att göra det. Jag har själv varit familjehem och jag pratade med soc så hen slapp träffa bio. Föräldrarna.

Barnet har bott med sina bioföräldrar i 3 års tid. Det vore väl fruktansvärt om familjehemmet försöker motverka umgänget. (tyvärr en vanlig företeelse hos dåliga familjehem!)

Ts: Prata med soc om att utöka umgänget så det inte blir så långt mellan tillfällena.  
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-20 07:01:15 följande:
    Barnet har bott med sina bioföräldrar i 3 års tid. Det vore väl fruktansvärt om familjehemmet försöker motverka umgänget. (tyvärr en vanlig företeelse hos dåliga familjehem!) Ts: Prata med soc om att utöka umgänget så det inte blir så långt mellan tillfällena.  

Gud vad fördomsfull du är. Nej, det bästa är inte alltid att vara med bio föräldrarna. Tänk dig själv in i en situation där du regelbundet har blivit våldtagen av din man. Du anmäler honom och får flytta någon annanstans. Men du tvingas fortfarande spendera tid med honom regelbundet. Skulle du nå bra av det? Varför skulle man nå bättre av det baraför att man är barn? Ska ett barn verklingen tvingas umgås med någon som har våldtagit det, slagits eller dylikt? Jag tycker inte det, sov i min komun tyckte inte heller det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-20 15:29:52 följande:

Gud vad fördomsfull du är. Nej, det bästa är inte alltid att vara med bio föräldrarna. Tänk dig själv in i en situation där du regelbundet har blivit våldtagen av din man. Du anmäler honom och får flytta någon annanstans. Men du tvingas fortfarande spendera tid med honom regelbundet. Skulle du nå bra av det? Varför skulle man nå bättre av det baraför att man är barn? Ska ett barn verklingen tvingas umgås med någon som har våldtagit det, slagits eller dylikt? Jag tycker inte det, sov i min komun tyckte inte heller det.

Förvisso, men i ts fall har umgänget skett i förälderns HEM i NÅGRA DAGAR! Tror knappast att barnet skulle tvingas umgänge i föräldrahemmet så länge om barnet blivit våldtaget eller misshandlat!

I de lägena är det övervakat umgänge i max ett par timmar som gäller.

LÄS vad ts skriver innan du svarar på inlägg!   
  • Anonym (SmSAO)

Anonym - du kanske själv ska läsa innan du svarar? Det står bara att barnet bott hos dem i ett år, & ingenstans kan jag läsa att det står att barnet bott hos bioföräldrarna i 3 år... "vårt" barn har knappt bott med sin pappa alls, då han under många år inte ville ha kontakt med sitt barn, & med mamman bodde h*n endast tillsammans med andra vuxna/personal. H*n är snart 13 & hos oss har barnet bott stadigvarande i 7 år... Men det betyder ju inte att barnet automatiskt bott med bioföräldrarna i 6 år... Och nej, det är inte alla gånger bäst för ett barn att träffa sina biofäräldrar! Däremot är ju det för tidigt att säga efter ETT utökat umgänge...

• Anonym

Stackars barn!

Mötet med riktiga föräldern gör det antagligen påmint om sin saknad.
    Ifråga om umgänge så behöver ni tänka tvärtom! INTE ännu mindre umgänge, utan betydligt mer!! Barnet måste VETA att det snart får träffa riktiga föräldern snart igen!! En gång i månaden är alldeles på tok för sällan, särskilt för ett så litet barn!
    Barnet skulle antagligen må bättre om det fick tryggheten att träffa riktiga föräldrarna minst en gång i veckan. Riktiga föräldrar kan vara idioter javisst, men de är de som är föräldrarna.  Rycktes det bort för ett år sedan så var det i trauma i sig och barnet kanske aldrig läker helt. Ge tillbaka tryggheten så gott det går genom ett riktigt tätt umgänge.

Svar på tråden Tiden efter umgänget!