• L0LLIP0P

akut p-piller

jag träffar en kille och i Måndags hade vi sex, och han kom  i mig sen på tisdagen samma sak. 
    Nu idag (söndag) hade vi sex och han kom lite i mig. Men idag fick jag även mens vet inte det är "riktig" mens eller om det bara är mellan blödning. Men har läst att man kan bli gravid trots akut p-piller.
    Kan det vara så att jag är gravid trots att jag fick mens/mellan blödning?
    Är JÄTTE orolig, är bara 19 år och har inga planer på att bli gravid. Vet inte varför vi inte skyddade oss, det blev bara inte så... 

• Svar på tråden akut p-piller
  • L0LLIP0P

glömde säga att i tisdags tog jag akut p-piller

• strongenough

Man kan få mellanblödningar av dem tabletterna. När ska du egentligen ha mens?

Jag har blivit gravid trotts såna tabletter men fick ingen blödning alls då..

• strongenough

Sen bör du nog skaffa p-piller eller kondomer. Man ska inte ta akut p-piller för ofta och dem är inte lika tillförlitliga. Speciellt inte när man fortsätter ha oskyddat sex efter.

Tabletterna skjuter fram eventuell ägglossning.

• L0LLIP0P
    strongenough skrev 2012-04-15 15:25:42 följande:
    Man kan få mellanblödningar av dem tabletterna. När ska du egentligen ha mens?

Jag har blivit gravid trotts såna tabletter men fick ingen blödning alls då..
    jag ska ha mens om två veckor. 
    Hoppas det är så att jag inte är gravid för jag fick mellan blödning! 
  • L0LLIP0P
    strongenough skrev 2012-04-15 15:27:25 följande:
    Sen bör du nog skaffa p-piller eller kondomer. Man ska inte ta akut p-piller för ofta och dem är inte lika tillförlitliga. Speciellt inte när man fortsätter ha oskyddat sex efter.

Tabletterna skjuter fram eventuell ägglossning.
    har tagit p-piller innan, men det var så jobbigt. Hade mens i en månad.. 
    så ska till um och träffa en läkare för tar mediciner som gör att jag inte kan ha vad som helst.
    för som sagt har inga planer på att bli gravid än iaf. 
  • strongenough

Då är det nog bäst att använda kondom tills du träffat läkaren. Även ta ett grav-test om ett par veckor för att va säker på du inte blivit gravid. För är det 2 veckor tills du ska ha din mens kan du vara runt ägglossning nu. Har du då sex efter att ha tagit dagen efter piller hjälper dem ju inte.

• L0LLIP0P
    strongenough skrev 2012-04-15 15:48:21 följande:
    Då är det nog bäst att använda kondom tills du träffat läkaren. Även ta ett grav-test om ett par veckor för att va säker på du inte blivit gravid. För är det 2 veckor tills du ska ha din mens kan du vara runt ägglossning nu. Har du då sex efter att ha tagit dagen efter piller hjälper dem ju inte.
    vänta hur menar du nu?
  • strongenough
    L0LLIP0P skrev 2012-04-15 17:15:54 följande:
    vänta hur menar du nu?
    Dagen efter piller hjälper inte en hel månad. 

Dagen efter piller funkar så att OM du ska ha ägglossning när du tar dem skjuter dem fram ägglossningen ett par dagar. Spermier håller sig bara vid liv i max 5 dagar så därför gör detta att när ägglossningen kommer har dem dött. Har du då sex oskyddat igen hjälper dem inte för då kommer ägglossningen och du har spermier i dig som kan befrukta ägget.

Har du ägglossning precis vid samlaget kan du bli gravid ändå för då hjälper inte pillerna.

Har du haft ägglossning flera dagar innan samlaget är ägget förbrukat och därför blir du inte gravid.

förstår du? 
  • Majjagräddnos
    strongenough skrev 2012-04-15 18:07:11 följande:

Dagen efter piller funkar så att OM du ska ha ägglossning när du tar dem skjuter dem fram ägglossningen ett par dagar. Spermier håller sig bara vid liv i max 5 dagar så därför gör detta att när ägglossningen kommer har dem dött. Har du då sex oskyddat igen hjälper dem inte för då kommer ägglossningen och du har spermier i dig som kan befrukta ägget.

Har du ägglossning precis vid samlaget kan du bli gravid ändå för då hjälper inte pillerna.

Har du haft ägglossning flera dagar innan samlaget är ägget förbrukat och därför blir du inte gravid.

förstår du? 
    Dagen-efterpiller gör även så att ett befrukatat ägg inte kan fastna i livmodern. Ska försvåra åtminstone. 

Är flitig knaprare av de pillren då jag inte har preventivmedel och min älskare inte gillar kondom...
  • strongenough
    Majjagräddnos skrev 2012-04-15 18:40:23 följande:
    Dagen-efterpiller gör även så att ett befrukatat ägg inte kan fastna i livmodern. Ska försvåra åtminstone. 

Är flitig knaprare av de pillren då jag inte har preventivmedel och min älskare inte gillar kondom...
    Inte enligt uppgifter jag fått. Jag sitter just nu med två bebisar i magen trotts detta piller Glad
    Enligt BM beror detta på att min ägglossning redan skett och därför har tabletterna inte fungerat.
  • Majjagräddnos
    strongenough skrev 2012-04-15 18:43:08 följande:
    Inte enligt uppgifter jag fått. Jag sitter just nu med två bebisar i magen trotts detta piller Glad
    Enligt BM beror detta på att min ägglossning redan skett och därför har tabletterna inte fungerat.
    Jaha, då sitter jag snart som du då Skäms

Skämt åsido enl intervju med apotekspersonal som jag gjort ska de fungera på båda vis men vem vet...
  • strongenough

Hur skyddar Norlevo mot oönskad graviditet?

Hur Norlevo skyddar mot en oönskad graviditet är inte fullt klarlagt. Den viktigaste mekanismen antas vara att Norlevo hämmar eller fördröjer ägglossningen.

Källa:
    http://www.norlevo.se/Fragor-och-svar

Mer kan jag inte säga, har inte forskat om tabletten Tungan ute Bara upptäckt att den inte är 100% men de visste jag från början Flört
  • Majjagräddnos
    strongenough skrev 2012-04-15 19:00:52 följande:

Hur skyddar Norlevo mot oönskad graviditet?

Hur Norlevo skyddar mot en oönskad graviditet är inte fullt klarlagt. Den viktigaste mekanismen antas vara att Norlevo hämmar eller fördröjer ägglossningen.

Källa:
    www.norlevo.se/Fragor-och-svar

Mer kan jag inte säga, har inte forskat om tabletten Tungan ute Bara upptäckt att den inte är 100% men de visste jag från början Flört
    He, he. Jag har snart statistiskt säkerställt underlag avseende empiri på hur det fungerar i gruppen 35-plussare Flört. Fast den här gången kanske jag åker dit för nu tog jag pillret 24 tim e ÄL och 68 timmar e samlag... Men jag satsar på tur och åldershämmad fertilitet denna gång...
  • strongenough
    Majjagräddnos skrev 2012-04-15 19:04:54 följande:
    He, he. Jag har snart statistiskt säkerställt underlag avseende empiri på hur det fungerar i gruppen 35-plussare Flört. Fast den här gången kanske jag åker dit för nu tog jag pillret 24 tim e ÄL och 68 timmar e samlag... Men jag satsar på tur och åldershämmad fertilitet denna gång...
    Haha Skrattande 
    Undra vad statistiken är för min situation. Tar en tablett och sen sitter man med enäggstvillingar i magen. 
  • L0LLIP0P
    strongenough skrev 2012-04-15 18:07:11 följande:

förstår du? 
    ja nu förstår jag, tack!
Svar på tråden akut p-piller