• Madeleine L

Åt tandkräm

Hej.
    Är det farligt för små barn att få i sig en stor dos av barntandkrämen Sensodyn Bamse.
    Min lille kille på 1 år började hosta kraftigt bakom mig nyss och då såg jag att han hade hämtat
    tandkrämstuben och fått av locket och mumsat i sig.
    ska man oroa sig tycker ni, eller kommer han bara få ont i magen kanske.

• Svar på tråden Åt tandkräm
  • Coyote

Ring Sjukvårdsrådgivningen.

• Kjellgren

Hur mycket har han ätit? Man kan bli rejält illamående men verkar han pigg så han han nog inte fått i sig några större mängder.

Ge i vilket fall mjölk för säkerhets skull, det binder fluoret.

• viseversa

Oj jag åt MÄNGDER av tandkräm som barn. kanske inte när jag var såå liten men ca 5 var jag allt. Fanns en tandkräm med stjärnor på tuben som var blå och glittrig när jag var barn. och den var sååå god. Jag klöste i mig hela tuben vid ett tillfälle. Jag fick ont i magen minns jag men blev inte sjuk på annat sett. dagen efter mådde jag bra igen=)

• La Lola

Jag hade inte oroat mig.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Din mamma

Viseversa: Den kommer jag också ihåg! Äckligt god faktiskt. Mina föräldrar slutade köpa hem den sen, haha!

• viseversa
    Din mamma skrev 2012-04-15 16:52:31 följande:
    Viseversa: Den kommer jag också ihåg! Äckligt god faktiskt. Mina föräldrar slutade köpa hem den sen, haha!
    Ha ha ja det var ju godis=). Kommer ihåg att det var fler av mina kompisar som brukade äta den. En kompis till mig tog med sig en tub till dagis i fickan som hon bjöd alla barnen på!
  • Bellissima81

Just det där gjorde min 1 åring i veckan, det var oxå Bamse tandkräm, han åt ganska mycket, hela munnen var vit av tandkräm. Jag ringde sjukvårdsupplysningen och de sa att det inte var något farligt och att jag skulle ge han mjölk eftersom det binder upp fluoret.

Så du kan vara lugn, det är ingen fara :)

Svar på tråden Åt tandkräm