• MelaB82

Hur effektivt är Zumba för fettförbränning?

Hej!

Precis som rubriken lyder så undrar jag hur pass effektiv fettförbränningen är när man kör Zumba? Hur många kalorier förbränner man ungefär på ett 45-60 minuters pass?
    Någon som gått ner i vikt genom att köra Zumba hemma?
    :)

• Svar på tråden Hur effektivt är Zumba för fettförbränning?
  • DisposableHero

Som med alla andra träningsformer beror det på dina förutsättningar sedan innan; hur hårt du tränar under passet, uppnår du din maxpuls osv osv osv. Zumba, helt generellt är inte super för fettförbränning om man inte har en stor övervikt sedan innan. Då är i princip all motionsform fettförbränning.

• MelaB82
    DisposableHero skrev 2012-04-15 16:56:07 följande:
    Som med alla andra träningsformer beror det på dina förutsättningar sedan innan; hur hårt du tränar under passet, uppnår du din maxpuls osv osv osv. Zumba, helt generellt är inte super för fettförbränning om man inte har en stor övervikt sedan innan. Då är i princip all motionsform fettförbränning.
    Jo, det förstår jag men jag tänkte rent generellt; finns det några ungefärliga kaloriförbrukningssiffror för Zumba?
  • MelaB82
    Selaine skrev 2012-04-15 17:03:31 följande:
    Blir du svettig av det?
    Jepp, det blir jag.
  • DisposableHero
    MelaB82 skrev 2012-04-15 17:42:26 följande:
    Jo, det förstår jag men jag tänkte rent generellt; finns det några ungefärliga kaloriförbrukningssiffror för Zumba?
    Uträknat på en person som väger 65 kilo, en timmes Zumba = 364 kalorier

http://www.bootsdiets.com/calories_burned/at_the_gym/zumba_vigorous_effort.html

Inte direkt jättebra alltså, och glöm inte att den siffran absout inte stämmer in på alla. Jag skulle bränna betydligt färre kalorier än så till exempel.
  • MelaB82
    DisposableHero skrev 2012-04-15 18:50:13 följande:
    Uträknat på en person som väger 65 kilo, en timmes Zumba = 364 kalorier

www.bootsdiets.com/calories_burned/at_the_gym...

Inte direkt jättebra alltså, och glöm inte att den siffran absout inte stämmer in på alla. Jag skulle bränna betydligt färre kalorier än så till exempel.
    Ok, tack för ditt svar! :)
  • Cella

Zumba är riktigt bra för fettförbränning! Kan dock rekommendera annan lågintensiv träning som power walking och crosstrainer om du vill snabba på resultaten

• wesdxc

Jag skulle rekommendera kettlebell för effektiv fettförbrukning! :)

Men zumba är ju så jäkla kul, man känner ju inte av att man tränar! Tar man ut rörelserna och rullar på höfterna extra mycket så tar det riktigt bra det också. 

• Selaine
    wesdxc skrev 2012-05-04 21:04:52 följande:
    Jag skulle rekommendera kettlebell för effektiv fettförbrukning! :)

Men zumba är ju så jäkla kul, man känner ju inte av att man tränar! Tar man ut rörelserna och rullar på höfterna extra mycket så tar det riktigt bra det också. 
    Hur funkar kettlebell?
  • byggd av bomull

Äh, hallå hörrni!

Zumba, och dans över huvud taget, är väldigt bra fettförbränning! Precis som annan medelintensiv träning, powerwalks, crosstrainer etc. Det kan dock vara svårt att ta ut sig såpass hemma i vardagsrummet, man latar sig gärna lite mer när man tränar själv, så zumba på gym med ledare lär ge ännu bättre resultat.

• wesdxc
    byggd av bomull skrev 2012-05-08 10:24:49 följande:
    Äh, hallå hörrni!

Zumba, och dans över huvud taget, är väldigt bra fettförbränning! Precis som annan medelintensiv träning, powerwalks, crosstrainer etc. Det kan dock vara svårt att ta ut sig såpass hemma i vardagsrummet, man latar sig gärna lite mer när man tränar själv, så zumba på gym med ledare lär ge ännu bättre resultat.
    Ja, det är bra fettförbränning! Men kettlebell är ÄNNU bättre :)
Svar på tråden Hur effektivt är Zumba för fettförbränning?