• Dream26

Rengöra soffa??

Böt till mig en hörnsoffa igår av min bror för jag ville ha lite större än 2-sits och 3-sits...
    Han är rökare och han påstog att han inte hadde rökt inne där så den inte skulle lukta nått... *grrrr***
    Nu när jag fått upp den så fint i min lilla lya så kommer lukten och jag känner det så fort jag går in i vardagsrummet...och den luktar verkligen rök fan va förbannad jag blev..har själv varit rökfri ett och ett halvt år..
    Så nu behöver jag råd och tips på hur jag ska kunna tvätta soffan med olika medel eller nått..det är en plysch varaiant...
    Snälla behöver hjälp med detta står inte ut med lukten blää fy fan...:(

• Svar på tråden Rengöra soffa??
  • Signatur

Börja med att ta ut och piska den rejält! (Men den kanske är för stor)

• Joker

Du kan ju kolla om det är möjligt att ta loss tyget och tvätta det. Annars finns det möbeltvätt på flaska, du bara sprayar ut det på soffan (det blir som ett skum), skrubbar, och sedan är det klart. Har testat på ett par gamla fåtöljer som min gamlemorfar haft, och de blev i alla fall någolunda rena. Vet dock inte om det tar bort röklukt också.

• Dream26

Signatur: Tyvärr är den för stor så jag kan inte bara ta ut den och piska :(
    Joker: Ska kolla på ett möbelföretag vad som finns det där skummet lät ju kanon ändå..

*puffar upp*
    Nån mer med råd..??

• MrsToobe

sån där dammsugare me vatten i då? vi har tänkt hyra/köpa det till våra soffor + sängen... vet iofs inte om de tar bort röklukt..

• stanna

Mina föräldrar gjorde rent sin gamla soffa nyligen. Den blev både ren och luktar gott. Dom är i och för sig inte rökare men den var ju ganska skitig... och den blev nästan som ny!! Dom använde sån där möbeltvätt som blir som skum.

• My 2

Det går bra att hyra en maskin för möbel/mattvätt på de flesta färg/golv-affärer. De är väldigt effektiva... å så kan du passa på att ta sängen och alla mattor samtidigt! (obs äckelvarning när du gör sängen )
    /my

Svar på tråden Rengöra soffa??