• vadvardetjagsa

Potatismjöl som gör kakan torr?

Eftersom min man är allergisk mot vetemjöl har vi försökt använda oss av potatismjöl. Men kakan blir alltid så torr. Finns det något man kan göra så den inte blir torr? Vi får heller inte ha i ägg och mjölk då det finns allergi mot detta och. Men det finns ju havremjölk och äggersättningspulver..

• Svar på tråden Potatismjöl som gör kakan torr?
  • merafart

Vad är det för kaka du ska ge dig på?
    Är han allergisk mot mer saker, annars kan man använda riven mandel istället.

Potatismjöl i stora mängder blir rätt kompakt.

• vadvardetjagsa
    merafart skrev 2012-04-16 13:10:35 följande:
    Vad är det för kaka du ska ge dig på?
    Är han allergisk mot mer saker, annars kan man använda riven mandel istället.

Potatismjöl i stora mängder blir rätt kompakt.
    Så riven mandel kan ersätta mjöl? Vi vill ha något som kan ha samma effekt som vetemjöl.
  • merafart
    vadvardetjagsa skrev 2012-04-16 18:23:08 följande:
    Så riven mandel kan ersätta mjöl? Vi vill ha något som kan ha samma effekt som vetemjöl.
    Om det hade funnits så hade bröddisken varit full med glutenfritt.

Sen är det ett speciellt recept du hakat upp dig på?
    Som jag inbilla mig först så var du ute efter en kaka god och saftig.

majsmjöl är annars det som kommer närmast, potatismjöl har för mycket stärkelse i sig för bli bra tycker jag.
    Fiberhusk kan hjälpa till att få det lite luftigare.
  • vadvardetjagsa
    merafart skrev 2012-04-16 19:40:48 följande:
    Om det hade funnits så hade bröddisken varit full med glutenfritt.

Sen är det ett speciellt recept du hakat upp dig på?
    Som jag inbilla mig först så var du ute efter en kaka god och saftig.

majsmjöl är annars det som kommer närmast, potatismjöl har för mycket stärkelse i sig för bli bra tycker jag.
    Fiberhusk kan hjälpa till att få det lite luftigare.
    Nej det finns inget speciellt recept, vi vill kunna baka något som blir gott och inte torrt. Majsmjöl luktar konstigt så det undviker vi.  Har du något tips på ett bra recept?
  • Anna Paulita
    vadvardetjagsa skrev 2012-04-17 10:58:31 följande:
    Nej det finns inget speciellt recept, vi vill kunna baka något som blir gott och inte torrt. Majsmjöl luktar konstigt så det undviker vi.  Har du något tips på ett bra recept?
    Fast även om det luktar konstigt blir det ändå kanske gott, du kanske ska prova. Om du ändå har få möjligheter.
  • annca

Det ska finnas glutenfria mjölmixer man kan baka mjuka kakor med, som tex chokladmuffins och morotskaka.

Jag har inte receptet i huvudet nu, men vet att jag gjorde nån muffinsvariant för några år sedan med kokos och havregryn i smeten som blev goda...

Om man är ute efter nåt gott till fikat, så kanmman göra scons med rågmjöl och havregryn. Så får man toppa med godsaker i efterhand, som sylt och marmelad...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • merafart
    vadvardetjagsa skrev 2012-04-17 10:58:31 följande:
    Har gjort pannkakor på majsmjöl, och där fanns ingen smak som märktes.
    Och har man lite smak i kakan så bör du inte märka nått.

Nått riven mandel recept har jag inte, men ätit många ggr och alltid förvånat mig över saftigheten varje gång.
    Mandelmjöl vet jag annars LCHFarna använder en del, kan vara en intressant en.
    Själv har jag gjort bröd på rivna paranötter, men med fiberhusk för att det ska lyfta sig lite.
  • Larvig

Tycker just äggfria kakor av typ sockerkaka lätt blir torra och smuliga. Verkar behöva extra mycket fett för att bli ok.
    Lailas gula mjöl är det glutenfria mjölkfria mjöl som jag tycker är mest likt vetemjöl. Har ni provat att baka med det? 

Svar på tråden Potatismjöl som gör kakan torr?