• Anonym (SA)

Övertrassera?

Hej!

Det är så att ekonomin är enormt knaper och jag har 75kr kvar på kontot (nordea). Jag kommer behöva tanka på onsdag och kommer då övertrassera med 400 kr ca, funkar detta? Får man nån avgift och vad ligger den på i så fall?

• Svar på tråden Övertrassera?
  • Anonym

Du kan bara ta ut pengar som finns på kontot,så nej det funkar inte.

• Anonym

Funkar väl inte att ta ut mer än vad som finns på kontot?! Gör det de så lär det ju kosta! Varför tror du annars att man kan ta betalt för lån?

• Anonym (SA)

Alltså, ja ska inte ta ut pengar, utan göra "offlineköp" som man gör när man tankar?

Ja, jag antar att de kostar, men har hört att alla banker inte har en övertrasseringsavgift!

• Sacre

Du kan övertrassera kontot, när du tankar. Iom att pengarna inte dras direkt från kontot. Har för mig att skuldräntan är 95 kr, men det är nog beroende på hur många dagar som kontot är övertrasserat.

• helahelena

Har du ingen kredit kommer köpet inte gå igenom, köpet medges ej eller liknande.

• emmak

Du kan tanka för mer än det som finns på kontot. Det kostar dock rätt mycket i avgift efter ett dygn.

• Teodorra

Direkt klippt från Nordeas hemsia: Övertrasseringsavgift (Avgiften tas ut om kontot övertrasseras med minst 101 kronor, och för varje dag som övertrasseringen ökar med mer än 101 kronor) 95,00 kr

• Anonym (SA)

Tack alla ni som svarat! Då vet jag vad som händer och att de troligen går att övertrassera :)

• Anonym

Jag har swedbank och tankar på statoil går jätte bra att övertrassera, en gång. är det väl övertrasserat så går de inte en gång till, jag har inte kreditkort, aldrig varit med om en avgift. Dock brukar jag bara göra det dagar innan lön så kanske möjligt att jag inte haft det övertrassera tillrckligt lnge.
    Funkar även att ta ut pengar, tex har du två kronor kvar kan du ta ut en hundralapp så lnge du gör det i swedbanks automat.
    Sklulle du ta på nordea tex funkar de inte...

Däremot är de inget jag rekomenderar, vet inte om de har med det att göra men när jag ansökte om ett lån så tog dom upp just detta att jag övertrasserat typ varje månad och de var inte populärt...

• Anonym (SA)

Okej, nej de förstår jag. Men detta är första gången jag måste övertrassera, är 25 år :)

• Zombie

Om man övertrasserar för ofta kan banken spärra kortet !
    Det går att tanka för hur mycket som helst om man har över 1 öre på kontot !

• Tååtan

Nordea stängde mitt konto pga av övertrassering. ( 6 år sen) dom va inte glada. Börja med en liten buffert!! Nån hundring i månaden. Jag sa till min mamma när hon tyckte det att jag inte hade råd att lägga undan men se där det kunde jag.

Svar på tråden Övertrassera?