• Lillifee

vad kan man ta istället för röd chilipasta?

har letat i massor av butiker men hittar det inte så nu ger jag upp. Visst borde man kunna ta nåt annat?

• Svar på tråden vad kan man ta istället för röd chilipasta?
  • SHAKAWKAW

Leta efter Harissa nästa gång du är och handlar. Chilipasta från Tunisien. Riktigt stark, men väldigt gott.

• Younes

Harrissa, som är en röd, stark, pasta (kanske till och med chili) Kommer från nordafrika, så leta på hyllorna med utländska produkter. (Vet att det finns på Willys t.ex.)

• merafart

Harrisa passar inte i alla mat, så helt beroende på vad man lagar för mat om harrisa funkar.
    Skulle säga sambal oelek istället, är en mer neutral chilli "pasta" i smak då, i styrka kan det vara väl så utmanande ibland.

• Malgorzata

Ja,man kan använda färsk chili. Oftast chili pasta innehåller andra ingredienser såsom vitlök och ingefära. Jag gör min egen chili pasta genom att blanda  alla dessa i samma proportioner och  mixa. Sedaan fördelar jag på en is behållare, fryser tar ut från behållare och lägger i fryspåse. Mycket smidigt och bekvämt.
    Letar du efter flera tips , skicka på min blogg
     http://matmedmera.eu/

• SHAKAWKAW
    merafart skrev 2012-04-16 13:28:01 följande:
    Harrisa passar inte i alla mat, så helt beroende på vad man lagar för mat om harrisa funkar.
    Skulle säga sambal oelek istället, är en mer neutral chilli "pasta" i smak då, i styrka kan det vara väl så utmanande ibland.
    Fast det är väl mer en smaksak. Jag använder harissa i allting.
  • merafart
    SHAKAWKAW skrev 2012-04-16 17:11:05 följande:
    Fast det är väl mer en smaksak. Jag använder harissa i allting.
    Jag sa inte att det inte passade i mat, jag sa att det inte passar i viss mat.
    Sen om du vill ha harissa smak i allt är en annan femma.
  • SHAKAWKAW
    merafart skrev 2012-04-16 17:19:21 följande:
    Jag sa inte att det inte passade i mat, jag sa att det inte passar i viss mat.
    Sen om du vill ha harissa smak i allt är en annan femma.
    Nejdå, jag såg vad du skrev. Och svarade på det. :-P
  • merafart
    SHAKAWKAW skrev 2012-04-16 17:24:39 följande:
    Nejdå, jag såg vad du skrev. Och svarade på det. :-P
    Du lurade mig i alla fall.
Svar på tråden vad kan man ta istället för röd chilipasta?