• Anonym

Hur många kalorier äter era 1-åringar (ca)?

Jag har en dotter som inte går upp i vikt som hon ska. Senast vi var på kontroll så hade hon inte gått upp alls men dock vuxit på längden.

Jag räknade ut att hon äter ca 350-400 kcal till frukost, runt 300 till lunch, 300 till middag och sen 350-400 till kvällsmat igen. Däremellan kan hon äta runt 200 kcal som mellanmål.

Det blir totalt 1500-1600 kcal om dagen.

Jag har dock läst på nätet att ett barn i hennes ålder endast behöver runt 800 kcal för att växa, så jag tycker det är så konstigt att hon inte går upp i vikt.

Så min fråga är nu, ungefär hur mycket äter era barn i 1-årsåldern? Och går de upp i vikt som de ska? Hur aktiva är de?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur många kalorier äter era 1-åringar (ca)?
  • Anonym

Skit i kalorierna! Vem räknar kalorier för en 1-åring?!!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-15 19:40:54 följande:
    Skit i kalorierna! Vem räknar kalorier för en 1-åring?!!
    För att jag ska veta om hon får i sig tillräckligt med mat såklart. Är det verkligen så svårt att förstå Förvånad
    Lolli82 skrev 2012-04-15 19:42:21 följande:
    Hur mycket väger hon då?
    Hon väger 9 kilo
    h8him skrev 2012-04-15 19:44:55 följande:
    Det verkar variera: www.skane.se/sv/Webbplatser/Valkommen_till_Va.../

Men varför kontaktar du inte en dietist för att få hjälp?
    Jag hoppas givetvis att jag inte ska behöva kontakta en dietist. Hon äter bra mat och har gått upp i vikt fram till senaste kontrollen, så förhoppningsvis så rättar det till sig.

Är det någon som kan svara på frågan i trådstarten? 
  • h8him
    Anonym skrev 2012-04-15 20:14:59 följande:
    För att jag ska veta om hon får i sig tillräckligt med mat såklart. Är det verkligen så svårt att förstå Förvånad

Hon väger 9 kilo

Jag hoppas givetvis att jag inte ska behöva kontakta en dietist. Hon äter bra mat och har gått upp i vikt fram till senaste kontrollen, så förhoppningsvis så rättar det till sig.

Är det någon som kan svara på frågan i trådstarten? 
    Om du läser länken så kan du se hur mycket hon behöver få i sig.
  • Anonym

nte en susning, inte tusan räknar man kalorier på småbarn. _Men de allra flesta ett-åringar har ju svårt att gå upp när de börjar röra sig mera och springa och hoppa.

• Älsko

min dotter slutade gå upp en period fast hon åt som en häst hon hade urinvägsinfektion och hmm konstigt nog så gick hon inte upp pga av den när den var över gick hon upp sakta men säkert..
    Men hon är liten än idag snart 4 år och väger 12 kg. 

• Anonym
    h8him skrev 2012-04-15 20:16:57 följande:
    Om du läser länken så kan du se hur mycket hon behöver få i sig.
    Ja, och det är just den där sidan jag har läst och då behöver hon bara ca 800 kcal.
  • Anonym
    Älsko skrev 2012-04-15 20:18:08 följande:
    min dotter slutade gå upp en period fast hon åt som en häst hon hade urinvägsinfektion och hmm konstigt nog så gick hon inte upp pga av den när den var över gick hon upp sakta men säkert..
    Men hon är liten än idag snart 4 år och väger 12 kg. 
    Hur märkte ni av att hon hade den? Min dotter är precis som vanligt och verkar inte ha ont någonstans.
  • Anonym (Mia)

Hur lång tid var det mellan kontrollerna då? Har hon varit sjuk under den tiden? Hur ser hennes kurva ut? Blev bvc-sköterskan orolig eller bara du/ni? 

Alltså jag personligen skulle aldrig räkna kalorier, det känns bara som att det kan bli en slags hetsjakt efter siffror typ.
    Men, när dottern åt dåligt (hon var nyfödd men struntsamma, principen är densamma) så fick hon helt enkelt äta, äta, äta & äta. Hela dagarna helst.
    Så efter att hon hade ammat (som du alltså räknar er dotters varje måltid istället som) så fick hon ibland/oftast en skvätt ersättning också. När hon ammade som hon skulle så kunde vi ta bort ersättningen. Så skulle jag va du så skulle jag antigen ge mer mat vid varje måltid, eller ge t.ex. mat oftare. Ge det dottern tycker om! Tycker hon om banan så får hon äta ett par bananer om dagen helt enkelt. Det behöver liksom inte va "krångligare" än att göra så här. Sen kanske du har ett barn som inte tycker om mat, då blir det lite svårare. Men då skulle jag ge ersättning och/eller välling eller amma också. 
    Sen kan hon ju ha nån sjukdom eller allergi men det räknar jag ju inte med nu i mina råd & tankar.  

• h8him
    Anonym skrev 2012-04-15 20:20:44 följande:
    Ja, och det är just den där sidan jag har läst och då behöver hon bara ca 800 kcal.
    För att behålla sin vikt antar jag... Jag tycker i alla fall att du ska kontakta en dietist om du är orolig. Att spekulera själv är sällan en bra idé.
  • Coyote

Oj, ingen som helst aning. Han äter tills han blir mätt, typ. Jag förstår att du räknat, men mitt råd är också att kontakta en dietist. Eftersom du har bra koll på vad och hur mycket hon äter så kan ni nog få bra hjälp av denna att fundera ut vad problemet kan vara, om det nu ÄR ett problem.

Det är inte alls ovanligt att barn stannar av lite i viktuppgången när de börjar gå och röra sig mycket mer, men de fortsätter öka på längden. Min son är väldigt aktiv och hade också en period där han inte gick upp särskilt mycket, trots att han åt som en häst.

Svar på tråden Hur många kalorier äter era 1-åringar (ca)?