• stjärnflocka

När hinner ni träna?

Jag förstår inte hur andra som har små barn hinner att träna! Jag tycker att det är så svårt att hinna med det i vardagen. Jag har aldrig varit särskilt intresserad av löpning, men började ändå med det förra våren just för att jag tyckte att det borde vara lättare att få till ett pass med löpning än att åka iväg och träna, och det är det ju, men det är ändå lite knöligt. På vardagarna får det bli när barnen lagt sig och det är egentligen lite sent tycker jag, men det är så jag får göra för att få till det. När mannen väl kommer hem från jobbet äter vi mat och direkt efter maten kan jag inte springa. När maten väl lagt sig är det läggdags för barnen, så klockan hinner oftast bli över 20.00 innan jag kommer iväg. Så, hur gör ni andra som har små barn?

• Svar på tråden När hinner ni träna?
  • LillaNovaK

Jag brukar köra till gymmet när barnen är lagda, ca 20-tiden. Tycker det känns lagom.

• jådåsåatt

Jag förstår inte ens hur det kan vara ett problem när man är två. Spring direkt när maken kommer hem medans han gör maten.

Eller så sticker du ut och springer medans han lägger barnen. Eller så äter du som sagt efter de andra. Eller på morgonen medans mannen ger barnen frukost.

• Jespis

Går det att stiga upp lite tidigare och springa på morgonen? Jag planerar veckans träning liksom allt annat som ska ske under veckan. Jag äter något lätt efter jobbet om jag ska springa. Har svårt för att träna sent på kvällen, för då sover jag oroligt, så jag satsar på att springa medan barnen ser på Bolibompa eller så får maken natta dem själv. Som komplement har vi köpt en crosstrainer - på den kan jag träna utan att gå hemifrån, t.ex. om maken jobbar sent eller om han vill sticka iväg och träna.

• Mabaja

Tränar måndag och onsdag kväll och lördag förmiddag. Måndag och onsdag när vår äldsta är lagd.

• Selfish Geene

tränar kampsport efter barnen har lagt sig 2 ggr i veckan och lördag fm.
    Styrka och kondition blir mest på helgerna (utöver enstaka snabbrundor på kvällarna)

Jag sover dåligt när jag tränar sent på kvällen, men i dagsläget är det en smäll jag får ta om jag ska hinna träna regelbundet

• Lena

Den som inte nattar tränar. Mannen försöker träna varannan dag, jag en gång i veckan

• Linda1976

Nu har jag visserligen "bara" en 7åring varannan vecka, men när jag har dottern tränar jag torsdag fm när jag är ledig och lö efter jobbet, och när jag inte har henne så tränar jag tis kväll, tors morgon och en gång på helgen. 2-3 ggr/v alltså.

nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • KMW

När maken kliver innanför dörren kliver jag ut genom dörren och sticker och tränar två gånger i veckan.
    En gång i veckan kör jag spinning 7.00-7.40 och är hemma 8.00 när maken behöver sticka till jobbet.
    Träning handlar om att prioritera om du frågar mig.

• A1exandra

Är mamma till en 10 månaders bebis och med en man som jobbar väldigt mycket hinner jag ändå få till det till 4 dagar i veckan. Mån och Tis på gymmet efter att hon har gått och lagt sig, Ons och tors styrketräning hemma brukar också bli efter att hon har gått och lagt sig, annars får hon titta på medan jag tränar, vilket hon i för sig tycker är kul =). Men ibland är man ju så trött att man knappt orkar lyfta ett finger, men när man väl är i gång så är det skönt.

• Lexxxie

Jag har två barn, 2 år och 9 mån. Jag tränar 5 ggr i veckan. Tränar oftast vid 16:30 och då är båda barnen på Minisats vilket är deras barnpassning. Det är gratis och båda barnen har varit där sen de var 3 mån. Om något av barnen är lite snorig eller inte kan/vill gå på Minisats tränar jag efter middagen när sambon kommit hem alt på ett utegym som finns i närheten. Om allt skiter sig har vi en TRX med takfäste hemma så jag kan köra när som helst utan att gå utanför dörren.

Vill man träna finns det tid. Vill man egentligen inte träna finns det ursäkter ;)

• tindeli

Har en dotter på 4 år och jag tränar flera gånger i veckan. Måndagar kl 16.30 om maken hinner komma hem tidigare då har jag ätit själv någon timme i förväg annars blir det träning kl 17.30.  onsdag och torsdag äter jag ibland innan de andra men sticker till träning vid sex tiden. Lördag är det träning på morgonen för både mig och dottern så då äter vi frukost tillsammans, De kvällar jag är borta tar maken och lägger tösen och vill jag träna mera så går det också bra.

• stjärnflocka

Jag håller absolut med om att det är en prioriteringsfråga och själv har jag alltså löst det med att börja springa och att göra det när barnen lagt sig Men jag är ändå nyfiken på hur ni andra får ihop det och det finns förstås olika varianter. Jag tycker att det är bra att få lite nya uppslag.

Att springa på kvällstid fungerar bättre nu när det börjar bli ljusare på kvällarna, i höstas sprang jag med en ficklampa. Det blir till att investera i en pannlampa till kommande höst och vinter. Jag har också funderat på att investera i ett löpband eftersom mannen har mycket möten kvällstid. Då kan jag springa även när han är borta.

• Gladskit

Jag tränar på morgonen innan jobbet.
    Har inget emot att prioritera bort 30-45 min extra sömn jämfört med att hinna med mitt träningspass före jobbet. Dessutom utan att det går ut över någon annan än mig själv

Jag är på gymet 6.30 när det öppnar och springer en timme ungefär. Då hinner jag till jobbet precis i tid. Vi har flex så det gör inget om jag kommer senare men måste jag vara där prick åtta så kan jag minska ner på passet också ibland.

Detta gör jag det mornar min man lämnar på dagis/är ledig.
    Eftersom det inte går varje morgon blir det väldigt enkelt att planera träningen; de mornar det går helt enkelt. Så det finns inte utrymme för sovmorron eller jag orkar inte i dag eller den typen av ursäkter eftersom jag kanske inte kan sen de följade två mornarna. Låter kanske trist men för mig är det skönt att ha den disciplinen. Det blir väldigt enkelt.

På kvällen kan det hända att jag går på ett pass body pump eller nåt om jag vill. Men i stort så föredrar jag morgonträning!

• Fru Stjärnfall

Jag tränar på lunchen (har gym på jobbet och vi har friskvårdstimme) och äter något snabbt efteråt.
    Annars på friskis de dagar jag inte hämtar på förskolan, eller senare på kvällen, eller på helgen.

Är man två föräldrar är det ju bara att gå iväg ett par gånger i veckan.

Fast jag är inget fan av att träna sent på kvällen, då kommer jag typ inte ur soffan. Hellre direkt efter jobbet och äta middag efteråt.

• fill hith

Det handlar om prioritering. Jag jobbar visserligen deltid men när jag jobbar så gör jag inget annat än sover, jobbar, tränar och äter.

• Girle

Jag är fl och tränar 1-2 ggr/veckan på Friskis då de har barnpassning. Sedan kör jag även ett pass på söndagarna. I höst blir det jobb (förhoppningsvis 75%) o då blir det en ny utmaning att få till träningen men som många säger är det en prioriteringafråga o jag måste prioritera träningen, för då mår jag bra!

Svar på tråden När hinner ni träna?