• babyväntar

Kudde till nyfödd?

Ska man ha kudde till nyfödd? Har hört att dom ska vara utan?

• Svar på tråden Kudde till nyfödd?
  • Queenie70

Nej, de ska vara utan.

• DrömFåret

Vi körde utan först, men så började han bli platt i skallen, och då köpte vi en fluffig. (På inrådan från BVC) Sedan när han började röra sig mer så blev det en platt kudde, och den har han fortfarande. Så köp en och ha i reserv, när man ändå håller på och springer i alla babyaffärer. =)

• IsabellaP

De kan ha kudde, så länge de ligger med axlarna uppe på kudden också! Fick höra att vi kan ha vår fluffiga kudde tills hon kan vända sig, sen får det bli en platt kudde eller så får hon vara utan.

• Queenie70
    IsabellaP skrev 2012-04-15 21:15:32 följande:
    De kan ha kudde, så länge de ligger med axlarna uppe på kudden också! Fick höra att vi kan ha vår fluffiga kudde tills hon kan vända sig, sen får det bli en platt kudde eller så får hon vara utan.

Så konstigt att ni fått ok att ha fluffiga kuddar, det var ju det som man blev mest varnad för då just fluffiga kuddar var det som barnet riskerar att kvävas i. De kan ju lära sig att vända sig för första gången nån gång under natten ¨då föräldrarna sover och ej ser barnet och då hamna med ansiktet ned i kudden.
  • IsabellaP

Vår tjej är inte ens 7 veckor och har inte varit ens i närheten av att vända sig. Att dessutom vända från rygg till mage är svårare än mage till rygg vad jag förstått. Och hon sover i en vagga, inte lätt att snurra runt i något som gungar när man rör sig.
    Men så fort hon ger sken av att kunna vända sig så tar vi bort kudden så klart

• johanna35

nej, spädbarn ska INTE ha kudde. här är tips för säker sömn http://www.news-m
    edical.net/news/20111019/2004/Swedish.aspx?page=1

Vi blev oxå rekommenderade mjuk kudde, men jag kunde inte riktigt hitta underlag för de rekommendetaionen förutom att de var framlobbade av svenska producenter som vill att vi ska precis som "drömfåret" säger handla mer. citat "Så köp en och ha i reserv, när man ändå håller på och springer i alla babyaffärer. =)"

om man nu måste ha kudde, rekommednerar jag de ergonomiska kuddarna som förebygger platt huvud  

• DrömFåret

Det finns lika många regler som det finns föräldrar/vuxna/barn, vad gäller detta. Vi körde först helt utan kudde och han började faktiskt bli riktigt platt i skallen (eftersom barn ska sova på rygg för att undvika spädbarnsdödlighet) så hade vi den fluffiga kudden en tid, men sedan behövdes den inte mer. Den används numera till de större barnen när de vilar i soffan. Och vi la absolut inte ut några stora slantar på den.

• Sunshines

Hej!

Det är viktigt att undvika platt huvud då huvudformen formas som mest mellan 0-6 månader,
    Efter 6 månader växer huvudet långsammare.

Jag använde kudde till vår son, och inhandlade dessa på:
    http://www.minimundus.se/valkommen.htm

En kudde i spjälsängen och en i barnvagnen!

När bebisen börjar rulla runt ska man undvika fluffig kudde.

Babysleep är ett bra hjälpmedel för att få barnet att ligga på sidan (avlastar bakhuvudet):
    http://www.babykoncept.se/sidkudde-p-55-c-875.aspx

Försök ändra huvudläge så ofta som möjligt och låt bebisen ligga på mage när det är vaket.

Ser ni att bebisen får platt/skevt huvud så tveka inte att begära remiss till sjukgymnast för ytterliggare råd.

Lycka till! Glad

• christinnn

så här har jag uppfattat det hela. Kudde avrådes till späbarn för risk för psd i samtliga undersökningar och rekommendationer jag har sett internationellt. Men av någon konstig anledning rekommderar socialstyrelsen kudde för att motverka platt huvud!!! och då undrar jag - går det över huvud taget att jämföra dessa risker ?? Dessutom finns det en hel del alternativ till platt huvud, ergonomisk liten fast kudde som panda kudden http://www.barntrygghet.se/sova/panda-babykudde-ergonomiskt-utformad-for-de-allra-minsta/  Profylax etc etc.

mimundus kuddar och hemsida tycker jag ser rätt flummiga ut, skulle aldrig våga köpa några barnprodukter från den, sorry :( 

• Queenie70

Jag fick höra precis tvärtom, att det handlar jättemycket om genetik när det gäller om bebisens huvud blir lite platt efter att ha legat på rygg och att det nästan alltid rättar till sig av sig självt när bebisen sen blir lite rörligare. Min unge blev mycket riktigt platt i bakhuvudet där ett tag, men det försvann av sig självt sedan. TÄnk så olika råd man får. Man undrar ju om de på bvc helt enkelt höftar till det lite.
  • Julies

Om man inte vill ha bebis med platt huvud ska man ha kudde!!!!

• Sunshines
    Queenie70 skrev 2012-04-16 21:38:49 följande:
    Jag fick höra precis tvärtom, att det handlar jättemycket om genetik när det gäller om bebisens huvud blir lite platt efter att ha legat på rygg och att det nästan alltid rättar till sig av sig självt när bebisen sen blir lite rörligare. Min unge blev mycket riktigt platt i bakhuvudet där ett tag, men det försvann av sig självt sedan. TÄnk så olika råd man får. Man undrar ju om de på bvc helt enkelt höftar till det lite.
    Hej!

Råden idag är att bebisarna ska ligga på rygg för att undvika plötslig spädbarnsdöd, vilket gör att bakhuvuden blir platta av trycket mot bakhuvudet.

Jag hade kudde till vår son men huvudet blev ändå platt och skevt. På BVC säger dem att "det går över av sig självt", och rekommenderade magläge vid vaket tillstånd. Jag påtalade plattheten vid varje besök på BVC utan att få ordentligt gehör.

Vid 6 månaderskontrollen var huvudet fortfarande platt/skevt. Barnläkaren skrev då remiss till Astrid Lindgrens barnsjukhus och BVC skrev en remiss till sjukgymnast efter påtryckning av mig. Sjukgymnasten sa att jag "kom försent", då barnet var 6 månader (huvudet är som mjukast fram till 6 månader).

Efter besöket hos sjukgymnasten lät jag sonen sova enbart på sidan genom att vända honom nattetid. Det har gjort att det har blivit lite bättre.

På Astrid Lindgrens sjukhus fick jag en remiss till en ortopedingenjör som gör en hjälm till honom för att korrigera plattheten/skevheten. Är jätte-glad för det! Behandlingen måste påbörjas före 9 månaders ålder för att få bäst effekt.

http://www.viforaldrar.se/Forsta-aret/albin-har-hjalm-nastan-dyg/

Det kommer inte att bli perfekt, men ändå mycket bättre!! Glad
  • johanna35

Sunshine, varför rekommederar du minimundus kudden?  om ditt barn ÄNDÅ utvecklade skall asymmetri när ni använde den kudden?

Sedan undrar jag, har ditt barn toricollis ? din länk leder till ett barn som har ett annat problem (sk kort eller lång nackmuskel) så  barnet ligger snett med huvudet av den anledning.

Vilket fall som helst är det toppen att ni fått hjälp och jag önskar er lycka till!!!    

Julies; jag börjar bli mer och mer tveksam till om verkligen kudde hjälper mot platt huvud, det verkas ju vara massor här på FL som navänt kudde men barnen ändå fått detta problem, Finns det någon undersökning på detta måntro?
     Någon som vet? 

• Sunshines
    johanna35 skrev 2012-04-18 15:57:32 följande:
    Sunshine, varför rekommederar du minimundus kudden?  om ditt barn ÄNDÅ utvecklade skall asymmetri när ni använde den kudden?

Sedan undrar jag, har ditt barn toricollis ? din länk leder till ett barn som har ett annat problem (sk kort eller lång nackmuskel) så  barnet ligger snett med huvudet av den anledning.

Vilket fall som helst är det toppen att ni fått hjälp och jag önskar er lycka till!!!    

Julies; jag börjar bli mer och mer tveksam till om verkligen kudde hjälper mot platt huvud, det verkas ju vara massor här på FL som navänt kudde men barnen ändå fått detta problem, Finns det någon undersökning på detta måntro?
     Någon som vet? 

Hej Johanna35!

Jo, det diskuteras om man ska ha kudde eller inte och jag förspråkar att man ska ha det för att på alla sätt minska risken för skevt/platt huvud. Sedan räcker det inte att enbart ha kudde för att förebygga detta, utan man måste dessutom ändra bebisens huvudläge och låta bebisen ligga på mage i vaket tillstånd.

Det är sjukgymnasten Anna Öhman som rekommenderar kudden från Minimundus. Jag hade en stor kudde i sängen, och en mindre i barnvagnen:
    http://www.viforaldrar.se/Forsta-aret/fragor-och-svar-om-skallas/

Nej, vår son har inte kort nackmuskel (torticollis), utan han fick platt/skevt huvud ändå.

Nu har jag låtit honom ligga på sidan nattetid genom att placera en handduk under madrassen så att han "faller över" på sidan, samt vänder honom aktivt. Det har gjort att det har blivit bättre!

Så här säger barnläkarna Hugo Lagercrantz och Bernt Alm om kudde:

”För att förhindra att bakhuvudet blir platt när barnet sover på rygg bör en mjuk kudde användas. Placera barnets huvud omväxlande åt ena eller andra hållet. På så sätt motverkar du att ensidig belastning gör att skallen blir platt eller sned. När barnet kan vända sig självt tar du bort kudden och ersätter den med en fast platt kudde.”
  • johanna35

jo jag vet, jo alla namnen du hänvisar till kommer från samma sjukhus och säljer dessutom mjuka kuddar, i egen verksamhet så självklart - de gör en bra hacka på sina rekommendationer och vår konsumtion. Jag kan faktiskt inte hitta någon annan eller någon undersökning som styrker att mjuk kudde förebygger platt huvud.. har någon?

Det finns ju en hel del som menar att OM du använder mjuk kudde så "fixerar" du barnets huvud, Så istället för att fördela trycket på skallen - så fixerar du trycket på ett och samma = dvs du skapar skallassymtri = du gör det helt enkelt svårt för barnet att vrida på huvudet på en fluffig mjuk kudde. Jag ser det svårt att vrida på huvudet på ett spädbarn utan att ansiktet kommer mot "fluffet", däremot på ett plant underlag, har babyn fritt spelrum på sidorna och bra syretillförsel.

Den teorin menar att det är bättre att barnet ligger på en plan lite hårdare madrass av bra kvalite och densitet för att förebygga att barnet LÄTT kan byta ställning med huvudet, dvs Profylax metoden i förebyggande syfte. Och då slipper du dessutom kvävningsrisken med kudden. 

Alternativt en ergonomisk kudde som tryckavlastar babyns huvud och av material som har som egenskap att tryckavlasta, dvs visco elastisk skum någon typ av memoryfoam.

• Sunshines
    johanna35 skrev 2012-04-18 18:24:22 följande:
    jo jag vet, jo alla namnen du hänvisar till kommer från samma sjukhus och säljer dessutom mjuka kuddar, i egen verksamhet så självklart - de gör en bra hacka på sina rekommendationer och vår konsumtion. Jag kan faktiskt inte hitta någon annan eller någon undersökning som styrker att mjuk kudde förebygger platt huvud.. har någon?

Det finns ju en hel del som menar att OM du använder mjuk kudde så "fixerar" du barnets huvud, Så istället för att fördela trycket på skallen - så fixerar du trycket på ett och samma = dvs du skapar skallassymtri = du gör det helt enkelt svårt för barnet att vrida på huvudet på en fluffig mjuk kudde. Jag ser det svårt att vrida på huvudet på ett spädbarn utan att ansiktet kommer mot "fluffet", däremot på ett plant underlag, har babyn fritt spelrum på sidorna och bra syretillförsel.

Den teorin menar att det är bättre att barnet ligger på en plan lite hårdare madrass av bra kvalite och densitet för att förebygga att barnet LÄTT kan byta ställning med huvudet, dvs Profylax metoden i förebyggande syfte. Och då slipper du dessutom kvävningsrisken med kudden. 

Alternativt en ergonomisk kudde som tryckavlastar babyns huvud och av material som har som egenskap att tryckavlasta, dvs visco elastisk skum någon typ av memoryfoam.
    Jasså, så det skulle bara vara ett försäljningsknep av barnläkarna?

Jag vore tacksam om det gjordes en ordentlig forskning på det här området så att man har ordentliga bevis på vad som är bäst för bebisarnas huvud eller ej.

Jag köper den kudde som är BÄST till mitt barn, men då måste det också finnas en entydig rekommendation om vilken som är det. På BVC fick jag rådet att ha en mjuk kudde.

Var köper man dem kuddarna som du rekommenderar? Vem stödjer den teorin?

Över huvud taget är det viktigt att belysa skallassymetri och hur man undviker det, eftersom det är så vanligt då bebisarna ska ligga på rygg för att undvika plötslig spädbarnsdöd.
  • christinnn

det är ju helt sjukt!!

Min man jobbar med skum, lite avancerat kanske men han kan madrasser och kuddar och dess funktion. När han fick reda på risken med platt huvud och späbarns mjuka skallar, och vi blev rekommenderade fluffig kudde, kommer inte ihåg märke, men han la ner iden direkt. Och sa att en sådan kudde kan inte tryckavlasta på så sätt som jag försår problemet. Han kontaktade Tempur madrasser men dom hade tyvärr inte kuddar till spädbarn, så han hittade tillslut en liten kudde i viscoelastisk skum som heter panda kudden. Observera att OM barnet redan har utvecklat platt huvud så är INTE viskoelastisk skum ett alternativ. Då har jag hört att babysleep är det bästa alternativet, dvs en kudde/madrass som håller barnet stadigt på sidan för att avlasta trycket på bakhuvudet. 

Men panda kudden hittar ni på en hel del affärer i sverige, den är inte "framlobbad" av svenska barnläkare eller svenska producenter, utan det är en fransk kudde. Men den är framtagen speciellt för att motverka platthuvud och till ett barns skalle. Och frmaför allt så kan vår dotter röra huvudet sidledes för den är rätt platt.
     Jag ska försöka få in en bild   

annars finns info på:http://www.barntrygghet.se/sova/panda-babykudde-ergonomiskt-utformad-for-de-allra-minsta/

Svar på tråden Kudde till nyfödd?