• peppis1

åt parmaskinka, hjälp vad gör jag nu?!

Hej! Nu sitter jag här med fullpanik! Jag älskar melon med parmaskinka och vart kanon sugen på det idag så jag köpte hem en halv melon o ett litet paket parmaskinka o åt hela paketet (5 skivor kanske) o sedan kommer jag på att det kanske inte var så bra! ska jag vara orolig nu eller vad kan hända och hur stor chans är det att något händer? är livrädd nu! är i v.15

• Svar på tråden åt parmaskinka, hjälp vad gör jag nu?!
  • ungmamma94
    peppis1 skrev 2012-04-15 20:52:31 följande:
    Hej! Nu sitter jag här med fullpanik! Jag älskar melon med parmaskinka och vart kanon sugen på det idag så jag köpte hem en halv melon o ett litet paket parmaskinka o åt hela paketet (5 skivor kanske) o sedan kommer jag på att det kanske inte var så bra! ska jag vara orolig nu eller vad kan hända och hur stor chans är det att något händer? är livrädd nu! är i v.15

Är det farligt?

Jag åt det ett antal gånger under graviditeten men hon föddes med 10 fingrar och 10 tår. Hälsan är på topp. Tror inte det är så farligt.  
  • mrsStatham

Som jag ser det har du tre alternativ.
    1. Spola tillbaka tiden några timmar och köp bara melonen, kanske också någon skicka du vet inte kommer att få dödsångest av att äta.
    2. Spring genast på toaletten och spy
    3. Lär av ditt misstag, lugna ner dig. Gjort är gjort liksom, det är inte bra för varken dig eller fostret om du oroar dig för allt.
    Nu kanske du tänker till ett varv extra när du blir sugen på parmaskinka nästa gång? 

Bara två saker är oändliga
  • peppis1

tydligen så är det de. ja alla har väl stoppat i sig nåt någon gång  som man inte borde under graviditeten! nä jag tänkte absolut inte på att de skulle vara något farlig med de!

• Knasan86

Jag åt en skiva igår oxå, kom på det när jag ätit halva! Tänkte äh skit samma! Tror inte det är någon fara! Oroa dig inte! Det finns många gravida kvinnor som äter allt man inte borde när man är gravid och deras bebisar är fullt normala!

• peppis1
    mrsStatham skrev 2012-04-15 20:57:29 följande:
    Som jag ser det har du tre alternativ.
    1. Spola tillbaka tiden några timmar och köp bara melonen, kanske också någon skicka du vet inte kommer att få dödsångest av att äta.
    2. Spring genast på toaletten och spy
    3. Lär av ditt misstag, lugna ner dig. Gjort är gjort liksom, det är inte bra för varken dig eller fostret om du oroar dig för allt.
    Nu kanske du tänker till ett varv extra när du blir sugen på parmaskinka nästa gång? 
    Jo men jag har läst igenom listan som är att jag får och inte får äta och där stod det inget om de men sedan läste jag på livsmedelsverket o där stod de att de skulle undvikas, ville mest höra om de var andra som ätit de och hur stor risken var över att något skulle hända. inte få en spydig kommentar för man bara vill höra sig för, jag är ju inte så dum att jag äter det igen
  • grönkiwi

Du kan nog vara helt lugn. Jag åt allt möjligt som man inte fick på den där listan..utom typ rått kött..men vem gör det? =P

Med min första son levde jag på räkmackor..och man ska tydligen inte äta räkor =P men mina barn är friska och glada =)

Men du kan ju skippa och äta det nån fler gång om du känner dig orolig.    

• akiire

Jag harätit parmaskinka och annat som man intw bör äta enl livsmedelsverket. Inte för att jag har velat trottsa, enbart för att jag inte har koll på allt. Jag är idag gravid i v 38 och jag och barnet på bra.

• moruppgren

Jag har också ätit saker man inte borde ätit enligt Livsmedelsverket. Min dotter föddes frisk :)
    Ibland så glömmer man och äter som vanligt. Vet inte hur många gånger jag råkat äta nån smörgås ute med salami och brie.

Risken att bli dålig är jätte liten, så du kan nog slappna av och bara försöka låta bli att göra om det :)

• mrsStatham
    peppis1 skrev 2012-04-15 21:01:56 följande:
    Jo men jag har läst igenom listan som är att jag får och inte får äta och där stod det inget om de men sedan läste jag på livsmedelsverket o där stod de att de skulle undvikas, ville mest höra om de var andra som ätit de och hur stor risken var över att något skulle hända. inte få en spydig kommentar för man bara vill höra sig för, jag är ju inte så dum att jag äter det igen
    Grejen är ju att du inte ska äta sådant som du blir orolig av. Alternativt inte oroa dig, men det är ju lättare sagt än gjort när livsmedelsverket är som de är.
    Det finns en risk att man smittas av något, ja. Precis som att det finns en risk att man drabbas av röda hund under graviditeten.
  • mrsStatham
    Knasan86 skrev 2012-04-15 21:13:31 följande:
    Räkor kan man väl visst äta !?
    Ja, enligt Livsmedelsverkets rekommendation kan man äta räkor åtminstone 2-3 gånger i veckan
  • mikroE

Det är väldigt ovanligt att man får listeria eller toxoplasmos så ta det lugnt och även om du får det så är det faktiskt inte kört, det är faktiskt inte alla som råkar ut för att fostret påverkas även om man får smittan. Andas och ät inte mer av parmaskinkan om du blir orolig. Den främsta risken är toxoplasmos för parmaskinka så i framtiden kan du frysa den i tre dygn och sedan äta den.

Svar på tråden åt parmaskinka, hjälp vad gör jag nu?!