• Vimma

Utredning av hårda knölar?

Vår dotter har en stor hård knöl under käken. Den är cirka 4 cm stor, går inte att flytta på och gör inte ont. Läkarna kan ännu inte säga vad det är och har tagit cellprover för att utesluta lymfkörtelsjukdom (tumör). Förhoppningsvis är det bara något virus eller någon infektion men jag kan inte helt släppa tanken på att det faktiskt kan vara något farligare...

Vi ska på återbesök men cellprovet tar minst en vecka och det känns som en väldigt lång väntan just nu, vi har redan väntat i över en vecka innan de tog proverna eftersom att de ville vänta och se om den gick ned av sig själv. När jag läser på nätet är det inte direkt positiva diagnoser som kommer upp när man söker på hennes symtom.

Har ditt barn utretts för hårda knölar? Hur lång tid tog utredningen? Vad berodde knölarna på?

• Svar på tråden Utredning av hårda knölar?
  • Fotavtryck

Hej.

Hur har det gått för er? 

Min son på 2 år har oxå en knöl som inte gör ont och som sitter fast i käkbenet. Dom har tagit blodprov men det har inte gett nått utslag. Teorierna är lymfkörtel eller spottsten, men inget av dom ska sitta fast.  

Vi var först på Vc, sedan till husläkaren och nu fått tid hos ögon-näsa-hals-doktor nästa vecka. Ska bli spännande o se vad det kan vara.

Hopas verkligen att det har gått bra för er!!
    Kramar  

• Fotavtryck

Hej igen.
    Hoppas jag inte blir tjatig ;)

Nu har vi varit hos ÖNH, men blev slussade till SÖS ist för cellprovtagning. Väntar nu på kallelse. undra hur snabbt/långsamt det går?

Man försöker ju tänka posetivt, men ibland blir trycket för högt.

Hur har det gått för er?

Kram

• Vimma

Hej! Vi har äntligen fått svar att det inte var några cellförändringar i alla fall! Vi har varit på ÖNH och de tog först ett cellprov som misslyckades, det gick inte att läsa ut någonting ur provet. Lillan fick sövas ned och de tog alla prover som behövdes. På vårt sjukhus kan även ÖNH-kirurgerna ta cellprov och det var skönt att få träffa samma läkare som kunde känna hur knölen utvecklades.

Alla blodprov har varit bra och inte visat på någonting särskilt. Trots alla prover vet vi inte ännu vad det är men läkarna tror att det kan vara Atypisk mykobakterie och det är svårt att få det synligt i proverna. Om det är denna mykobakterie så är det bara att vänta och se om den försvinner av sig själv. Vi ska tillbaka i september och om knölen inte blivit mindre måste hon sövas igen för tömma eller ta bort den.

När första provet misslyckades bröt jag ihop! Det var så frustrerande att bara gå och vänta på svar om det var en farlig knöl eller inte och jag trodde att de ringde för att meddela svaret men sen fick jag höra att vi var tvungen komma tillbaka igen vilket innebar att det skulle dröja tre veckor till innan vi skulle få besked! Det var riktigt jobbigt men det var bara att bita ihop och vänta.

Efter att lillan sövdes för att ta prover tog det en vecka innan vi fick svar. Vi har fått riktigt bra hjälp från sjukvården och det känns bra. Vi har träffat 11 läkare totalt och några av dem flera gånger och ingen har kunnat säga vad det är. Hon har inte typiska symtom för mykobakterie men så länge det inte är någonting farligt så känner vi att det är bättre att vänta och se än att operera bort knölen nu för det kan bli fula ärr i ansiktet och det vill vi undvika.

Lycka till! Jag håller tummarna att ni ska få snabba besked!

• Fotavtryck

hej.
    Ber om ursäkt för att jag inte skrivit tillbaka, men jag läste ditt svar och blev otroligt mycket lugnare av det!! TACK!!

Det blev samma svar här! Fast först ville dom operera det så snart som möjligt, men vi fick uppskov till sep så han kan bada och leka i sommar. Och till mig haqr dom sagt att dom tar bort hela knölen. Först fick vi besked att han ska äta antibiotika i 6 mån efter op, men sedan ändrade dom sig. Fast nu har dom ändrat tillbaka igen.

Ska ringa i morgon igen och höra.

(dock var första beskedet TBC, men det ringde dom tillbaka och ändrade på. Tror den Dr vi gått hos aldrig stöt på det här förut)

Fast igentlöigen är ju oavsett vilket av vad det är, bättre än cancer!!!! Så vi fick en bra midsommar iaf!

Hoppas det löser sig snabbt för er och för oss. Vi kan väll skriva här när det händer dått mer?

Trevlig sommar!!    !   

Svar på tråden Utredning av hårda knölar?