• SysterEmelie

Ditt bästa tips för ett enkelt bröllop

Jag och sambon har så smått börjat att prata om att gifta oss.

Det vi har kommit överens om än så länge är:

Borgerlig vigsel.
    Närmsta familjen och de närmsta vännerna.
    Så enkelt som möjligt alltså ingenting storartat eller flott.
    Gärna i någon form av lokal där man även kan ha festen.
    Det behöver inte vara så billigt som möjligt, men det ska inte kosta massor.

Det är ramarna för bröllopet, det jag nu önskar är nu ditt bästa tips, Mat, dryck, underhållning, blommor, kläder ja allt egentligen. Alla små detaljer som gjorde ditt bröllop till ett minne för livet.

Har du något bra budgettips så är det välkommet. Kan man dra ner kostnaden på något så kan ju något annat kosta mer.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ditt bästa tips för ett enkelt bröllop
  • BuoBä

Undvik att nämna ordet "bröllop" när ni beställer saker, tex tårta, håruppsättning och blommor (om ni vill ha nåt av det). Det är nämligen ett magiskt ord som gör saker mycket dyrare. Det finns säkert många som förväntar sig en extra fin och exklusiv tårta när de beställer "en bröllopstårta", och det vet konditorn och lägger sig därför i en högre ambitions- och kvalitetsklass (samma med hår och blommor). Så prisskillnaden är säkert befogad i de flesta fall, men tycker man inte att det är så noga utan är nöjd med en helt vanlig tårta så är det bättre att låta bli "B-ordet".

• Livetäenbiltvättmenjaharencyckel

Jag var på ett bröllop i sommars som körde lite grill tema på sitt bröllop. dem hade fixat sallad, pasta,potatis. dryck. sedan fick man ta med valfritt att grilla. sen hade dem bröllops muffins och sen en bröllopstårta som dem önskat sig av syskonen i bröllopsgåva. Sen istället för att få en massa presenter då dem bodde i en pygge liten 2:a önskade dem sig bidrag till sin bröllopsresa.

Bröllopsfesten hölls i trädgården och när det blev kallare gick man in i ladan som hade möblerats med massa bord och stolar samt dansgolv och sen fanns det instrument och annan utrustning om någon ville uppträda under kvällen eller hålla tal.

sen hade även syskonen tagit på sig att fixa det mesta av underhållningen och även ett par vänner. (man fick anmäla sig innan, det stod på inbjudan)

mycket trevligt och romantiskt. sen att man fick lov att sova på höskullen om man hade långt hem blev grädden på moset.

lycka till och grattis

• SysterEmelie

BuoBä: Det hade jag faktiskt inte tänkt på. Att inte nämna B ordet. Smart! Tack för tipset.

• Livetäenbiltvättmenjaharencyckel

oh! just det dem hade en ceremoni i trädgården där dem läste bröllopslöften och ett par vänner sjöng, föräldrar höll tal mm. under den borgliga ceremonin var bara föräldrar och närmaste kretsen med.

• SysterEmelie

Livetäenbiltvätt...: tack Vi har funderat på att vara utomhus. Synd bara att det är så väderberoende. En loge med lite blommor osv skulle ju vara jättemysigt!

• ElectroDiva

åh vad kul, jag är också i bröllopsplaner, vill ha billigt men inte snålbbilligt, sen tycker jag att det känns mer kul och personligt att fixa så mycket som möjligt själv, inbjudningar, bordsdekorationer, beställt servetter med våra namn på och gjort egna servettringar osv, har massa ideér :D

• Lena

Vi lagade maten till festen själva men hyrde in några kockelever som värmde maten och serverade. Inte så dyrt men kändes lyxigt.

Svar på tråden Ditt bästa tips för ett enkelt bröllop