• PerG

    Omständlig eller omständig

    Hur säger och stavar ni ordet som benämner någon som gör något på ett onödigt komplicerat eller krångligt sätt.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Omständlig eller omständig
  • Khaleesi

    Jag säger och skriver 'omständig'. (Mitt rättstavningsprogram tycker att jag bör ändra till 'omständlig'...) Men jag har en vag känsla av att orden faktiskt skiljer sig en aning i betydelse. Kanske man skulle kosta på sig en googling?


    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • PerG
    Khaleesi skrev 2012-04-15 23:17:37 följande:
    Jag säger och skriver 'omständig'. (Mitt rättstavningsprogram tycker att jag bör ändra till 'omständlig'...) Men jag har en vag känsla av att orden faktiskt skiljer sig en aning i betydelse. Kanske man skulle kosta på sig en googling?
    Det är bara den ena varianten som är upptagen i SAOL, men det behöver ju inte betyda att det är den enda "rätta" i det talade språket för det...

    Jag vet dock att båda orden används för samma betydelse (eftersom jag hört respektive ord användas för samma betydelse av olika personer) men det kanske finns ytterligare betydelser som jag missat?
  • JPT

    Jag säger och skriver omständlig. Folk brukar kolla lite konstigt på mig, men men Flört

  • PerG
    Khaleesi skrev 2012-04-15 23:28:38 följande:
    Nu litar jag på att folk röstar först och läser sedan.

    www.falkblick.se/2011/05/omstandlig-eller-oms...
    Frågan är om inte den "felaktiga" formen är så utbredd att båda varianter kommer att ses som korrekta även av SAOL i framtiden? Det skrivna språket ska ju spegla det talade, så det kvittar ju hur mycket "rätt" eller "fel" det är att skriva den ena formen om den "felaktiga" formen blir dominerande i det talade språket..
  • Johan70

    Omständlig betyder "invecklad, komplicerad".

    Omständig (som i omständighet) betyder "något som finns runt omkring (och har betydelse för sammanhanget)".

    Det är alltså två olika ord med olika betydelse. Båda orden finns i SAOB, som dock har noterat en viss sammanblandning.

  • annca

    Jag vet vad som anses rätt enligt SAOL, men tycker det känns så helt fel att jag bara inte kan med att säga så, så därför säger jag på ett sätt osh skriver på ett annat.


    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • PerG

    Och jag tror sammanblandningen inte enbart är "viss" utan ganska omfattande. Jag tror faktiskt att de som använder omständig med den betydelsen som SAOB skriver är försvinnande få. De flesta syftar nog på exakt samma betydelse som omständlig. SAOL har ju inte ens med den formen..


    Johan70 skrev 2012-04-16 08:39:12 följande:
    Omständlig betyder "invecklad, komplicerad".

    Omständig (som i omständighet) betyder "något som finns runt omkring (och har betydelse för sammanhanget)".

    Det är alltså två olika ord med olika betydelse. Båda orden finns i SAOB, som dock har noterat en viss sammanblandning.

  • sär skriven

    Säger och skriver "omständlig" eftersom jag lärt mig att det heter så. Får en och annan konstig blick och "rättelse" men då säger jag bara att de får kolla upp det och återkomma.


    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Eisa

    Haha jag glömmer aldrig stavningen på detta ord. Skrev krönikor i en tidning en gång och trodde då att ordet stavades utan L, dvs omständig. Fick en tillsägelse av chefred., skämdes och kommer aldrig glömma att det stavas MED L.

  • Rocket Mania

    Jag retade ihjäl mig på en dum uppläsare av en ljudbok som läste "OMSTÄNDLIG". Sedan fattade jag att jag hade fel och att det faktiskt hette så. Illa...

    Så numer både skriver och säger jag "OMSTÄNDLIG" 

  • Johan70
    PerG skrev 2012-04-16 09:23:43 följande:
    Och jag tror sammanblandningen inte enbart är "viss" utan ganska omfattande. Jag tror faktiskt att de som använder omständig med den betydelsen som SAOB skriver är försvinnande få. De flesta syftar nog på exakt samma betydelse som omständlig. SAOL har ju inte ens med den formen..
    I så fall är det ju bra att saken diskuteras här, så att fler kan inse att det faktiskt är två helt olika ord! Solig
  • EvelinasSyster

    Har lärt mig att det heter omständlig så jag skriver det (och säger oftast det också, ibland blir det fel) men kommer nog alltid att tycka att det låter fel...


    ~ The only thing that matters is the next 90 minutes! ~
Svar på tråden Omständlig eller omständig