• Eisa

Ont i magen av nötter?

Hej för helvete!

Jag har en fundering om de små trendiga GI-sakerna vi kallar nötter. Jag har alltid undvikit  nötter mer eller mindre eftersom jag sett ett svagt och ev. inbillat samband mellan intag av dessa och magont/illamående. Men igår sket jag i detta eftersom det var sol ute och jag var allmänt glad, så jag slängde i mig ett par nävar cashew- och hasselnötter. Resultat: Natten har varit sömnlös av magont.

Detta leder till två funderingar varav nummer två känns mest relevant att få svar på.
    1. Fler som får ont i magen av nötter?
    2. Någon som vet vad fan det beror på?

Vänligen
    Eisa

• Svar på tråden Ont i magen av nötter?
  • chokladbollen

Ja, jag får också ont i magen av nötter, men har ingen aning om vad det beror på

• janbloms

Jag tror också att detta är mitt problem  
    jag får ont  någon dag  till  två dar  sen kan det gå 1-2 veckor  sen kommer det igen  och det kan vara nötterna  ska sluta med dessa  brukar köpa  dessa små påsar med bland nötter och russin  men har aldrig tänkt på att det är dom
    men jag provar

• Grottmannen

Jag tror att just cashew fuskas det en hel del med, får själv ont i magen av dom där jävla nötterna ibland och då menar jag ONT så man får svettningar!!

OBS en helt ovetenskaplig teori!!!!
    Har märkt att även många nötter kan smaka mögel och då blir man att fundera om aflatoxin kan var något som dessa nötter vissa gånger dras med och att det kan reta magen...

The air is my brother, the earth is my mother ... I'm the tornado that gives you the speed you need.
  • Sixxty

Jag kan inte äta cashew eller pistage nötter utan att må överjävligt illa och få diarré. Åt mängder av dessa en period i sena tonåren och fick tillslut de symtomen. Har tolkat det som att jag har fått en intolerans efter detta.
    Har inte vågat prova på ett tiotal år men funderar på att testa och se vad som händer. Har inte riktigt samlat mod till det ännu.

Svar på tråden Ont i magen av nötter?