• Anonym (orolig mamma)

Snart 4-åring bajsar på sig

Hej!
    Min dotter blir fyra till sommaren, och har bajsat på toaletten sedan hon var ca två. Den senaste tiden (ca 1½-2 månader) har hon slutat med att gå på toaletten när hon är bajsnödig, hon sätter sig i stället till exempel under ett bord, eller inne på toalettgolvet med kläderna på och bajsar, hon går alltid undan. Jag får känslan av att hon inte vill att bajset ska komma ut, ofta ser jag på henne att hon är bajsnödig genom att hon spänner sig så att hon skakar i hela kroppen. När hon var liten (upp till ca 1½ år) hade hon problem med att hon var hård i magen, men det rättade till sig genom att hon fick laktulos, och sedan dess har det inte varit några problem, så jag tror inte att problemet är "fysiskt" egentligen. Hon har även problem med att hon kissar på sig, men det tror jag mer är en mognads/hormonell fråga, jag vet att jag också hade problem med det när jag var liten, och att det kan vara ärftligt, så det ser jag inte som något stort problem. Men det här med att hon har börjat bajsa på sig känns som att det är något annat, och jag vet inte hur vi ska komma tillrätta med det. Jag försöker att inte skälla på henne, för jag förstår att situationen är tillräckligt jobbig för henne ändå, men min sambo har inte samma tolerans, och det har hänt att jag också har rutit till när hon har bajsat på sig två minuter efter att jag har frågat om hon vill gå på toaletten. I övrigt har det inte varit några större förändringar i hennes liv som jag kan sätta i samband med det här, hon går på dagis, trivs bra där och har en bästa kompis, har en lillebror på snart två år, en stor släkt och många som bryr sig om och älskar henne. Som sagt kan jag ibland tycka att min sambo ryter i lite för hårt åt henne, men han visar också att han älskar henne och han är en väldigt bra pappa. Tror du att det bara är en fas hon går igenom? Hon pratar ofta "bäbisspråk" och låtsas att hon är liten, men det har jag fått för mig att det är en lek som några av tjejerna på dagis håller på med. Kan tillägga att hon har varit torr på nätterna och inte haft nattblöja sedan 2-årsåldern, men ibland vägrar hon kissa på kvällen och vill ha blöja i stället, vilket hon får. Jag är lite kluven, om det bara är en fas hon går igenom, att hon vill vara liten igen, eller om det är ett större problem, eftersom hon ändå känner att hon är bajsnödig och nästan verkar få ångest över det? Kan det vara så att hon har upptäckt att hon inte kan bestämma och kontrollera allt, men att hon vill kunna bestämma över sin egen kropp, och har svårt att acceptera att hon inte själv kan bestämma över det heller?

Svar på tråden Snart 4-åring bajsar på sig