• Maddes Mamma

Bo som flicknamn?

Vi har norsk blod i ådrorna och i Norge är Bo ett hyfsat vanligt flicknamn. Vi har det bland annat i släkten.
    Men hur funkar det i Sverige? Tokfel, eller?
    Det är min man som såå gärna vill ha en flicka som heter Bo.  

Mvh!! 

• Svar på tråden Bo som flicknamn?
  • Myapocalypse

Nja.... kanske som smeknamn. Tror det kanske får konsekvenser när hon blir äldre såsom mobbning etc om det är i sverige hon ska växa upp

• ius lexis

Nej, det är ju inte ett flicknamn i sverige och det är ju här som jag antar att hon ska växa upp och då få leva med sitt namn. Jag tycker inte det är ok för barnets skull annars var det väl ett kul namn.

• Muffins i magen

Jag tänker spontant på lilla flickan i Monsters INC, heter inte hon Boo? ni kanske kan ha det som andra namn?

• Maddes Mamma

Tack,
    Tycker också att det är fint men känner mig tveksam av precis samma anledning som ni.

Och jo, flickan i Monsters Inc. heter Boo. Vanligt tjejnamn i U.S också. Konstigt... Flera av våra vanligaste killnamn (som exempelvis Bo, Jan...) tjejnamn i Norge och U.S.... 

//Maddes mamma 

• wikli

Boo tycker jag låter flickigare :)
    Och jag skulle inte reagera konstigt. Idag är det så vanligt med ovanliga och lite udda namn.

Min dotter heter Lo, och nästan alla som hör det tycker att det är jättefint :)

Lo ♥ 110611
  • Johan70

Jag tänker på skådespelerskan Bo Derek, men i Sverige är det helt klart ett pojknamn. Ge flickan namnet Bo eftersom ni vill det, men låt henne få ett annat namn som tilltalsnamn, föreslår jag.

• LunaLunatic

Bara om Bo får en lillasyster som heter Janne Cool

Mamma till Cewwynné (uttalas Kevin)
  • evelinaeee
    amorvincitomniia skrev 2012-04-22 20:19:42 följande:
    fast jag hade nog valt att stava med två o då - Boo, så att det inte förväxlas med svenska Bo/Bosse
    tänker likadant, boo låter mycket sötare
  • Suri

Fint! Men inte med två o, det blir bara fånigt. Ska ni hävda att det är ett Norskt namn får ni köra på norska stavningen. Sedan är det ju bara en vanesak för omgivningen. Er lilla Bo kommer att vara en Bo.

Svar på tråden Bo som flicknamn?