Kommer mina bröst att vara olika stora efter amningen?
Mitt barn är 8 månader gammalt och jag ammar ännu. Innan både amning och graviditet så var mina bröst väldigt små och aaaningens olika stora. Men storleksskillnaden var så liten att det knappast var någon annan än jag själv som lade märke till det.
Då mjölken rann till och jag började amma så blev dom ju lite större. Men betoning på lite.
Storleksskillnaden kanske märktes aningens mer, men återigen så tror jag inte det var någon annan än jag som såg nån skillnad.
Mitt barn fick tänder för ett tag sedan och för någon vecka sen så bet h*n mig i ena bröstvårtan så det började blöda. Det var rätt smärtsamt att amma då och de första dagarna gick såret upp då jag ammade och h*n sög på bröstet så det började blöda igen. Jag ville ju inte att h*n skulle få i sig mitt blod (hände då jag hade såriga bröstvårtor de första veckorna och h*n spydde jättemycket då) så jag var lite försiktigare med att amma från det bröstet. Ammade alltid från det andra bröstet först så att h*n inte skulle suga så hårt på det såriga bröstet osv. Det resulterade i att mjölkproduktionen stannade av lite i det såriga bröstet, som också var det mindre bröstet från tidigare.
Nu är skillnaden på mina bröst märkbart stor! De är liksom två olika storlekar! Jag har ju förstås börjat amma normalt från det bröstet h*n bet mig i nu, men mjölkproduktionen verkar liksom inte ha kommit igång lika mycket. Det stör mig väldigt mycket då jag ser ut såhär! Jag är också så rädd att storleksskillnaden kan bli permanent!
Visst blir ju "det stora bröstet" också mindre när mjölken kommer att minska även där. Men jag liksom fasar för att det ena bröstet nu ska bli mer "uttänjt" än det andra!
Finns det nåt jag kan göra åt det? Jag har i alla fall försökt amma honom mer från "det lilla bröstet" så att mjölken ska rinna till bättre där. Jag har också försökt pumpa lite, typ då han gått och sovit till natten så har jag väntat två timmar efter det att jag senast ammat, pumpat och så har det ju gått 6-7 timmar innan han vaknat på morgonen och jag ammat pånytt. Jag hoppas alltså att jag på det sättet ska få mjölken att rinna till "tillbaka" i det mindre bröstet så storleksskillnaden liksom jämnas ut. Tror ni det kan funka?
Är det någon annan som haft samma "problem" som jag? Hur gick det för er? Att brösten högst antagligen kommer att se annorlunda ut efter amningen är jag ju helt självklar med, men jag hoppas att de inte kommer att bli olika på detta sätt, alltså att de är väldigt olika stora!