• Anonym (Olika?)

Kommer mina bröst att vara olika stora efter amningen?

Mitt barn är 8 månader gammalt och jag ammar ännu. Innan både amning och graviditet så var mina bröst väldigt små och aaaningens olika stora. Men storleksskillnaden var så liten att det knappast var någon annan än jag själv som lade märke till det.
    Då mjölken rann till och jag började amma så blev dom ju lite större. Men betoning på lite.
    Storleksskillnaden kanske märktes aningens mer, men återigen så tror jag inte det var någon annan än jag som såg nån skillnad.

Mitt barn fick tänder för ett tag sedan och för någon vecka sen så bet h*n mig i ena bröstvårtan så det började blöda. Det var rätt smärtsamt att amma då och de första dagarna gick såret upp då jag ammade och h*n sög på bröstet så det började blöda igen. Jag ville ju inte att h*n skulle få i sig mitt blod (hände då jag hade såriga bröstvårtor de första veckorna och h*n spydde jättemycket då) så jag var lite försiktigare med att amma från det bröstet. Ammade alltid från det andra bröstet först så att h*n inte skulle suga så hårt på det såriga bröstet osv. Det resulterade i att mjölkproduktionen stannade av lite i det såriga bröstet, som också var det mindre bröstet från tidigare.
    Nu är skillnaden på mina bröst märkbart stor! De är liksom två olika storlekar! Jag har ju förstås börjat amma normalt från det bröstet h*n bet mig i nu, men mjölkproduktionen verkar liksom inte ha kommit igång lika mycket. Det stör mig väldigt mycket då jag ser ut såhär! Jag är också så rädd att storleksskillnaden kan bli permanent!

Visst blir ju "det stora bröstet" också mindre när mjölken kommer att minska även där. Men jag liksom fasar för att det ena bröstet nu ska bli mer "uttänjt" än det andra!
    Finns det nåt jag kan göra åt det? Jag har i alla fall försökt amma honom mer från "det lilla bröstet" så att mjölken ska rinna till bättre där. Jag har också försökt pumpa lite, typ då han gått och sovit till natten så har jag väntat två timmar efter det att jag senast ammat, pumpat och så har det ju gått 6-7 timmar innan han vaknat på morgonen och jag ammat pånytt. Jag hoppas alltså att jag på det sättet ska få mjölken att rinna till "tillbaka" i det mindre bröstet så storleksskillnaden liksom jämnas ut. Tror ni det kan funka?

Är det någon annan som haft samma "problem" som jag? Hur gick det för er? Att brösten högst antagligen kommer att se annorlunda ut efter amningen är jag ju helt självklar med, men jag hoppas att de inte kommer att bli olika på detta sätt, alltså att de är väldigt olika stora!

• Svar på tråden Kommer mina bröst att vara olika stora efter amningen?
  • Anonym (Olika?)

Lyfter upp tråden litegrann

• Anonym (Olika?)
    MrSmith skrev 2012-04-16 17:33:04 följande:
    Pic and we will tell
    Jo, självklart gör jag det... 
  • Anonym (samma)

Kan ingen svara ? Jag har exakt samma problem och undran

• Anonym (Anna)

Jag hade bara mjölk i ett bröst. Helammade dock inte eftersom mjölken inte räckte till.

Men brösten är lika stora ändå. Sen finns det väl sällan ett par bröst som är lika stora oavsett amning eller inte... 

• Anonym (Olika?)
    Anonym (samma) skrev 2012-04-16 17:51:19 följande:
    Kan ingen svara ? Jag har exakt samma problem och undran
    Skönt att veta att jag inte är ensam i alla fall!
    Anonym (Anna) skrev 2012-04-16 17:59:09 följande:
    Jag hade bara mjölk i ett bröst. Helammade dock inte eftersom mjölken inte räckte till.

Men brösten är lika stora ändå. Sen finns det väl sällan ett par bröst som är lika stora oavsett amning eller inte... 
    Var dom lika stora under tiden du ammade också? Eller var dom olika då, men "gick tillbaka" att bli lika efteråt? Det skulle ju i såfall inge mig lite hopp Flört För visst är det väl sant att de flesta antagligen har olika stora bröst, men så som jag har det nu så är det nog olika kupstorlek t.o.m. Dvs det syns även då jaf är påklädd med både t-tröja och huvtröja!! (Åtminstone ser jag det själv klart och tydligt)
  • Anonym (Olika?)

Nån som har nåt tips eller tröstande ord??

• Anonym (ojmlk)

Jag ammade tills barnet var 7 mån.
    Innan var mitt ena fastare än det andra, och det andra som var lite mjukar evar även litelite större men bara jag som märkte det. Det fanns även mer mjölk i det så han ammade alltid längre där.

Nu är barnet 11 mån och brösten är fula. Det skiljer ungefär en storlek. Syns och känns och är hemskt.
    Men det är väl olika för alla... för mig har det inte fixat sig.
    Hade 75C, 70D innan 

• Anonym (M)

Handlar det om "ojämn amning" i några dagar bara alltså? Då skulle jag nog lugna ner mig lite om jag vore du, det borde inte vara några problem att jämna ut mjölken till så det var innan.

Mina bröst var liite ojämna innan jag blev gravid, inget jag/man såg om man inte synade liksom. När mjölken rann till så såg man skillnaden mera... jag antar att det är olika mycket mjölkkörtlar osv som gör asymmetrin? Nu när jag bara ammar nån gång om dagen så är skillnaden inte lika stor längre. Så, min teori är att de går tillbaka till en variant av de "vanliga" brösten när man slutar amma helt

• Fredrika2007

Mina barn har båda haft ett favoritbröst, så efter ungefär halvvägs genom amningsperioden och framåt så var det säkert två kupstorlekar som skiljde dem åt, hehe. Jag fick helt enkelt fylla upp behån i det mindre bröstet (bakom amningsinläggen) med bomull eller likn. så det inte skulle synas.
    Speciellt snygg kände jag mig ju inte men skrattade mest åt det. När barnen slutade ammas så gick brösten tillbaka till samma storlek igen (om än till en A-kupa, från B-kupa som jag hade innan jag fick barn)

Svar på tråden Kommer mina bröst att vara olika stora efter amningen?