• Anonym

Lichen ....

Jag har lichen ( hudsjukdom i underlivet ) och jag HATAR det. Jag kan inte ha samlag, det gör för ont .... Jag vill ha sex osv men känns ju inte som en bra ide när jag ändå inte kan ha samlag..
    Nån som har haft el har denna förbannade sjukdom ?! Och blivit bra ? 
  • Svar på tråden Lichen ....
  • Anonym (Har Dsamma)

Hej! Jag har oxå sjukdomen gick i över två år o trodde  att d va ngn sorts svampsjukdom, tills jag äntligen träffade en gynekolog som på en gg ställde diagnosen. Just nu har jag väl ett "skov" , man mår psykiskt dåligt. Men när det inte kliar och känns bra kan man ha samlag men rekommenderar att du använder glidmedel, annars går det knappt , i alla fall inte för mig. Hoppas du har blivit bättre.

• Anonym

Jag har försökt ha samlag men det bara funkar inte Trots glidmedel. Önskar det fanns nåt att göra, men verkar ju inte finnas nån bot på eländet.

• Anonym (Har Dsamma)

Hur länge har du haft sjukdomen? Det är jobbigt emellanåt! Men smörjer du inte in dig med kortison? Förresten hur gammal är du? Själv är jag 30 år. Men man får väl försöka tänka positivt!

• Anonym

Jag har haft den i ca 10 år. I början funkade det med samlag även om det till att börja med var svårt, men det gick hyfsat. Jo jag smörjer med kortison. Jag är 35 år. 

Jag försker tänka positivt, men det är inte alltid så lätt. Önskar det fanns nån operation som kunde få väck på det.   Hur ofta går du på kontroller?

• Anonym (Har Dsamma)

Vi kanske kan maila el inboxa varandra privat?

• That is life

Min mamma har sjukdomen men hon har aldrig fått i underlivet. Hon får på fötter, ben och i handflator. Som värst har det gått att huden under fötterna försvann så hon fick krypa fram men då blev hon inlagd. För henne funkar det med att inte använda vatten så mycket och absolut ingen stress. Hon har haft det i 25 år. Använd mig om ni vill prata med varandra inboxa så förmedlar jag.

L 060725 & H 091104
  • gulafaran

Har åxå eländet... I munnen och i underlivet. Tog 3½ år innan jag fick reda på vad de var.
    Trodde första 2½ åren det var svampinfektion som aldrig gav sej.
    Sen uppsökte jag vårdcentralen 3-4 ggr, men det var "inget fel" på mej.
    Slutligen blev jag kallad till tandläkaren, och där fick jag veta vad jag hade i underlivet
    (och i munnen såklart).Förvånad
    Jag är 45 år och har haft lichen i ca 6 år.
    Längre tid i munnen har jag listat ut alldeles själv...

Jag tvättar och smörjer underlivet dagligen med vanlig rapsolja.
    Rapsoljan är bara rapsolja och ingenting annat.
    "Barnolja" och liknande är konstgjort och består bara av
    kemiska grejjer och tillsatser.

Sen har jag en kortisonsalva som heter Betnovat.
    Den måste jag "underhållssmörja" med minst 1 g/ varannan vecka,
    helst lite oftare. 

Till munnen fick jag 2 sorters mediciner som jag skulle skölja med
    under några veckor.
    Mycket bättre men inte bra.

Å så var det det här med sexet...
    Det blir aldrig nånsin vad det har varit Gråter
    Det är bara att glömma.
    Man får smörja å smörja.
    Jag använder bara rapsoljan och inget glidmedel.
    Det funkar för stunden, men jag får lida flera dagar efteråt.
    Som skavsår. Som man kört kruttorrt. Ingen höjdare alls.
    Men vi har ju alla våra behov... eller...?

Lycka till. Och du, det är bara å gilla läget. Tyvärr. Det finns värre saker att drabbas av!

• Anonym (Jag med)

Fick diagnosen för ca 8 år sen. Skitjobbigt i början men hadebtur och fick diagnosen relativt snabbt (inom ett par månader från första besök hos läkare) Efter tre månaders smörjschema var det i princip borta. Sista halvåret har det kommit tillbaka, två småspov och just nu ett större. Har alltid tänkt att det inte är nåt särskilt jobbigt, har ex alltid kunnat ha sex (inte under värsta perioderna) men måste var ordentligt upphetsadvså att det blir rejält blött. Nu när jag läser detta blir jag Julie orolig måste jag erkänna. Kan bara inte tänka mig ett liv utan sex... Känns ytligt men så är det faktiskt.

Svar på tråden Lichen ....