• Lady81

Ni med foglossning, exakt hur och vart har ni ont någonstans?

Jag vet inte om detta är foglossning eller inte, men känner en smärta ibland kring höften inte alltid men ibland. Och var jag däremot känner konstant smärta är i ljumsken och uppåt mot benet, alltså hela vägen därifrån uppåt mot höften. Och detta känns då när jag går, lyfter benet osv. Efter promenad kan jag ibland knappt gå normalt efter sittande läge. Det tar ett tag innan man "kommer in i det" igen liksom.
    Hade inte såhär första grav, med andra fick jag exakt på samma ben/höft sent andra grav och nu med tredje grav har jag fått det redan v 14. Kan det vara foglossning? Hur vet jag det? Hur har ni ont och vart? 

• Svar på tråden Ni med foglossning, exakt hur och vart har ni ont någonstans?
  • Jonna021

Låter som att det skulle kunna vara foglossning.

Mina besvär med foglossning började i svank och höfter. Sen blev det värre och det började göra ont även vid blygdbenet (ungefär ljumsken där du beskriver.)
    Man kan säga att smärtan vid min foglossning kan liknas vid hur en blöja sitter. Vid svanken,skinkorna,det kan även stråla ut i benen,ljumsken,blygdbenet.
    Ta kontakt med din BM och hör vad hon säger.
    Det finns ju tyvärr inget som tar bort smärtan,men det finns vissa saker som kan lindra besvären

Foglossningsbälte ; finns att hitta lite överallt,men här är sidan jag fick tipsad av min BM

http://www.gulare.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=83&products_id=434

Massage
    Akupunktur
    Gå till sjukgymnast

För mig fungerade akupunkturen och bältet bäst. Testa dig fram vad som fungerar på dig!

Lycka till!

• Run to the hills

1:a grav: Ryggen!

2:a grav: Ljumskarna. Det strålar ner i benen och jag kan inte gå utan kryckor. Känns som att jag inte riktigt kan lyfta fötterna.

• goabarn77

Jag har ont i blygdbenen. Särskilt det vänstra. Det är både ömt och skär som knivar. Ibland går det upp i ryggen och skinkan. Men jämfört med förra grav. är detta peanuts. Nu kan jag både sparka fotboll (ok, bara ett par minuter)  o handla med min treåring och jag är i vecka 36.

• Lady81

Ja det låter ju på era beskrivningar som jag kan delta i klubben, trisst!! Rynkar på näsan Jag känner speciellt igen det där med att inte kunna lyfta fötterna och det är ju så jobbigt att behöva ha det så. Jag som älskar promenader!! Nåja, får väll hoppas det inte blir värre och jag får försöka hitta mig fram till alternativ som kan hjälpa. Tack för era svar!

• Twizz

Jag har foglossning, fick det i vecka 12 nångång där.. nu med 6 veckor kvar till bf är de mycke värre än tidigare! såå himla jobbigt! ja.. ni verkar ju veta ;) har ni problem att vänta er i sängen? jag kan inte ens ligga på rygg längre.. hemskt är det :( lär bli klurigt att föda.. på rygg är helt uteslutet :/

• akiire

Detta är min andra graviditet och jag har samma typ av foglossnin som i den första. Jag har ont i blygbenet. Jag får jätte ont om jag ssitter för länge ... Värst är det på nätterna när jag måste vrida mig eller när jag vaknar på morgonen och ska upp. Måste hålla i något för att det knakar och värker emellan benen. Tar några minuter innan det släpper och mjukas upp. Men mem, det"är bara att bita i det sura äpplet, snart är det över. Är i v 38 och har bf 7 maj

• ialia

De låter som foglossning. Jag har fått de är i vecka 14. De känns i ländryggen och ner över rumpan har även ont i ljumskarna men de är inte så farligt där. De är viktigt att du står rakt och försöker att ha bekenet så rakt som möjligt så blir de lite bättre.

• Immunbristmamman

Har haft ruggig foglossning från v 20 med första barnet och med andra barnet var det foglossningskänningarna som fick mej att förstå att jag var gravid. 

Behöver inte beskriva hur det känns för det har andra gjort. :) Inte för att foglossning är så mkt att smila åt, det var eländigt och jag har fortfarande problem fast det är 6½ år sedan jag födde barn senast. :P

Det jag har lärt mej är att man inte ska ta så stora steg, inte bresa utan hålla ihop benen när man kliver i och ur sängen och bilen. När man går i trappor ska man göra som barn och kliva upp med båda fötterna på samma trappsteg innan man tar nästa trappsteg. En sjukgymnast rådde mej att gå baklänges, ja det låter helt sjukt, men så sa hon. Och det funkar. Det bör man inte göra offentligt, för då kanske man får på sig en riktigt trång tröja där ärmarna knyts bakom ryggen! ;) Men hemma gick jag baklänges och det avlastade. Och så ska man alltid ha tårna och näsan åt samma håll. Inte vrida kroppen, inte skura med "vanliga svepande rörelser", det är svårt att beskriva rörelsen, men den man gör när man skurar. Det blir bara värre då. Inte gå länge, inte stå länge. Inte sitta länge, bara ligga länge. 

Fick bälte, funkade inte, fick akupunktur som inte heller fungerade, vattengympa funkade inte heller. Vila och kryckor gjorde ont men minst ont av alternativen.

Jag har fött båda barnen liggandes på sida med ena benet i en sån där gynstolsbenstöd-grej. Inga andra ställningar funkade pga fogarna. 

• Run to the hills

Twizz: ja det gör helvetiskt ont att vända mig i sängen. Sover bara på sidan men börjar få ont i höfterna av belastningen. Får liksom kämpa för att ta mig runt vid vändningarna.

• Tröttimössan

Har ni fått ont även i magen på sidorna eller det kanske mer är ledbanden som håller upp livmodern som sträcker på sig?

• Ann Lis

Jag har ONT både i ryggslutet , ljumskarna och blygdbenet..... Kan inte gå alls ibland för det kör som knivar i ryggen benen bara viker sig. Kan inte sitta brett men benen eller lyfta upp fötterna på tex en pall eller liknande att vända sig i sängen är ett helvete och jag undrar oxå hur det ska bli under förlossningen... Detta är min´6:e grav men jag har bara haft lättare känningar av foglossning förut inte i närheten av detta jag har fött alla de andra barnen i ryggläge har provat andra ställningar men det bara går inte för mig, får hoppas på en snabb förlossning denna ggn.  Jag är bara i v 32 och förstår inte hur  jag ska  klara av detta såå länge som det är kvar, blir bara värre och värre har provat bälte men det har inte hjälpt sen tänker jag på det som någon skrev tidigare att gå med korta steg och att sitta med benen tätt ihop, har en jäkla nackdel hemma eftersom toaletten är på övervåningen och att gå i trappan är ett rent helvete ibland.

• Idaped

Har till och från fruktansvärda foglossningar och bara om nätterna. Efter att jag provat de mesta så fick jag tips om att ta ett varmt bad precis innan jag gick och la mig och arktiskt så funkar det! Sedan har jag en extra madrass samt ett glidlakan som gör att jag lätt kan vända mig i sängen.

• Konvaljen

Väntar tredje barnet och har varit sjukskriven sedan v17 för foglossning. Är nu i vecka 21. Har ont främst i blygdbenet men även bak över rumpan. Jag riktigt känner hur delarna "sitter löst" därinne.

Svar på tråden Ni med foglossning, exakt hur och vart har ni ont någonstans?