• Julianna

Ni som gör egen barnmat. Kyl-frys-frågor mm!

Hej!!

Hittills har jag bara givit burkmat till min son som nu är drygt 1 år. Men nu känner jag att jag vill börja laga egen mat till honom.

Har samlat på mig en hel del recept och ska köpa ingredienser och göra storkok i morgon. MEN, hur förvarar ni maten som ni lagar och som ska ätas inom en månad framåt ungefär? Hur länge håller sig mat i kylen respektive frysen? Hur fryser ni in portioner för 1 åringar? Blandar ni alla ingredienser (t ex pasta och köttfärssås) och mosar/finskär för att sen frysa in, eller för ni samman pasta och köttfärssås + skär till lagom stora bitar när maten väl ska serveras?

OCH så undrar jag hur mycekt salt ni har i pastavatten, köttfärssåser osv till 1 åringar?

Efterlyser massor av tips för hur man bäst kan göra detta!

Kram

• Svar på tråden Ni som gör egen barnmat. Kyl-frys-frågor mm!
  • Aunt Molly

Vi har bara lagat egen mat till vår son hela tiden men när han var kring 1 år började han äta vår mat! Kan inte er son också få samma som ni äter!? Det är inte alltid vi föräldrar lagar mat till oss själva på kvällen, men då brukar vår son få en liten matlåda som blivit kvar från en annan måltid. I kylen håller sig matrester i alla fall 2-3 dagar; i frysen flera månader!

Vi gjorde storkok speciellt till sonen när han var mindre, men har slutat med det! Vi saltar lite lätt i pastavatten till oss alla men undviker riktigt salta rätter; typ bacon och sådant.

• YOSHI

Felix har börjat äta samma mat som vi äter sen va 13 månader fast innan jag kryddar maten tar jag en liten portion åt han och krydda den lite försiktigt sen krydda jag maten som vanligt...eller gör jag maten åt honom varjedag ( en liten portion )..jag frysa dem aldrig..

• Lycke

Jag frös in i muffinsformar. Blev alldeleslagom portion. Saltade ingenting, varken i vatten eller mat...

• Fnissan

Min son åt av vår mat när han var 1 år...och vid dem tillfällen när inte det passade fick han burkmat.
    Min 6 månaders äter hemmalagad mat och då gör jag en sats med allt i ett gryta och så kluttar jag ut det på en plåt och så in i frysen över natten och sen ner i påsar! Bara att ta upp en "klutt" i taget och värma i micro.

• Lusse

Hej!

Min son, 17 månader, äter ofta samma mat som vi. Vi anpassar helt enkelt vad vi själva äter, inte jättestarka kryddor, saltar på våras tallrikar i st f i "grytan" m m. Ibland lagar vi särskild mat i storkok åt honom och fryser in i små plastburkar, ca 2 dl i varje. Pasta/ris osv för sig och kött/fisk osv för sig. brukar göra det ätfärdigt från början, men mosa inte för mycket, de behöver lära sig att tugga. Potatismos funkar inte att frysa, men det funkar om man blandar i någon mosad grönsak. Min som gillar t ex blomkåls-/potatismos med riven ost. Maten håller sig i frys minst 3 månader.

Sonens mat saltar vi inte alls eller mycket lite. Han får i sig salt i bröd, ost och andra färdiga livsmedel.

• Luna74

Min dotter 14 mån äter både vår mat och det jag gjort speciellt för henne. Jag gör storkok och fryser i teflonmuffinsformar (långt ord?). Potatis, ris eller pasta kokar jag för sig.

Jag gör tex skånsk kalops på köttfärs, lax och zuccini i citronsås, kassler och broccoligratäng. Använder inget salt men däremot vanlig fond, ger både smak och lite sälta. Reder allt med mjöl så att det är lätt för barnet att äta själv. Lagad mat håller länge i frysen, tycker att det är skönt att alltid ha färdigt eftersom vi ibland inte hinner äta tillsammans eller äter ngt hon inte tål (överkänslig mot tomat )

Lycka till!

• felle 3

jag mixar mat å fryser in i portioner.tar 2 dl mat i varje portion.maten håller ganska länge i frysen

• CBC

Mixar mat i matberedaren och fryser ner i muffinsformar (av silikon - helt suveränt). Plockar ut "muffinsen" och laddar i påsar i frysen och har nu en hel del olika sorter som jag sedan plockar ihop till olika maträtter. Fryser alltså t ex palsternacka, jordärtskocka, ris, sötpotatis, kött, kyckling, köttfärssås, frukter, osv. skilt. Brukar passa på när jag ser nån råvara till bra pris, så jag fyller på lite vartefter. Kanske tar mer tid men jag tycker det är rätt kul och det känns väldigt flexibelt. Sånt som couscous och potatis kokar jag direkt till måltiden eftersom couscous går så snabbt och potatis inte funkar så bra att frysa skilt. Håller åtminstone 2-3 dagar i kylen. Sparar däremot inte sånt som har varit fryst utan tar bara fram vad som går åt.

• Prinsessan Zelda

Adam 9 månader äter samma som oss, när det går. Annars tar jag burkmat eller rester från nåt han kan äta.

• Prinsessan Zelda

det tråkiga med burkmaten är att den är så kladdig. Adam äter ofta själv, typ korvbitar, makaroner, grönsaker mm.

• CBC

..det är alltså kokt och mixat. Lät kanske konstigt annars. Kött och kyckling kokar jag med lite saltfri buljong och ev. lite mjölk. Brukar krydda lite med t ex curry eller paprika när jag sedan gör maten för dagen av det som är frys.

• HasseH

Ja det är ju skönt när barnet är över ett och kan äta ungefär samma som de vuxna äter.

Jag brukar ta undan till dottern eller göra en mindre starkk/salt variant, och sen fryser jag in det i barnmatsburkar! Om man fyller dem till 2/3 är det inga problem. Jag blandar så det är hela måltider, tex ris/köttfärs/grönsaker, lasagne skuren i bitar, potatismos/ärtor/majs/fisk etc. Det håller i alla fall 2-3 månader, beroende på ingredienser.

Jag saltar lite grann, använder örtsalt som jag fått för mig är både godare och nyttigare.

• gusta72

Hej Julianna.
    När vår son var ett år fick han äta vår mat på middagen, men till lunchen hade jag en veckomatsedel. Jag gjorde storkok och frös in en portion i fryspåsar som jag tog ut på morgonen och till det koka potatis/ris/pasta. Ibland har jag fryst ner allt (även pastan/riset/potatisen), men sonen har aldrig gillat ihoprörd mat, allt ska vara för sig. Jag har aldrig direkt saltat vattnet eller maten så mycket och det har vi faktiskt fortsatt med. Man kan ju alltid salta i efterhand.
    Lycka till!

• Fnissan

HasseH
    Hur värmer du burkarna sen då, jag antar du menar glasburkar?

• Prinsessan Zelda

några här skriver att det är skönt när barnen är över 1 år och kan äta samma som de vuxna. Adam är ju bara 9 månader och äter också till viss del samma sak. det är ju bara att inte salta och vara försiktig med sånt som stekt osv. eller???

• HasseH

Fnissan - ja, glasburkar - jag värmer dem i mikron, men vattenbad går också bra även om det tar lååång tid.

PrinsessanZ - ja, men nu menade jag att det är skönt att man inte behöver göra speciell mat alls, hon bara äter det som vi äter, och tycker det är jättegott! (T ex spenatsoppa!)

Svar på tråden Ni som gör egen barnmat. Kyl-frys-frågor mm!