• Anonym (O-Vanish..)

Köpte vanish = funkar inte?!

Har hört så gott om Vanish, och eftersom minstingen fått typ ketchup på sin fina Lundmyr tröja (svart med vit krage runt halsen) så tänkte jag att jag köper väl Vanish eftersom vårt andra gamla borttagningsmedel inte funkade!
    men nej, Vanish tog inte heller bort fläckarna till 100%! :(

Några bra tips på hur man får Vanish att fungera??

Jag la plagget i blöt i 40*C varmt vatten med en halvskopa vanish.. fungerade inte helt.
    Jag tvättade plagget i tvättmaskinen i 40*C med en halvskopa vanish i tvättmaskinen (eftersom det inte löstes upp i tvättmedelsfacket!).. men nej det där jäkla pulvret har inte löst upp fläckarna på djupet.. :((

GE mig några bra tips, tack! 

• Svar på tråden Köpte vanish = funkar inte?!
  • Anonym

Jag vet. Det funkar inte men deras reklam är bra.Obestämd

• tjej87

Prova med galltvål!
    Gnugga in ordentligt med galltvål på fläcken, låt ligga ett bra tag (typ ett par timmar) och tvätta sedan som vanligt i maskin.

Jag fick bort 1 års gamla rödvinsfläckar från en nästan vit klänning med hjälp av galltvål. Inte den minsta fläck kvar :)

• J a d e d

Det funkar väldigt mycket bättre än det mesta andra på marknaden, dock med vissa undantag. Själv kör jag alltid med den flytande varianten och gnuggar in fläckarna för att senare tvätta. Jag har aldrig haft problem med Vanish.

Jeddan
  • Anonym (O-Vanish..)
    J a d e d skrev 2012-04-16 23:29:32 följande:
    Det funkar väldigt mycket bättre än det mesta andra på marknaden, dock med vissa undantag. Själv kör jag alltid med den flytande varianten och gnuggar in fläckarna för att senare tvätta. Jag har aldrig haft problem med Vanish.
    jag för köpa den flytande varianten då.... det är min syster som är heeelt FRÄLST i Vanish och använder det till ALLT.... vet dock inte vilken variant hon har.......
  • Anonym (O-Vanish..)
    tjej87 skrev 2012-04-16 23:29:22 följande:
    Prova med galltvål!
    Gnugga in ordentligt med galltvål på fläcken, låt ligga ett bra tag (typ ett par timmar) och tvätta sedan som vanligt i maskin.

Jag fick bort 1 års gamla rödvinsfläckar från en nästan vit klänning med hjälp av galltvål. Inte den minsta fläck kvar :)
    smart! har dock ingen galltvål här hemma.... :/ men det funkar även på gamla ingrodda fläckar?
    dvs man har tvättat dem fleeera ggr i tvättmaskin? 
  • LillaNovaK

Jag är en Vanish-älskare!! På de riktigt tuffa fläckarna sprutar jag på Vanishspray, låter det ligga ett ta tag och sen ner i en gryta med upphettat vatten med tvättmedel och Vanish i, sedan en vanlig tvätt på det. Har funkat på allt hittills!

• minst

Galltvål är guds gåva till alla fläckhatare! Funkar på nästan allt! Jag måste också tillstå att jag blivit snabb att lägga "svåra" fläckar i blöt direkt efter måltider så det kanske också bidrar.

• Minne00

Älskar vanish och använder det frekvent men det fungerar inte om du tvättat plagget redan innan ... då har du mest satt fast fläckarna.... tyvärr!

Ge inte upp! 

Dyslektiker men reumatism som gör att fingarna linte lyder, hoppas att ni förstår trots alla stavfel och konstigterer!
  • draken86

Haha förlåt, men jag måste bara fråga: Varför måste man vara anonym för att fråga om vanish?? :D

Och jag har också blivit besviken på vanish! Skitmedel, fungerar på vissa fläckar men bara om man tvättar genast. Brukar dock inte lägga så stor vikt vid fläckiga kläder, det finns ju roligare saker att tänka på. ^^ 

The dirty fucking hippies were RIGHT!
  • Anonym (citron syra)

Citron syra och yes disk medel är mitt tipps ts.

• Anonym

Jag använder en hel skopa, och fläckarna är som bortblåst!!?

• mamita64

Vanish är en av få produkter som håller vad den lovar, tycker jag
    Jag köpte kökshanddukar på Återbruket, vita gamla jättefina, men med fula fläckar på
    Jag tvättade dem men utan att få bort fläckarna.
    Tog då vanish i pulverform och strödde direkt på fläckarna på det blöta tyget. Så fick det ligga över natten, sen tvättade jag och fläckarna var borta

• Ms H
    tjej87 skrev 2012-04-16 23:29:22 följande:
    Prova med galltvål!

Låta ligga i vatten ett tag eller "torrt" med det ingnuggade kvar? Har en stor gammal tefläck (tror jag) på ett par ljusa jeans som jag gärna vill bli av med.
  • Anonym

Jag tycker att pulvervanish har bra effekt även på ingrodda fläckar, brukar ta en hel skopa i vittvätten med jämna mellanrum.

I övrigt så använder jag spray-vanish, med bra effekt. Får jag en fläck så sköljer jag bort så mycket av fläcken som möjligt i vatten, sedan sprayar jag på vanish och hänger plagget över kanten till tvättkorgen. Sedan tvättas det när jag har tvättid (bor i lägenhet, så ibland kan det dröja några dagar...)

• Anonym

Min dotter kräktes tomatsås på en ljusgrå tröja (dyr) som jag sprutade Vanish fläckborttagning på och lät ligga i ca 1 timme. Tvättade och fläcken försvann. Inget annat jag provat har varit så effektivt.

• Coyote

Vanish i sprayform (eller flytande) fungerar mycket bättre än pulvervarianten tycker jag.

• Turkos

Ja är normalt sett väldigt nöjd med Vanish, det har tagit bort många fläckar som jag aldrig trott innan.
    Men så fick jag en liten fettfläck på ett nyinköpt linne. Den satt mitt fram och jag fick inte bort den med spray
    Vanish. Såg på Tv hur man kan ta lite Vanishpulver, lösa upp det med lite vatten och gnugga in på fläcken.
    Resultatet blev en stor ljusare nyans av turkos på mitt fina linne. Nu kan jag tyvärr inte använda det alls.
    Kände mig lurad av Tv reklamen.
    Helena

• Anonym (?)
    Turkos skrev 2013-11-18 09:27:13 följande:
    Ja är normalt sett väldigt nöjd med Vanish, det har tagit bort många fläckar som jag aldrig trott innan.
    Men så fick jag en liten fettfläck på ett nyinköpt linne. Den satt mitt fram och jag fick inte bort den med spray
    Vanish. Såg på Tv hur man kan ta lite Vanishpulver, lösa upp det med lite vatten och gnugga in på fläcken.
    Resultatet blev en stor ljusare nyans av turkos på mitt fina linne. Nu kan jag tyvärr inte använda det alls.
    Kände mig lurad av Tv reklamen.
    Helena
    Du skulle förmodligen ha blötlagt hela linnet istället eftersom det var nytt och färgen inte säkert sitter bra, och inte släpper som den kan göra de första tvättarna.
  • Anonym (Trebarnsmamma)

Pulvret är skräp! Köp sprayet och spraya på i omgångar!

Svar på tråden Köpte vanish = funkar inte?!