Vad kan jag göra med en skogstomt i skärgården?
Hej!
Min man och jag har nyligen fått tillgång till en stuga på stor skogstomt vid en havsvik på Åland. Det är ett fantastiskt litet ställe och för några år sedan så gallrades det i skogen runtomkring och nu har det börja komma upp lite gräs och enstaka ängsblommor som är tydliga tecken på att solens strålar når markytan. Tomten ligger i söderläge mot havet och består av både klippor och fd skog.
Det finns en del områden där det verkar växa bättre än andra och trots att jag inte har någon erfarenhet alls så skulle vilja försöka anlägga någon sorts grönsaks och trädgårsland men vet inte vad som skulle fungera.
Hur gör man när man skapar ett grönsaksland från scratch? Hade tänkt att börja med potatis och andra lättskötta grönsaker som morötter och lök. Några andra förslag?
Vi kommer inte att kunna vara där mer än max 1-2 helger i månaden fram till slutet på juni då vi är där en vecka. Sedan kommer vi vara där ca 2 veckor i juli och efter det är det varannan helg igen fram till sen höst. Med den tiden, vad kan man plantera som klarar sig relativt självständigt?
Tacksam för alla förslag ni har!