• BettyBoop 123

Lera och uppgrävd gräsmatta

Hur får jag ordning på gräsmattan?
    Den är ojämn, uppgrävd på vissa ställen,lera och mossa.

Försökt kratta där det är ojämt och lera men var hopplöst, går inte gratta ut lera det är för kompakt, fyller jag ut med sand och sår med gräsfrön eller hur gör jag?
    Hur får jag bort mossan?

• Svar på tråden Lera och uppgrävd gräsmatta
  • Diablo

Mossan gödslar du bort. Fokusera på att få gräset att konkurera ut mossan, gödsla det och låt gräsklippet ligga kvar. Det där med lera är lurigt. Det är väl egentligen bara att gå ut med kratta och grep när det regnat lite, kanske ska du blanda i kompost för att få en luftigare jord, eller så tar du bort översta lagret och lägger dit matjord. Men annars är det bara hårt arbete för att få det snyggt!

Har man tur behöver man inget vett!
  • BettyBoop 123

Hur gör jag med andra delar av gräsmattan som är ojämn, där det redan finns gräs. För att få det jämt?

• Diablo

Menar du att jorden är ojämn eller att gräset är ojämnt. Är jorden ojämn kan du lägga på ny jord och så i ovanpå. Vikigt är då att så fort fröna har grott får de INTE torka ut, så då är det bara att vattna och det gäller hela denna växtsäsongen! Vikigt.

Är det gräset som är ojämnt så tycker jag att då ska man vertikalskära gräsmattan, sedan dressar du den och så sår du i med nya gräsfrön, du kommer få en super fin gräsmatta! 

• BettyBoop 123

Ååå tack för bra svar,  det är jorden som är ojämn.
    Nån speciell jord som du rekommenderar?
    Hör något om sand men kommer inte ihåg vad det skulle vara bra för!?

• Mavios

Är det väldigt ojämnt och lerigt, så skulle jag nog i dina kläder satsa på att ta bort översta lagret, lägga på matjord (gärna blandad med sand)  och så nytt frö över hela.
    Gräs gillar sandig jord bättre än lerig dito. Mossa tycker om när det är fuktigare, vilket gör att du vinner mer mot mossan genom att byta mot en sandblandad jord och att hålla gräset  välmatat (gödsla). 

• BettyBoop 123
    Mavios skrev 2012-04-17 08:57:43 följande:
    Är det väldigt ojämnt och lerigt, så skulle jag nog i dina kläder satsa på att ta bort översta lagret, lägga på matjord (gärna blandad med sand)  och så nytt frö över hela.
    Gräs gillar sandig jord bättre än lerig dito. Mossa tycker om när det är fuktigare, vilket gör att du vinner mer mot mossan genom att byta mot en sandblandad jord och att hålla gräset  välmatat (gödsla). 
    Aaa så var det jag, sandblandad jord.

Kan jag strö över sandblandad jord för att jämna ut o sen så nytt gräs eller behöver jag ta bort det översta lagret?
    Blir en väldig massa grävandes om jag ska ta bort för att jämna ut. Vill att det ska gå så smidigt som möjligt och bli fint. Men kanske bara är önsketänkande :D
  • Diablo

Sand är bra, men om du har sand på vissa ställe på gräsmattan och inte på andra, kommer gräset att växa ojämnt, inte snyggt det heller, genvägar kan vara senvägar. Någon som jag känner körde ut sandblandad jord över hela sin gamla gräsmatta och sådde nya frön, det blev kanon.

• BettyBoop 123
    Diablo skrev 2012-04-17 09:18:40 följande:
    Sand är bra, men om du har sand på vissa ställe på gräsmattan och inte på andra, kommer gräset att växa ojämnt, inte snyggt det heller, genvägar kan vara senvägar. Någon som jag känner körde ut sandblandad jord över hela sin gamla gräsmatta och sådde nya frön, det blev kanon.
    Det låter som en bra ide, då borde jag ju slippa hålla på att försöka få gräsmattan bli jämn där det är en massa lera. Jämnar ut allt istället så som din vän gjorde =)
  • Rigmor Mortis

Har du tålamod kan du toppdressa gräsmattan varje år, gräset växer upp igenom den nya jorden.

• Diablo

Toppdressa du lägger du ut ett tunt lager sandblandad jord på gräsmattan. Görs en gång om året.

• Pallas
    Diablo skrev 2012-04-17 09:40:33 följande:
    Toppdressa du lägger du ut ett tunt lager sandblandad jord på gräsmattan. Görs en gång om året.
    Aha, sår man nya frön också? Jag har en sån där mossig gräsmatta som är jätteful.
  • Diablo
    Pallas skrev 2012-04-17 09:43:15 följande:
    Aha, sår man nya frön också? Jag har en sån där mossig gräsmatta som är jätteful.

Mossa som är så grönt och fint! Man kan så in nya frön också.
Svar på tråden Lera och uppgrävd gräsmatta