Vad är en familj, tänker du?
Vad anser du att en familj är?
Alternativ tre och fyra skiljer sig så tillvida att alternativ tre kan vara en ensamstående person med barn, medan alternativ fyra innebär minst ett par med barn.
Vad anser du att en familj är?
Alternativ tre och fyra skiljer sig så tillvida att alternativ tre kan vara en ensamstående person med barn, medan alternativ fyra innebär minst ett par med barn.
En, ett par eller flera vuxna personer med barn
Jag inser att ordet kan ha flera betydelser för olika människor men för MIG gäller att det ska finnas barn - då klassar jag det som en familj.
Om man "bara" är två vuxna tänker jag det mer som sambo, make, maka osv även om jag inte tycker det är konstigt om någon kallar sin man för sin familj (om man då inte har barn).
För själv ordet kommer väl från ordet "släkt"? Eller tänker jag fel där? Det är i alla fall så jag baserar mitt tänk kring ordet familj
Annat: För mig är familjen inte alls lika snäv som i dina exempel. Dels har jag en familj som innefattar mina föräldrar och min vuxna bror, delvis också min mormor, farmor och hennes sambo. Dels har jag en familj med han jag bor med. Vilket också innefattar hans idag vuxna och utflyttade döttrar och deras pojkvänner, sambos, barn osv.
En familj kan vara flera saker. Förenklat några som har känslomässiga och eller biologiska band till varandra.
Annat
Familj är mina syskon, mina föräldrar, mina far- och morföräldrar, mina mostrar, fastrar, farbröder, morbröder och kusiner. Och alla partners och barn till dessa.
Dessutom ser jag mina närmsta vänner som en familj.
Och såklart familjen som lever under samma tak som mig, inklusive husdjur.
Männsikor som är nära släkt med varandra, barn eller ej. Men släktskapen vill jag ha där...
En famillj är för mig en social konstruktion, således kunde jag inte rösta på "alla som delar tak". Det kan ju t ex handla om en person som har en inneboende, det kallar jag inte för en familj. I min definition krävs inte blodsband eller barn. Känner man sig som en familj, så är man en familj.
En famillj är för mig en social konstruktion, således kunde jag inte rösta på "alla som delar tak". Det kan ju t ex handla om en person som har en inneboende, det kallar jag inte för en familj. I min definition krävs inte blodsband eller barn. Känner man sig som en familj, så är man en familj.
Gifta utan barn... tricky. De har ju inget annat band annat än papperet på giftemålet. Så njäe, inte familj.
Gifta utan barn... tricky. De har ju inget annat band annat än papperet på giftemålet. Så njäe, inte familj.