• PolyPond

Vad är en familj, tänker du?

Vad anser du att en familj är?

Alternativ tre och fyra skiljer sig så tillvida att alternativ tre kan vara en ensamstående person med barn, medan alternativ fyra innebär minst ett par med barn.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är en familj, tänker du?
  • CeeJay

En, ett par eller flera vuxna personer med barn

Jag inser att ordet kan ha flera betydelser för olika människor men för MIG gäller att det ska finnas barn - då klassar jag det som en familj.

Om man "bara" är två vuxna tänker jag det mer som sambo, make, maka osv även om jag inte tycker det är konstigt om någon kallar sin man för sin familj (om man då inte har barn).

För själv ordet kommer väl från ordet "släkt"? Eller tänker jag fel där? Det är i alla fall så jag baserar mitt tänk kring ordet familj      

• IsDimma

Annat: För mig är familjen inte alls lika snäv som i dina exempel. Dels har jag en familj som innefattar mina föräldrar och min vuxna bror, delvis också min mormor, farmor och hennes sambo. Dels har jag en familj med han jag bor med. Vilket också innefattar hans idag vuxna och utflyttade döttrar och deras pojkvänner, sambos, barn osv.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • CeeJay
    IsDimma skrev 2012-04-17 12:01:44 följande:
    Annat: För mig är familjen inte alls lika snäv som i dina exempel. Dels har jag en familj som innefattar mina föräldrar och min vuxna bror, delvis också min mormor, farmor och hennes sambo. Dels har jag en familj med han jag bor med. Vilket också innefattar hans idag vuxna och utflyttade döttrar och deras pojkvänner, sambos, barn osv.

Men då tycker jag "mitt" alternativ är helt rätt för dig - dvs en eller flera vuxna med barn?
  • Ajkje

En familj kan vara flera saker. Förenklat några som har känslomässiga och eller biologiska band till varandra.

• mrsStatham

Annat
    Familj är mina syskon, mina föräldrar, mina far- och morföräldrar, mina mostrar, fastrar, farbröder, morbröder och kusiner. Och alla partners och barn till dessa.
    Dessutom ser jag mina närmsta vänner som en familj.
    Och såklart familjen som lever under samma tak som mig, inklusive husdjur.  

Bara två saker är oändliga
  • annca

Männsikor som är nära släkt med varandra, barn eller ej. Men släktskapen vill jag ha där...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • PolyPond
    annca skrev 2012-04-17 12:38:02 följande:
    Männsikor som är nära släkt med varandra, barn eller ej. Men släktskapen vill jag ha där...
    Alltså inte ogifta sambor? Inte ens sambos med barn?
  • Elaifiknow

En famillj är för mig en social konstruktion, således kunde jag inte rösta på "alla som delar tak". Det kan ju t ex handla om en person som har en inneboende, det kallar jag inte för en familj. I min definition krävs inte blodsband eller barn. Känner man sig som en familj, så är man en familj.

• Elaifiknow
    annca skrev 2012-04-17 12:38:02 följande:
    Så om Lasse och Maja är gifta och har sonen Pelle - och upplever sig som en familj - så anser du ändå att Lasse och Maja inte är det? För Lasse och Maja är ju inte släkt.
  • annca
    PolyPond skrev 2012-04-17 12:40:54 följande:
    Alltså inte ogifta sambor? Inte ens sambos med barn?
    Mjäe... sambos utan barn är inte en familj nej. Ansåg inte att jag och pojkvännen var en familj när vi flyttade ihop.
    Sambos med barn blir implicit släkt - genom barnet.
  • Purpurbräcka
    Elaifiknow skrev 2012-04-17 12:43:22 följande:

En famillj är för mig en social konstruktion, således kunde jag inte rösta på "alla som delar tak". Det kan ju t ex handla om en person som har en inneboende, det kallar jag inte för en familj. I min definition krävs inte blodsband eller barn. Känner man sig som en familj, så är man en familj.

Precis så tänker jag också!

Sedan finns det ju vissa sammanhang där man antar att familj betyder något mer väldefinierat. Om ett nöjesfält säljer familjebiljetter så antar jag nog inte att man får gå in ett helt kollektiv med sju vuxna, fem barn, en extramorfar och tre katter på den biljetten, utan den gäller förmodligen för två vuxna och 2-4 barn.
  • annca

Gifta utan barn... tricky. De  har ju inget annat band annat än papperet på giftemålet. Så njäe, inte familj.

• annca
    annca skrev 2012-04-17 13:02:05 följande:

Gifta utan barn... tricky. De  har ju inget annat band annat än papperet på giftemålet. Så njäe, inte familj.

Men tillsammans med *sina* släktingar (mammaro, pappor, storföräldrar, svärföräldrar) - familj.

Så jag tar tillbaka - på något sätt ska barn vara inblandade. Även om barnen såkar vara vuxna.
  • IsDimma
    annca skrev 2012-04-17 13:00:28 följande:
    Mjäe... sambos utan barn är inte en familj nej. Ansåg inte att jag och pojkvännen var en familj när vi flyttade ihop.
    Sambos med barn blir implicit släkt - genom barnet.
    Men om Lasse har lilla Lisa ihop med en annan kvinna, sen träffar Lasse Maja och dom flyttar ihop. Blir inte Lasse, Maja och Lisa en familj då? 
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • annca
    IsDimma skrev 2012-04-17 13:07:25 följande:
    Men om Lasse har lilla Lisa ihop med en annan kvinna, sen träffar Lasse Maja och dom flyttar ihop. Blir inte Lasse, Maja och Lisa en familj då? 
    Jooo... Känner nog, när jag skrivit och läst, att det är barn som gör en familj. Men kan tänka mig att Maja evetuellt, i vissa tröttare svartare stunder, skulle känna att hon står lite utanför familjen.
    Att det är barnet som gör familjen, och när Lisa bor hos sin mamma, då vänder vinden och då är Lasse och Maja inte en familj ensamma i sig.

Lasse och Lisas mamma, som inte längre bor ihop, är inte en familj heller... Utom när de umgås tillsammans med barnet alla tre. (Men var passar då Maja in? Inte alls.)

Hmmm... Tricky!
    * familjefaktor ett: blodsband på något sätt. Ha barn ihop, vara någons barn. (Tex åka hem till mamma som vuxen)
    * familjefaktor två: leva tillsammans under samma tak - med barn. Inte utan barn.

gah! 
Svar på tråden Vad är en familj, tänker du?