• dianmant76

Ont i magen-växtvärk?å

Hejsan.
    Jag är gravid och går in i v 17 imorgon. Dom senaste dagarna har jag haft väldigt ont i magen. Känns som växtvärk.  Kan det vara så? Ska tillägga att jag redan har en ganska stor gravidmage.
    Har även ont vid ljumskarna och i höfterna när jag gått mycket. Kan det vara foglossning? Drabbades av det förra gången i 3 :e månaden.

Tack på förhand 

• Svar på tråden Ont i magen-växtvärk?å
  • Aleksandra Barnmorska

hej!
    det låter som att du fått foglossning. När man är gravid blir kroppens leder rörligare, särskilt i bäckenet, för att det ska kunna vidga sig under förlossningen så att barnet lättare kan komma ut. Det kallas foglossning.

En del kvinnor får ont av foglossningen. Oftast börjar besvären i mitten av graviditeten, men de kan också komma tidigare eller senare.Det är vanligt att man har ont i ryggen under graviditeten, men all ryggvärk beror inte på foglossning. Foglossningsvärk känns bak i korsryggen, fram över blygdbenet, eller på båda ställena samtidigt. Det kan vara allt från ganska lindriga till mycket plågsamma besvär. Några få har så stora besvär att de måste använda kryckor eller rullstol för att ta sig fram. Då du en gång haft det är risken större att du drabbats av det igen.

Foglossning är inte skadligt för vare sig kvinnan eller fostret, inte heller under förlossningen. Det är viktigt att man inte belastar bäckenet fel den närmaste tiden efter förlossningen, eftersom det kan hindra läkningen. Ungefär tre månader efter att barnet är fött brukar besvären vara borta.

Det går inte att förhindra den ökade rörligheten eller få den att försvinna, men man kan göra en hel del för att minska besvären. Det är bra att försöka hålla ryggen så rak som möjligt och inte belasta ryggen för mycket. Ibland kan man behöva anpassa sina arbetsuppgifter eller bli sjukskriven.

Olika hjälpmedel och behandlingar kan minska smärtorna. Man kan till exempel använda ett bälte som spänns runt höfterna. Med sjukgymnastik och träning kan man stärka musklerna runt bäckenet och lära sig rörelser som avlastar ryggen. Man kan också använda en så kallad tens-apparat eller få akupunktur.
    Jag tycker att du ska berätta för din bmsså hon kan hjälpa dig komma i kontkt med en sjukgymnast el läkare.

var i magen sitter smärtan? Hur ont gör det på en skala av 1-10, hur känns det? 

• dianmant76

Smärtan sitter väldigt långt ner på magen. Känns precis som man ätit för mycket  =) Men det kommer och går. Som idag har jag knappt ont, men igår var det hemsk. På en skala 1-10 skulle jag nog säga 8 när det gör som mest ont. Provade att ta Pamol och det hjälpte, men vill inte ta tabletter när jag är gravid. Hjälper lite med värmedyna, men när man jobbar är det inte så lätt. 
    Jobbar som usk inom hemtjänsten, men det får gå.
    Har foglossning bälte sen förra graviditeten så jag provar det. 

• Aleksandra Barnmorska

Hej!

Har du vas 8 ska du söka hjälp, jag tycker att du ska ringa din bm och få träffa en läkare för undersökning och ev sjukskrivning. Alvedon/panodil kan du med gott samvete ta under hela gravidieteten.

lycka till     

• dianmant76

Hej igen.
    Jag ringde faktiskt bm idag. Var dock inte min som svarade, men jag förklarade för henne vilka besvär jag hade och hon tyckte jag skulle avvakta. Hon menade på att iom att jag ska göra fostervattensprov på tisdag kunde jag fråga läkaren där istället vad det kunde vara. Känns lite si så där. Går ju dit för att göra fostervattensprov och inte för att diskutera mina besvär. Vad tycker du? Ska jag ringa bm igen och be att min bm ringer mig och ta det med henne istället?

• Aleksandra Barnmorska

Hej!

När man ska göra fostervattensprov brukar tiden med läkaren vara utsatt bara för det och iregel har läkarna inte tid till så mycket mer. finns risk att du kan bli besviken om de inte har tid att svara på dina frågor, jag tycker att du ska ringa din bm och tala med henne istället.

lycka till

• dianmant76

Hej.
    Lite så jag tänkte. Dom har ju rätt mycket att göra. Ringer och säger att jag vill prata med min bm.
    Tack så mycket för din hjälp =) 

Svar på tråden Ont i magen-växtvärk?å