• Anonym (mamma)

5-åring som vägrar bajsa i toaletten

Flera än jag som har/haft detta problem?
    Mitt ena barn totalvägrar att bajsa på både potta och toa utan ska bajsa i en blöja.... 
    Erbjuder varje gång barnet att försöka gå på toa eller potta men blir då arg och vill inte, håller sej hellre än att prova. Några få gånger kan barnet ha setat men inte blivit något resultat för att barnet kniper ihop och vill inte släppa det ifrån sej verkar det som.
    Är detta vanligt?
    Känns ju som att det är dax för barnet att börja bajsa på toa för kissa är det inget besvär att göra där.....   

• Svar på tråden 5-åring som vägrar bajsa i toaletten
  • Anonym (mamma)

INGEN mer som har samma problem eller haft????

• Anonym

Jag tror att det sämsta man kan göra är att stressa/pressa. Inget tjat, inga mutor, då låser det sig. Fråga ditt barn, vad säger det?

• Anonym

Det är ganska vanligt, jag vet inte om det är jåtte vanligt eller bara vanligt.
    Jag hade låtit honom ha blöja när han ska bajsa, dumt om han blir förstoppad.
    Förr eller senare så kommer han bajsa på toa.

• Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2012-04-17 16:48:24 följande:
    Jag tror att det sämsta man kan göra är att stressa/pressa. Inget tjat, inga mutor, då låser det sig. Fråga ditt barn, vad säger det?

Att han är rädd att ramla ner i toaletten. Så jag har ju setat bredvid barnet när vi testat göra bajsbehovet på toaletten och har även en sån där ring att sätta dit men det spelar ingen roll vad jag gör verkar det som. Barnet vill helt enkelt inte släppa i från sej bajset annat än i blöja. Tycker ju att det skulle kännas bättre för en 5-åring som ändå är rätt medveten om det mesta skulle tycka det var skönt och slippa kladdet efter blöjbajsningen men det kommer väl såsmåningom att toaletten inte är "farlig" att bajsa på/i.
    Hade varit intressant om någon med samma sits kunde skriva hur länge deras barn höll på at bajsa i blöja.... 
  • Anonym

Min dotter vägrade bajsa på toan ända tills hon var ungefär 5 år. Hon skulle ha en blöja och gick och ställde sig bakom en dörr och bajsade. Vi berömde och peppade och rätt som det var så lyckades hon sitta på toan och det första "ploppet" utlöste nästan en familjefest. Nu är dottern 25 och högutbildad och har fast jobb och en bra partner. Det blir folk av "blöjbajsarna"

• Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2012-04-18 09:40:10 följande:

Att han är rädd att ramla ner i toaletten. Så jag har ju setat bredvid barnet när vi testat göra bajsbehovet på toaletten och har även en sån där ring att sätta dit men det spelar ingen roll vad jag gör verkar det som. Barnet vill helt enkelt inte släppa i från sej bajset annat än i blöja. Tycker ju att det skulle kännas bättre för en 5-åring som ändå är rätt medveten om det mesta skulle tycka det var skönt och slippa kladdet efter blöjbajsningen men det kommer väl såsmåningom att toaletten inte är "farlig" att bajsa på/i.
    Hade varit intressant om någon med samma sits kunde skriva hur länge deras barn höll på at bajsa i blöja.... 

prövat potta? Det är ju vanligt det där i den åldern!
  • moncen80

har haft samma problem men fick ett tips från min bvc sköterska, att ge barnet en pall att ha fötterna på så sitter dom stadigare, och då fixade jag en magisk pall till min son och den Bamse tidning så han fick sitta en stund, och så bajsade han och blev jätte glad, sedan fick han en lite muta för han bajsade på toan i stället för i blöjan. och nu så  tar han sig magiska pall varje gång han behöver bajsa,  och det sämst man kan göra e att tjata för när jag gjorde det så lyssnade han inte. 

LYCKA TILL med bajseriet

• Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2012-04-18 09:45:34 följande:
    Min dotter vägrade bajsa på toan ända tills hon var ungefär 5 år. Hon skulle ha en blöja och gick och ställde sig bakom en dörr och bajsade. Vi berömde och peppade och rätt som det var så lyckades hon sitta på toan och det första "ploppet" utlöste nästan en familjefest. Nu är dottern 25 och högutbildad och har fast jobb och en bra partner. Det blir folk av "blöjbajsarna"

Hihi:) Ja men då får han va en liten blöjbajsare om det slutar så gott ;)
  • Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2012-04-18 18:08:30 följande:

prövat potta? Det är ju vanligt det där i den åldern!

Provat potta men inget resultat där heller.
  • Anonym (mamma)
    moncen80 skrev 2012-04-18 18:15:06 följande:
    har haft samma problem men fick ett tips från min bvc sköterska, att ge barnet en pall att ha fötterna på så sitter dom stadigare, och då fixade jag en magisk pall till min son och den Bamse tidning så han fick sitta en stund, och så bajsade han och blev jätte glad, sedan fick han en lite muta för han bajsade på toan i stället för i blöjan. och nu så  tar han sig magiska pall varje gång han behöver bajsa,  och det sämst man kan göra e att tjata för när jag gjorde det så lyssnade han inte. 

LYCKA TILL med bajseriet

Pall har vi oxå men ksnske skulle "pimpa" upp den lite för att göra det hela lite roligare:)
Svar på tråden 5-åring som vägrar bajsa i toaletten