• Anonym (Lena)
    Äldre 17 Apr 13:46
    3810 visningar
    1 svar
    1
    3810

    Min son är så tävlingsinriktad

    Min nioåring spelar fotboll och ishockey och är väldigt tävlingsinriktad. Han har svårt att hantera en förlust eller om en lagkamrat missar mål osv.
    Hur kan vi göra honom mindre tävlingsinriktad, det känns som att detta kan bli ett problem när han blir äldre.
    Tack för hjälpen!

  • Svar på tråden Min son är så tävlingsinriktad
  • RF Peter
    Äldre 23 Apr 09:08
    #1

    Tack för din fråga.


    Det är nog flera föräldrar som känner att deras barn tycker att ”vinna är allt”! Många barn tävlar så fort de få chansen. Det kan handla om vardagliga saker som att komma först, klä på sig snabbast, eller att springa snabbare än ett syskon. Men det handlar även om idrott.


    Inom vuxenidrotten så lägger man stort fokus på resultatet och det är något som vi ser att många även gör inom barnidrotten, barn och vuxna.  I praktiken innebär det: Vinst till varje pris och misstag är inte ok. Det kan bero på att idrottsintresserade barn tittar på TV-matcher, men också för att människor i barnets omgivning lägger stor vikt på resultatet.


     Som förälder kan du hjälpa ditt barn på flera olika sätt:


    -          Spela spel hemma. Gärna flera personer tillsammans. Visa hur man kan vara som en bra medspelare och visa hur man beter sig som en bra förlorare.


    -           Prata om att människor utvecklas olika och att det är ok att göra misstag. Många av de killar och tjejer som vi ser idrotta på TV har också varit unga och de har gjort massvis med misstag.


    -          Prata med ledare och föräldrar i ditt barns omgivning. Läggs det stor vikt på att vinna och på att göra mest mål? Hitta delar i spelet som inte fokuserar på resultatet. Delar som din son kan känna stolthet över oavsett hur det gick i matchen. ( t ex bra passar, att han peppade sina lagkamrater, att laget har mer samspelade).


     Till slut vill jag ge två lästips:


     Det första är boken: Så blir du VÄRLDENS BÄSTA IDROTTSFÖRÄLDER – Hur föräldrar stödjer sina barn att bli vinnare i livet genom idrott. (www.idrottsbokhandeln.se).


     Det andra är att läsa Idrotten Vill som är det idéprogram som idrottsrörelsen har enats kring. Där kan du läsa lite hur barnidrotten skiljer sig från vuxenidrotten. (http://rf.se/Idrottens-organisation/Dokumentbank/)


    Bara det att du uppmärksammat din sons beteende är ett steg i rätt riktning.


    Jag önskar er alla lycka till och hoppas att ni får många positiva idrottsminnen tillsammans framöver.

Svar på tråden Min son är så tävlingsinriktad