• Blondina

Vattkoppor? *bilder*

Jag har aldrig sett vattkoppor, så nu vänder jag mig till er.

Såg i går följande prickar på dottern. Den ena bilden visar vänster axel och den andra under högerarmen. Hon har även flera prickar på magen. Vad tror ni, är det vattkoppor? När kan jag förvänta mig att det blir blåsor? Hur lång tid tar det innan det är över? Lillebror är 1 månad, behöver jag orolig för honom?

• Svar på tråden Vattkoppor? *bilder*
  • Frontline

Här kan du ju se och jämföra lite...

www.google.se/search&oe=utf-8&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&hl=sv&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=JXaNT9vsO5P74QTk9-j_Dg&biw=1838&bih=935&sei=J3aNT56ANuSK4gSwyZ2JDw

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Frontline

Hmm klicka på bilder så ser du...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Blondina

puffar detta.

Idag är vi inne på dag 2 sedan jag upptäckte prickarna. Imorgon är det dagisdag, men jag håller hemma - om det är vattkoppor. Men visst borde det ha kommit blåsor senast under helgen om det nu är vattkoppor.

Varför jag inte är helt säker, beror på att hon har outredd födoämnesallergi. Så det skullle ju även kunna vara någon allergisk reaktion............

• Skruttfian

Har precis varit hemma med min flicka i en vecka med vattkoppor. För henne dröjde det inte mer än en dag innan de första röda prickarna blev till blåsor och började klia intensivt. Tiden från första utslag till att alla koppor torkat in var 8 dagar... Nu väntar vi bara på att lillasyster ska börja klia...

• skogsvitter

Jag tycker inte det ser ut som självklara vattkoppor... jag är ingen expert med vattkoppor brukar väl sällan klumpa ihop sig på det sätt som bild 2 visar. Det brukar generellt inte heller komma så otroligt många små prickar på en och samma gång, vid en och samma plats. Det brukar poppa upp någon enstaka, och sen blir det raskt fler och fler på olika ställen över kroppen. Om prickarna såg ut sådär igår, hur ser de ut idag? Det brukar vara väldigt lätt att avgöra om det är vattkoppor eller annat eftersom de så snabbt ändrar karaktär.

• Blondina

Nu är vi på dag 3 sedan jag förstå såg prickarna. Igår var det som en lite ljusare prick på flera av prickarna (blåsa?) idag ser samtliga prickar mindre ut, och plattare, Allt ser mycket torrare ut, och mindre rodnad. Tycker inte att prickarna har blivit fler till antalet.

Kan det vara en mycket lindrig omgång av vattkoppor???

• Arnaia

Det finns många barnsjukdomar som ger prickar och jag tycker inte det ser ut som vattkoppor då borde det ha blivit några blåsor nu. Femte sjukan, 3-dagarsfeber, scharlakansfeber är andra barnsjukdomar med utslag,  eller så är det som du säger en allergisk reaktion. Känner du inte igen det ska du hålla henne hemma för säkerhets skull så du inte smittar andra barn och deras föräldrar. Bara för att det är lindrigt för er behöver det ju inte vara det för andra :D

• Blondina

Absolut!!! hon är 15-timmars och skulle gått idag, men hon blir hemma. Hon kommer vara hemma till söndag, och tills dess borde man ju se om det är vattkoppor eller ej..

Kan de ha 3-dagars flera gånger? Hon hade det när hon var 6 månader.

• skogsvitter

Jag tycker nog ni ska ta henne till vc för att kolla upp vad det är och i så fall förhoppningsvis utesluta födoämnesallergi, beror det på någon klassisk barnsjukdom torde de kunna uttala sig om det väldigt snabbt. Men som sagt, vattkoppor tycks det ju inte vara.

• Lillaskrutt

Ser mer ut som tredagars feber... Min son hade det nyss, och BVC sa när han à 7 mån att han hade det... Men nu när jag ringde sa dom att det är omöjligt att säga om det va det han hade eller inte när han va 7 mån.. Men att det verkligen lät som det nu!

• Blondina
    Skogsvitter: Barnläkaren lyssnar inte på oss ang rodnad i ansiktet som kommer i samband med måltid. Hon har varit dålig magen sedan födseln och han vägrar skicka remiss till länssjukhus, då han anser att det är normalt att vara konstant lös i magen. Har tagit prover på fisk, mjölk, gluten och ägg, men det visade inget. Både sköterska och BVC försöker hjälpa oss, men vi fastnar hos samma barnläkare varje gång Rynkar på näsan

Lillaskrutt: Hon har ingen feber och är hur pigg som helst. När hon var 6 månader fick hon feber i exakt tre dagar och sedan kom utslagen på bröstet, så det var 3-dagarsfeber enligt skolboken.
  • LNE

Angående prickarna så vet jag inte men tänkte på det där att läkaren inte skickar er vidare.
    kan du inte söka dig till en annan läkare?
    Vi har precis fått göra detta för båda mina barn fick RS-virus varav min snart 2åring fick hosta så hon spydde varje gång. Var hos vc flera gånger och dem gjorde ingenting, inga blodprover efter bakteriem virus utan tyckte vi skulle avvakta hela tiden fastän ingen av oss fick sova för hostan kom på natten och varje gång fick vi byta nerspydda sängkläder.
    Sen ringde jag en annan barnmottagning i göteborg och hon hittade inget fel på tösen men gav henne antibiotika ifall det nu hade blivit en bakterie. Vi är inne på 4 dagen av ab och tösen har sovit hela nätterna sen dess och hostan är nästan borta! 

Som sagt byt ställe om du nu kan!! 

Svar på tråden Vattkoppor? *bilder*