• Anonym

köpt aktier i Nokia, har förlorat 15 000 kr

Hej, 

jag är en total aktie -novis och beslöt mig för ett år sedan att köpa aktier för 25 0000 kr,

då många på mitt jobb är intresserade av detta och kunniga.

Efter tips av min kollega köpte jag aktier i H & M och Nokia.

Nokia har varit en katastrof, har förlorat 15 000 kr och den går bara neråt.

Någon som kan ngnt med aktier och kan ge mig ett råd på hur jag skall göra?

Skall jag bara vänta och hoppas att den går upp igen?

tacksam för tips!

• Svar på tråden köpt aktier i Nokia, har förlorat 15 000 kr
  • Anonym

Har du redan förlorat så där mycket så skulle jag säga att du lika gärna kan vänta och hoppas att det blir bättre. 10 000 kr är ju fickpengar i aktiesammanhang, och om du inte är i akut behov av pengarna så är det dumt att ta en så stor förlust.

• thomasinorge

Man skall ju köpa när börsen har rasat och sälja när den står högt.

Nog bättre att sälja nu än senare - och så köper du efter nästa börsras 

Jag tycker naken-tårtor är kultur
  • Anonym

Hej! 

tack för era svar.

En av er säger sälj och en säger behåll! ha, ha ha. 

Det är väl så det är. 

Gör lite för ont att sälja nu bara, tänker bara på pengarna jag gått miste om ( för mig var det mycket, men kanske inte i vanliga aktie-sammanhang! ) 

Tack!  

• Anonym (lypsyl)

Stackare, vad tråkigt, men det är väldigt instabila tider nu på börsen.

Jag gjorde mina lärospån i raset 2001 efter IT-bubblan, innan dess gick det spikrakt uppåt i flera år och man kunde nästan inte göra fel, så det var många som blev brända när det väl rasade.

Det sägs ju att långsiktiga investeringar inte är fel, men om man bara kan ha en enda aktie så ska den helst vara ganska stabil. Det är bättre att sprida på flera aktier ananrs, men då behöver man lite mer pengar att börja med.

Om du inte behöver pengarna så ligg kvar och försök skaffa en vinst i någon annan ände. När du har en vinst att kvitta aktieförlusten mot så kan du i alla fall få något ut av det hela.

• morningsun

Så, du köpte baserat på tips från folk på jobbet och det gick åt pipan. Och nu frågar du helt okända människor om tips, i förhoppning om att det går bättre?

Man ska bara köpa aktier man SJÄLV tror på och osm man SJÄLV vet en del om. Det är bra att förstå verksamheten och den marknad som bolaget verkar på. Sedan ska man vara medveten om att de kan gå ned i värde. Vanligen säger proffsen att amatörer behåller dåliga aktier för länge och bra aktier för kort. Jag kan en del om telekombranschen och tycker därför att jag kan uttala mig om Nokia. Så om du verkligen vill ha mitt råd: sälj Nokia NU. Nokia tror jag det är kört för. De får återgå till att tillverka gummistövlar och bildäck som det ser ut nu.

HM är jag inte insatt i, så den aktien skulle jag själv inte köpa helt enkelt av det skälet.

Ett allmänt tips är att inte köpa aktier aktier alls om du inte hänger med i nyhetsrapporteringen och kan tolka signalerna i den. Köp andelar i fonden Avanza Zero i stället. Den följer runda slängar Stockholmsbörsen. Mindre svängningar och mindre risk.

• a78

Ett råd jag fick när jag började intressera mig för aktier var; "investera enbart pengar som du har råd att förlora".

Ibland går det bra och ibland går det dåligt. Ibland går det riktigt åt h-e! Bara att gilla läget

HM-aktierna har väl gått bra? Ofta i en portfölj så har man ju flera poster i olika typer av brancher etc så man SPRIDER riskerna. På så sätt kan man ibland kvitta vinster mot förluster etc.

Lycka till!

PS. Mitt råd är att återinvestera din ev. vinst i nya aktier för en branch/företag som du tror på. 

• ciasim

Hej alla!
    Morningsun: ja, jag kan inte annat säga än att jag lärde mig en rejäl läxa. Magkänslan på Nokia var dålig redan från början ( tänkte själv på bl.a. hur iPhone har exploderat) men valde att "lita på" min kollega.
    Så jag håller med dig att det var dumdristigt.

Tack för era svar, det blir nog kanske så att jag säljer Nokia.

• morningsun
    ciasim skrev 2012-04-19 16:36:50 följande:
    Hej alla!
    Morningsun: ja, jag kan inte annat säga än att jag lärde mig en rejäl läxa. Magkänslan på Nokia var dålig redan från början ( tänkte själv på bl.a. hur iPhone har exploderat) men valde att "lita på" min kollega.
    Så jag håller med dig att det var dumdristigt.

Tack för era svar, det blir nog kanske så att jag säljer Nokia.
    "nog kanske"? Ja, det är klart, om du har insider-information som gör att du tror att du kommer få tillbaks pengarna kan det vara värt att hålla kvar i den aktien.

Att iPhone slog stort behövde i sig inte vara något problem. Men den som hade ögonen på marknaden såg redan innan att Nokia höll på att förlora initiativet. När de sedan tog in en chef från Microsoft som VD tror jag att många förstod att sagan var all.

Men återigen: lyd inte mitt råd bara för att jag ger det. Ta reda på sakförhållandena själv, eller investera i ett värdepapper som inte kräver ananlys. Typ Avanza Zero...
  • Kaled

Nu är ju Nokia på en extremt låg nivå. Det finns ändå en hyfsad chans att de börjar klättra uppåt igen. Microsoft kommer inte att ge upp utan pumpar in en massa pengar i mobilmarknaden för att ta andelar. Nokia är helt klart en högrisk-aktie men det är inte alls säkert att det går åt skogen.

Svar på tråden köpt aktier i Nokia, har förlorat 15 000 kr