• Night Angel

Kattan är sur och vägra sitt egna foder helt plötsligt...

Min katt har sen i förgår vägrat äta sitt egna torr foder som hon ätit en bra lång tid utan problem..
    Varför?
    Jo för nu har vi en valp som får valpfoder från Royal canin som även tydligen luktar godare godare för katten.. Hon går och nosa i sin egna skål men vänder på klacken sen trippar hon bort till lång skåpet där hon vet valpens foder är ..och så försöker hon öppna skåpet med tassen..så jag får chasa bort henne..
    Hon är dödens sur på mig för hon inte får valpfodret nu och svälter sig hellre..
    saken är den när hon svälter sig så börjar hon även spy när hon hon äter sen igen när hon inte klara av att vara utan mat...
    Ska man bara låta henne hållas jag menar hon har ju  ätit samma foder utan problem länge länge nu.först hade  valpen ett annat foder som katten inte brydde sig om men så blev katten sur och kräsen helt plötsligt..varför jag bytte  foder till valpen var för att jag ville ha ett foder som var mindre bitar och för det var för just valpens ras..

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Svar på tråden Kattan är sur och vägra sitt egna foder helt plötsligt...
  • potatohead

Jag skulle nog köpa ett annat lite dyrare foder till henne så hon åt något...det må ju vara bättre det än att hon svälter?

• draken86

Mina katter får kött som basföda och torrfoder som nödfallsmat, och om kylskåpet är tömt och det bara finns torrfoder så är läget ILLA. Då är de hellre hungriga än att gå till torrfoderskålen. Som längst har det gått två dagar innan nån har rört torrfodret, så jag vill nog nästan påstå att vanligt billigt torrfoder inte ska betraktas som mat åt köttätande djur. Bara att lyda kissen och köpa bättre mat åt henne också. ^^

The dirty fucking hippies were RIGHT!
  • nemo1

Vad ger du för foder? Gå över helt till blötmat som du portionerar ut under hela dygnet och ha en skål med torrfoder på tex diskbänken. 

• Night Angel

hon får royalcanin för innekatter..blöt mat tål hon inte hon har väldigt känslig mage och spyr upp det..hon har norpat åt sig av valp fodret ett par gånger men hon tålde inte det så det går  bort att uppmuntra henne med det..Nu ställer vi undan valpens mat skål  när vi går hemifrån och över natten så hon inte kommer åt det..

• semlorna

Får du inte henne att äta ordentligt får du åka till veterinären snart. Svält kan få förödande konsekvenser för katter.

• BuoBä

Är katten frisk så äter den förr eller senare om det finns foder framme.

Jag har en katt som ibland matstrejkar/äter minimalt i ett par dagar för att hon tror att hon ska få godare mat. Det blir det inget med, och rätt som det är duger den vanliga maten igen och hon tömmer matskålen. Gärna på natten när vi inte ser, och givetvis försöker hon få oss att tro att det är jääääääättesynd om henne på morgonen.

• nemo1

En katt som matvägrar mår mycket dåligt så åk till vett.

• Night Angel

hon  har alltid matskålen framme..hon har idag ätit lite grann..så hon börja väl acceptera nu att hon inte får utav hund fodret...hon är en full frisk innekatt

• semlorna
    BuoBä skrev 2012-04-18 13:40:21 följande:
    Är katten frisk så äter den förr eller senare om det finns foder framme.   Jag har en katt som ibland matstrejkar/äter minimalt i ett par dagar för att hon tror att hon ska få godare mat. Det blir det inget med, och rätt som det är duger den vanliga maten igen och hon tömmer matskålen. Gärna på natten när vi inte ser, och givetvis försöker hon få oss att tro att det är jääääääättesynd om henne på morgonen.

Och hur ska man veta om katten är frisk? Vi har en katt som svälter ihjäl sig om vi inte ger rätt foder. Vi har till och med varit tvugna att gå in och tvångsmata för att få igång aptiten på honom igen. Han har en diagnos i botten men det är inget som märks på honom förutom när han tappar aptiten. En katt dom inte äter behöver kollas upp.
  • BuoBä

Om man misstänker att katten inte äter för att den är sjuk ska man givetvis kolla upp det, eller om en redan sjuk katt slutar äta. Nu är det rätt starka indicier i det här fallet på att katten bara suktar efter nåt godare, och då börjar det stora flertalet katter äta igen när de blir tillräckligt hungriga.

• semlorna
    BuoBä skrev 2012-04-18 18:48:35 följande:
    Om man misstänker att katten inte äter för att den är sjuk ska man givetvis kolla upp det, eller om en redan sjuk katt slutar äta. Nu är det rätt starka indicier i det här fallet på att katten bara suktar efter nåt godare, och då börjar det stora flertalet katter äta igen när de blir tillräckligt hungriga.

Absolut, flertalet ja men de som inte gör det riskerar att inte få hjälp i tid eftersom ägarna inte tar tag i det i tron att dom äter när dom blir hungriga.
  • BuoBä

Ja men givetvis får man hålla koll på kattens allmäntillstånd och att den verkligen börjar äta.

• ForReal
    Night Angel skrev 2012-04-18 17:48:34 följande:
    hon  har alltid matskålen framme..hon har idag ätit lite grann..så hon börja väl acceptera nu att hon inte får utav hund fodret...hon är en full frisk innekatt
    Bra ;) Råkar dom få tag på något dom gillar bättre så kan det visa sig i matstrejk när det sen endast erbjuds det vanliga. Se bara till att katten nu äter varje dag, det är jätteviktigt då katter som inte äter kan få riktigt allvarliga leverproblem efter endast några dygn. 
  • draken86
    ForReal skrev 2012-04-18 21:58:29 följande:
    Bra ;) Råkar dom få tag på något dom gillar bättre så kan det visa sig i matstrejk när det sen endast erbjuds det vanliga. Se bara till att katten nu äter varje dag, det är jätteviktigt då katter som inte äter kan få riktigt allvarliga leverproblem efter endast några dygn. 
    På riktigt? Ifall man har en helt frisk innekatt som inte äter bara för att den är kräsen så kan den få leverproblem? :O Det hade jag ingen aning om!
    The dirty fucking hippies were RIGHT!
  • ForReal
    draken86 skrev 2012-04-20 13:48:28 följande:
    På riktigt? Ifall man har en helt frisk innekatt som inte äter bara för att den är kräsen så kan den få leverproblem? :O Det hade jag ingen aning om!
    Ja tyvärr är det sant, det låter som en myt men de är tydligen väldigt känsliga för svält. Det som är allvarligt är om de får sk. fettlever, då fettet börjar lagras in i levern och den blir inflammerad och slutar funka om katten inte får vård. Det kan räcka med 3 dagar och sen kan det va kört :( Så visst är viktigt att stödmata en katt som matvägrar. Sålänge katten får i sig något öht varje dag så tror jag inte man behöver vara orolig (om det bara gäller en väldigt kort tid).
Svar på tråden Kattan är sur och vägra sitt egna foder helt plötsligt...