Underlag för studsmatta?
Hej.Mina barn vill väldigt gärna ha en studsmatta. Jag också förresten. Men vi har ingen gräsmatta utan bara en stor altan av betongplattor. Kan man ställa en studsmatta på det? Tänkt mig en ca 2,5m med nät.
Hej.Mina barn vill väldigt gärna ha en studsmatta. Jag också förresten. Men vi har ingen gräsmatta utan bara en stor altan av betongplattor. Kan man ställa en studsmatta på det? Tänkt mig en ca 2,5m med nät.
I så fall skulle jag nog rekomendera att lägga något mjukt runt om ifall någon skulle ramla ur. Är väl inte det bästa underlaget med betong.
Vet inte om det är just betong men nån sorts hårda plattor är det. Någon som vet hur säkert nätet är? Är det lätt att nån trillar igenom? I värsta fall får jag väl riva upp plattorna och så gräs, men då blir nog inte maken så glad. Finns det nån på FL som har en studsmatta på hårt underlag? Tar gärna mot fler synpunkter.
Vi har haft studsmatta i flera år, visserligen på gräs, men aldrig att någon har trillat ut genom nätet, även om de hoppat och kastat sig emot det, det har hållit.
Däremot är det ju inte alltid de är så noga med att stänga igen dragkedjan och åker då någon ut och ner så är det inte så kul, kanske värre emot hårda plattor men absolut inte bra att ramla ner på gräset heller. De har också ramlat när de gått runt utanpå studsmattan och någon har tagit miste på stegen och ramlat rakt ut i tomma luften och då slagit sig.
Men det jag tänker på att en studsmatta nog flyttar sig lättare på ett slätt hårt underlag, på en gräsmatta så sjunker den ju ner i gräset eller så kan man förankra den.
Ja det har jag ockå tänkt på , att den kan kana iväg. Det kanske inte är en så bra idé. Synd. Vi är så sugna på en studsmatta.
Ja det är väldigt roligt med studsmatta. Men kanske kan ni köpa någon sorts matta att lägga på stenbeläggningen, finns bl a på lekplatser och lekland, att ställa den på?
Jag tror att det kommer att funka säkerhetsmässigt om ni köper en studsmatta med nät, och lär barnen att de inte får vara på kantskyddet eller röra nätet(annat än när de klättrar in/ut)
För att hindra den att kana kan ni kanske slå ner något platt stålfäste mellan några plattor? Eller lyfta på några plattor och lägga något under som kan fungera som ankare? Om det låter mycket kanske man kan lägga tex. liggunderlagsbitar under rören?
Hej,
Om du har ett bra skyddsnät så inte barnen kan ramla ut är det ingen fara att studsmattan står på ett hårt underlag. De kommer ju inte ut på det hårda ändå. Enda risken är precis i samband med på och avstigning. Det kan vara smart att ha något mjukt, eller åtminstone en gummimatta eller liknande precis vid stegen för att dämpa om man skulle ramla precis där.
Mvh
/ Robert
www.studsexperten.se
Vi har en av dom största storlekarna på studsmatta och haft den på gräsmattan varje år, ett himla jobb bara att flytta så fort vi ska klippa gräset. Har en stor plan med grus/ stenar där vi parkerar bil, lastbil på och tänkte i år testa att kanske ha studsmattan där istället. Får se hur det kommer gå men får kanske som nån skrev, förankra den om det skulle va att den flyttar sig under hoppningen.
Ha en bra dag.
Jag har min på gräs här i och för sig men hoppar omkring gör den inte alls. Nätet har här hållit för mycket slängade och ingen har åkt ut här på fyra år.
Sedan tycker jag att ska ni ändå köpa och ni vuxna vill hoppa också så ta en större storlek, 2,5 meter är inte mycket att leka på, tror inte den tar så mycket i vikt heller då den vi har här på ca fyra meter hade en maxgräns på ca 110 kg (cirka eftersom jag inte kommer ihåg exakt och är för lat för att gå ut och kolla )