• Anonym

Snatteri + Barn - Vad gör Socialen?

Jag väljer att vara anonym då detta handlar om min bästa vän.

---

Min bästa vän snattar en hel del, ofta och mycket. Det bryr jag mig inte om, det är hennes val och jag vill ej vara någon moraltant om det.
    Men hon har ett barn på drygt ett år.
    Det jag undrar över är vad som händer om hon åker fast på sitt snatteri. Öppnas det någon utredning på socialen om det isf. Kan de ta hennes barn ifrån henne?
    Det har varit en utredning på barnet förut, eftersom min vän har ADHD och de ville se hur hon klarade att ta hand om barnet, men de stängde utredningen lika fort igen eftersom där inte fanns något negativt att gå på.
    Är det någon som är insatt i detta?

• Svar på tråden Snatteri + Barn - Vad gör Socialen?
  • Anonym

Jag har snattat under många års tid. Åkte även fast två gånger på 6 månader varav en av gångerna var tillsammans med min son som då var 2 år.Båda gångerna åkte jag fast för stöld/ grov stöld. Socialen fick inte reda på de någon av gångerna men efter sista gången berättade jag de själv eftersom jag ansåg att jag nehövde hjälp och mådde dåligt. I dag har jag villkorlig dom och har slutat att snatta men jag vet att det är mycket, mycket vanligt ( Har en kompis och en syster som jobbar i affär) att vuxna åker fast för snatteri / stöld med barnvagnen.

Det händer förmodligen inget speciellt om de bara rör sig om småsummor men jag kan tänka mig att det är väldigt olika från fall till fall. Vart man bor, ( bor man som jag tex i Sthlm så har polisen viktigare saker att göra än att ringa soc osv) hur mycket man tagit, vad man tagit, vilken bakgrund man har osv osv.

Hoppas jag var till hjälp.

• Anonym

Tack för ditt svar.
    Hon har åkt fast förut men då innan hon fick barn.
    Vad menas med villkorlig dom, var det för snatteri du fick det?
    Förut har hon fått böter. Kan man få värre dom än böter för snatteri?

• Anonym (missi)

snatteri övergår till stöld/grov stöld beroende på summan olovligen har tagit, där av de olika straff åtgärderna

• Anonym

Anonym (missi) : Okej, då vet jag det. :)

• Anonym

Jag fick villkorlig dom i 2 år som jag antar är någon slgas varning. Gör man något under tiden av de åren och åker fast för det blir straffet hårdare. Jag antar att man kan få värre än böter om man åker fast upprepade gånger, men inte om de är första gången.

Vad är det hon snattar?- skriv om du vill.

• Anonym

Okej.
    Ja du, det är allt i princip. Kläder, mat, smycken, smink, leksaker, hårfärg. Typ allt som går att snatta nästan. Jag vet inte om hon är beroende av det eller varför hon gör det.

• Anonym

Det skulle kunna vara mig du skrev om. Jag tog också allt. Det spelade ingen roll hur lite eller hur mycket det kostade. Jag snattade inte för att jag behövde- äve om jag inbillade mig det i början eftersom jag trots allt gick på socialbidrag- jag snattade för att jag ville fylla ett tomrum i mig själv. Uppnå en kick precis som andra tar droger, alkohol, spelar, shoppar, osv osv. Jag tror absolut att hon är beroende och de är svårt att veta vad man kan göra för en person som fortfarande inte insett att snatteriet faktist har en baksida. Kanske vore det bästa ändå om hon åkte fast. Även om man naturligtvis önskar att hon kunde sluta på egen hand.

• Anonym

Nej precis så är det. Idag var hon och handlade när jag pratade med henne i telefonen. Hon handlade mat för 500 kr, och ändå var hon tvungen att sno en ost. Hehe

Jag vet inte om hon skulle sluta för att hon åkte fast, hon har ju trots allt åkt fast ett par gånger förut..

• Anonym

Nej- kanske inte. Men om socialen blev inblandad och de blir dom ju TILLSLUT kanske hon skulle bli tillräckligt avskräckt från att sluta. Jag kan ju inte ge dig några råd eftersom jag faktist inte vet vad som skulle kunna fått mig att sluta och de ska erkännas att även jag fått återfall några gånger. För mig har vändpunkten varit att jag slutat med droger och att jag gjort en helomvändning på mitt liv.

Du kan väl åtminstonde försöka få henne att förstå att hon nte ska snatat när hennes barn är med- om hon nu gör det.

• Anonym

Nej det har du rätt i.
    Jag snattade förut, men åkte fast till slut. Sen dess har jag aldrig snattat igen. Jag börjar skaka och bli hypernervös när jag ens går in i en affär och funderar på att ta något..

• Anonym

Om man snattar, eller stjäl om det är sådana summor, och åker fast, är väl böter vanligast?
    Och visst hamnar man i polisregistret? Men hur länge?

Svar på tråden Snatteri + Barn - Vad gör Socialen?