• Hurså

Skrikig, snuttig och gasig bebis med uppsvälld mage - BVC säger amma mer sällan?

Har en liten kille på 3 veckor som är väldigt snuttig dygnet runt. Han vill helst ligga vid bröstet konstant, vilket jag vet är normalt. Problemet är att han äter mängder, kräks upp en del, är nöjd en kort stund, vill snutta, får i sig mer mat, kräks igen och sådär håller vi på typ dygnet runt. Han är även rätt gasig och fiser mycket - trots att jag alltid rapar efter amning och är noggrann med vad jag själv äter. Hans mage ser också väldans uppsvälld ut. Vi har kört med Minifom ca 4 dagar (med osäkert resultat) och Semperdroppar köpte jag idag.

Idag var jag på BVC där sköterskan tyckte jag ska försöka amma något mer sällan, detta för att magen ska må bättre. Hon menade att när han äter så ofta, kräks och äter mer direkt och håller på så kan han få ont i magen av det. Hon tyckte också det kunde vara bra att han försöker komma till ro utan att snutta och föreslog napp.

Jag tycker rådet känns lite osäkert? Fri amning sägs ju vara det bästa.. Men jag vill ju att min plutt ska må så bra som möjligt! Någon annan som haft samma situation och har något råd?

• Svar på tråden Skrikig, snuttig och gasig bebis med uppsvälld mage - BVC säger amma mer sällan?
  • Acelise

Fri amning är självklart det som gäller! 

Visst kan det bli så att han äter "för mycket" och kräks och sen är hungrig igen o.s.v., men det där brukar ju reglera sig själv! Kommer mjölken för fort, d.v.s. har du mycket mjölk så det liksom sprutar ut, så kan det ju vara bra att pumpa lite lite innan du ammar, så att han mest får fet mjölk och som inte sprutar så mycket. Det kan ju också "chocka" magen.

Att han inte skulle snutta sig till sömns är bullshit. Barn är som tryggast när de är nära sin mamma, mätta och belåtna. Självklart somnar man då och så ska det vara! NJUT av den känslan! Det betyder aldrig att de inte kan somna utan bröstet längre fram, men det är ju SÅ långt borta i tiden för er.

Du verkar ha så sunda tankar och värderingar, så låt ditt barn och dig själv bara njuta av det som är.
    Och fråga amningshjälpen (www.amningshjalpen.se) om råd kring just magontet!
    Minifom-droppar har inte full effekt förrän ett par veckor, by the way. 

• skogsvitter

De kan naturligtvis inte få ont i magen av att amma, dvs om han inte är mjölkallergisk. Som vanligt har BVC inte så stor kompetens om sådant här, de har helt fel som råder om att glesa ut amningen när den generella riktlinjen i Sverige sedan länge har varit fri amning! Och jag tycker det är väldigt konstigt att de inte nämner mjölkallergi vilket är det första ni bör utesluta. Så testa att undvika alla mjölkprodukter som innehåller mjölkprotein i 4 veckor.

Minifom förvärrar ibland problemen, jag vet inte varför men antagligen för att de innehåller parabener som i värsta fall kan vara skadliga för bebisen. Därför avråder man numera att använda minifom mer än absolut nödvändigt. Eftersom minifom inte ens har en bevisad effekt mer än placebo så tycker jag att ni helt ska sluta med dropparna istället. Sempers magdroppar kan ni prova en period och se om det gör någon skillnad.

Det kan också vara reflux som orsakar problemen. Om bebisen har ont så är det en instinktiv drift att amma eftersom amningen faktiskt hjälper magen att arbeta och smärtlindrar, pga alla de hormoner som frigörs. Därför kan det aldrig vara negativt att amma i sig. Reflux och mjölkallergi verkar ofta höra ihop, så det kan vara värt att känna till.

Hur är avföringen? Det kan hända att han får i sig för mycket av förmjölken, den är väldigt laktosrik och kan göra bebisen gasig och dålig i magen. Då blir bajset grönt. Om så är fallet kan du testa att blockamma, dvs amma från samma bröst 2-3 gånger på raken. Du kan också testa att pumpa ut lite av mjölke innan varje amning.

• Acelise
    skogsvitter skrev 2012-04-17 21:06:43 följande:
    De kan naturligtvis inte få ont i magen av att amma, dvs om han inte är mjölkallergisk. Som vanligt har BVC inte så stor kompetens om sådant här, de har helt fel som råder om att glesa ut amningen när den generella riktlinjen i Sverige sedan länge har varit fri amning! Och jag tycker det är väldigt konstigt att de inte nämner mjölkallergi vilket är det första ni bör utesluta. Så testa att undvika alla mjölkprodukter som innehåller mjölkprotein i 4 veckor.

Minifom förvärrar ibland problemen, jag vet inte varför men antagligen för att de innehåller parabener som i värsta fall kan vara skadliga för bebisen. Därför avråder man numera att använda minifom mer än absolut nödvändigt. Eftersom minifom inte ens har en bevisad effekt mer än placebo så tycker jag att ni helt ska sluta med dropparna istället. Sempers magdroppar kan ni prova en period och se om det gör någon skillnad.

Det kan också vara reflux som orsakar problemen. Om bebisen har ont så är det en instinktiv drift att amma eftersom amningen faktiskt hjälper magen att arbeta och smärtlindrar, pga alla de hormoner som frigörs. Därför kan det aldrig vara negativt att amma i sig. Reflux och mjölkallergi verkar ofta höra ihop, så det kan vara värt att känna till.

Hur är avföringen? Det kan hända att han får i sig för mycket av förmjölken, den är väldigt laktosrik och kan göra bebisen gasig och dålig i magen. Då blir bajset grönt. Om så är fallet kan du testa att blockamma, dvs amma från samma bröst 2-3 gånger på raken. Du kan också testa att pumpa ut lite av mjölke innan varje amning.
    Parabener!!??? Å fy fanken, det visste jag inte. Var ju ett par år sedan jag använde det, men då vet jag...

TS - lyssna på skogsvitters råd, hon vet vad hon snackar om! 
  • skogsvitter

Glömde, att det skulle vara bättre att han somnar med napp än att amma sig till sömns är ju rent löjligt! Vad är det för människa du har kontakt med egentligen?? Självklart är inte napp bättre än äkta vara! Det är ju otroligt smidigt att kunna amma till sömns, och kan man det så är det väl kanonbra?! Napp är väl mer för de som inte kan amma till sömns av någon anledning... att vänja bebisen vid napp som är en så otroligt vanlig orsak till sömntrubbel när de blir äldre och som dessutom riskerar att störa ut amningen låter bara otroligt korkat.

• skogsvitter
    Acelise skrev 2012-04-17 21:09:25 följande:
    Parabener!!??? Å fy fanken, det visste jag inte. Var ju ett par år sedan jag använde det, men då vet jag...

TS - lyssna på skogsvitters råd, hon vet vad hon snackar om! 
    Ja tyvärr är det så, minifom har blivit förbjudet i andra länder men tyvärr inte i Sverige. Däremot gick man ut med denna varning, och det är ganska längesedan:

www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2007/Inga-andrade-rekommendationer-for-Minifom/
    "Det går dock inte att helt utesluta att det finns risker om spädbarn behandlas med höga doser under lång tid med vissa parabener, exempelvis sådan som ingår i Minifom. Spädbarn bör därför behandlas med lägsta möjliga dos under så kort tid som möjligt."

Detta strider ju helt mot vad jag vet att vissa BVC påstår, att man ska ge minst 40 droppar vid varje tillfälle för att uppnå effekt! Det är lite läskigt tycker jag... de rekommenderar en överdosering som riskerar att vara rent skadlig för bebisen!
  • skogsvitter

Angående minifom, gjorde lite efterforskningar på norska sidor eftersom de tidigare förbjöd minifom. Hittade denna:

www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____82432.aspx

Här kan man läsa att dessa ämnen numera är borttagna från minifom i Norge och därför kan man numera använda minifom där. Det har tyvärr inte skett i Sverige ännu eftersom de inte alls verkar ha tagit den här risken på allvar, enligt fass.se finns fortfarande parabenerna kvar i svenska minifom:

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Sorry att jag tar upp tråden med detta men tänkte att det kan vara bra att veta om riskerna och att de faktiskt är på allvar, även om Sverige som vanligt är väldigt sega med sådant här av någon anledning...

• Hurså

Tack för svaren! Tyckte själv att råden inte kändes helt hundra.

Läskigt med parabener! Nu åker Minifomen ut, speciellt eftersom vi ju inte sett nån solklar effekt av den.

Hans avföring ser ut som den ska, dvs senapsgul och aningen grynig. Han bajsar runt 4 ggr per dag så på den fronten verkar ju allt ok.

Det där med nappen kanske hamnade i lite fel kontext, det handlade nog inte bara om att han ska somna utan bröstet utan att han ska hålla sig nöjdare mellan amningarna (vaken eller sovande) och inte behöva snutta lika mycket för magens skull. Men ändå, känns ju lite avigt; "du får inte suga på det som naturen vill att du ska suga på men här - sug på den här konstgjorda kopian!"

Jag har egentligen inga problem med att amma konstant och torka spyor dagarna i ända, jag vill bara att han ska må så bra som möjligt. Ska absolut testa att utesluta mjölk ur min egen kost. Men det här med reflux; hur hjälper man honom med det i övrigt?

Och så vet jag Inte riktigt hur jag ska tackla nätterna. Han är helt klart mer snuttig på nätterna än på dagarna. Vi samsover och jag liggammar honom. Oftast somnar han då om fint men tar jag upp och rapar och lägger ner så ska han snutta direkt. Så får han i sig mer, jag rapar igen, lägger ner och han vill snutta igen. Och så håller vi på.. Ibland testar jag att hoppa över rapningarna men då känns det som han vaknar efter ett tag och har ont av luften han svalt.. Något råd här?

• Acelise

Har du testat Windi pysventil??

Om nu gaser är boven är de fantastiska!

• skogsvitter

Mot reflux finns det särskild medicin som lämpar sig för spädbarn vet jag.

Angående nätterna hade vi en period väldiga problem med andra dottern, då hon ammade alldeles för mycket för sitt eget bästa på nätterna. Hon spydde gigantiska mängder i vår säng varenda natt, och ingen fick sova. Samtidigt behövde hon närheten och tryggheten. För oss blev lösningen att hon fick ligga och sova med/på pappan den perioden. Då fick hon tryggheten och närheten från honom och vaknade inte alls lika ofta, därmed ammade hon bara när hon faktiskt behövde och kräkningarna upphörde. Minns inte hur gammal hon var men hon var nog inte mycket äldre än din bebis. Så om det funkar att hon får ligga nära pappan är det absolut värt att testa ett tag tycker jag!

• Miloxan

Min dotter fick mer besvär av sempers magdroppar så var uppmärksam på det. 4 dagar med minifom är ganska kort tid tycker jag. Prova att massera magen lite oxå.

Svar på tråden Skrikig, snuttig och gasig bebis med uppsvälld mage - BVC säger amma mer sällan?