• Smilla75

Behov av särskilt stöd (logoped) vad kräva av förskolan?

Ett av mina barn har en specifik språkstörning och efter utredning vid OMC har vi nu ett utlåtande att han har behov av logopedinsats inom förskolan. Han är fyra år och går förstås hos logoped med oss föräldrar också. Vi har tidigare bett förskolan söka pengar för sådan resurs till våra barn vid flera tillfällen, men tre år i rad har de "glömt" göra detta inom ramen för kommunens ansökningstid. Nu har vi vårt utlåtande att stötta oss mot och kommer att ta strid för att han ska få denna möjlighet.

Innan jag talar med rektorn skulle jag vilja veta vad barn med behov av särskilt stöd egentligen har rätt till. För vår son skulle det innebära en logoped (och inget annat) som behandlar vår son enskilt. 

Min förhoppning är förstås att jag inte ska behöva bråka alltför mycket men vill veta vilken rätt jag har på min sida. tacksam för input.      

• Svar på tråden Behov av särskilt stöd (logoped) vad kräva av förskolan?
  • caol79

Jag vet inte så mycket än, men vår son som är 4,5 år har fått diagnosen generell språkstörning av en logoped. Vi står i kö för utredning av NU-team. Vår son har extra resurstid av en pedagog på förskolan. Han behöver hjälp vid t.ex. lek med andra barn. Vad jag förstått (läst skollagen) har alla barn rätt till det stöd de behöver. För oss var det inga problem att få resursstöd. Men i vår kommun söker man i för varje år. Går inte att söka under året.

• Smilla75
    caol79 skrev 2012-04-18 17:42:58 följande:
    Jag vet inte så mycket än, men vår son som är 4,5 år har fått diagnosen generell språkstörning av en logoped. Vi står i kö för utredning av NU-team. Vår son har extra resurstid av en pedagog på förskolan. Han behöver hjälp vid t.ex. lek med andra barn. Vad jag förstått (läst skollagen) har alla barn rätt till det stöd de behöver. För oss var det inga problem att få resursstöd. Men i vår kommun söker man i för varje år. Går inte att söka under året.

Min dotter fick faktiskt den diagnosen när hon var 4 år. Hon låg då i 10:e percentilen på TROG-testerna. Vid 5,5 års ålder klarade hon 95:e percentilen, alltså klarade hon sig bättre än 18 av 20 barn. En solskenshistoria jag ville bidra med!

Den aktuella sonen har verbal dyspraxi, mycket arbetskrävande träning krävs. Han fick remiss till NU-teamet som inte tog emot honom och istället utreddes han av öppenvårdspsykologerna. Han var helt "normal" också intelligensmässigt så det enda särskilda behov han behöver är språklig träning.

Jag vet att förskolan skall söka medel i början av året. Men om diagnosen kommer nu? Ska man då vänta till januari, kanske få besked någon månad senare, ta tag i rekrytering och så har ett helt år gått och det är sommarlov? Det är ju inte rimligt. då borde väl förskolan få stå för kostnaden? Annars blir ju inte det särskilda behovet tillgodosett menar jag.      
  • caol79

Helt sjukt att man inte kan få resursstöd under året. Tjata! Ett år är ju jättelång tid för barnen. Kolla med kommunen hur du kan överklaga. Ett barn som har behov ska ju inte behöva vänta till januari! Tjata, tjata, tjata. På kommunen alltså. Lycka till!

• Mor till två döttrar

Men är det verkligen så att man bara kan söka i början av året? Min dotter har en resurs (inte pga av språkstörning dock) och de söker inför varje termin. Har precis skrivit på underlaget för ansökan som gäller för höstterminen. 

• Smilla75

Det verkar som om förskolan ska söka stöd nu inför hösten så jag tror inte vi behöver bråka. det är ju ändå ett förlorat halvår eftersom det säkert inte blir någon träning på förskolan under sommaren men vi har tider bokade hos logopeden i alla fall.

• sirisdotter

Hörde något om mitten av april-  att ansökningar om resurs i förskolan avgörs då.  Fick uppfattningen att om det råkade finnas ett   fysiskt väldigt sjukt barn med stort behov  av resurs  (på samma förskola/inom rektorsområdet?)   blev chanserna mindre för  barn med språkstörning och/eller autismliknande symptom.   Kan det stämma?

Fattar man beslut nu torde det gälla till hösten innan eventuell resurs är rekryterad och barnet får nytta av denna hjälp?

• Smilla75
    sirisdotter skrev 2012-04-22 13:19:14 följande:
    Hörde något om mitten av april-  att ansökningar om resurs i förskolan avgörs då.  Fick uppfattningen att om det råkade finnas ett   fysiskt väldigt sjukt barn med stort behov  av resurs  (på samma förskola/inom rektorsområdet?)   blev chanserna mindre för  barn med språkstörning och/eller autismliknande symptom.   Kan det stämma?

Fattar man beslut nu torde det gälla till hösten innan eventuell resurs är rekryterad och barnet får nytta av denna hjälp?

Det låter ju heltokigt om pengarna skulle ta "slut" för att annat barn har större behov, alla barn ska väl få sina behov tillgodosedda. kan vara så att det är mitten av april och de kanske redan har sökt. har inte pratat med rektorn ännu men ansvarsfröken trodde det skulle gå vägen. det här är ju bara ett komplement någon timme i veckan, vi tar ju det stora jobbet själva, men vill att förskolan ska känna ett ansvar eftersom behandlingen tar flera år.
Svar på tråden Behov av särskilt stöd (logoped) vad kräva av förskolan?