• Anonym (bakis samvete)

bakfyllan och det dåliga samvetet

Jag dricker inte så ofta och heller inte så mycket, men när det blir en öl eller något annat för mycket nån gång, så vaknar jag med ett extremt dåligt samvete. Fast jag kommer ihåg allt, inte är något bakfull och vet att jag inte gjort något olämpligt så får jag det dåliga samvetet, och det kan sitta i i flera dagar och ibland bara dagen efter. Det här har kommit under de senaste två åren, var aldrig så här tidigare.

Jag vet att det är en enkel lösning på det, att inte dricka det där extra.
    Men jag undrar bara ifall alla får den ångesten och det dåliga samvetet dagen efter eller om det bara är jag?

• Svar på tråden bakfyllan och det dåliga samvetet
  • Anonym

Det är ganska så vanligt :) Man blir rätt ångestfylld dagen efter.

• Anonym

Jag känner igen mig, jag har alltid fått sådan vansinnig ångest efter att jag druckit alkohol och blivit påverkad. Jag har helt enkelt slutat dricka mer än ett psr öl oavsett tillfälle då jag inte kan hantera ångesten, som kommer trots att jag inte varit jättefull eller har gjort något dumt. Min sambo är däremot begåvad med noll bakfylleångest... På gott och ont.. Så det är inte alla som får det.

• Anonym

Jag har aldrig någonsin haft ångest dagen efter

mått dåligt fysiskt och spytt som en gris ja! men aldrig ångrat mig.. bara tagit en paus ett par månader så var man där igen.. och det skrämmer mig! har nämligen flera alkolister i släkten som drack dagligen och jag vill må dåligt över att dricka! men gör inte det.. så därför dricker jag i princip aldrig längre (förutom EN cider på typ nyår och midsommar.)
    jag vet att om det skulle gå så illa så skulle jag kunna dricka varje dag, så länge jag aldrig blir nykter så kommer jag må underbart.. men jag vill inte det!   

så det där med att må dåligt dagen efter är inte bara av ondo, utan för att man inte ska bli "fast" i första taget 

• Anonym (bakis samvete)
    Anonym skrev 2012-04-17 21:58:23 följande:
    Jag känner igen mig, jag har alltid fått sådan vansinnig ångest efter att jag druckit alkohol och blivit påverkad. Jag har helt enkelt slutat dricka mer än ett psr öl oavsett tillfälle då jag inte kan hantera ångesten, som kommer trots att jag inte varit jättefull eller har gjort något dumt. Min sambo är däremot begåvad med noll bakfylleångest... På gott och ont.. Så det är inte alla som får det.
    Jo, precis och oftast dricker jag inte mer än ett par men ibland så blir det ju några fler. Och jag kan precis som du inte hantera den ångesten, jag blir väldigt sällan bakfull fysiskt, men den där ångesten är verkligen hemsk!
  • Anonym

jag har faktiskt frågat terapeuter på aa om just det där och de hävdade att alkoholen rent kemiskt framkallar ångest hos vissa

• Anonym (bakis samvete)
    Anonym skrev 2012-04-17 21:58:48 följande:
    Jag har aldrig någonsin haft ångest dagen efter

mått dåligt fysiskt och spytt som en gris ja! men aldrig ångrat mig.. bara tagit en paus ett par månader så var man där igen.. och det skrämmer mig! har nämligen flera alkolister i släkten som drack dagligen och jag vill må dåligt över att dricka! men gör inte det.. så därför dricker jag i princip aldrig längre (förutom EN cider på typ nyår och midsommar.)
    jag vet att om det skulle gå så illa så skulle jag kunna dricka varje dag, så länge jag aldrig blir nykter så kommer jag må underbart.. men jag vill inte det!   

så det där med att må dåligt dagen efter är inte bara av ondo, utan för att man inte ska bli "fast" i första taget 
    Jag dricker också väldigt sällan, pga att jag hade ett missbruksproblem med alkoholen när jag var yngre under flera år. Så nu dricker jag i rimliga mängder mer för att jag tycker det är gott. Men när det blir något för mycket så...
    Men det att det kan vara för att inte bli fast, är nog väldigt sant.
  • Anonym (japp)

Känner absolut igen mig i ångesten dagen efter. Trots att man vet med sig att det bara varit glada miner så är det något som gnager på en och känns fel. Inte varje gång, men emellanåt.

• Anonym (bakis samvete)
    Anonym (japp) skrev 2012-04-17 22:22:52 följande:
    Känner absolut igen mig i ångesten dagen efter. Trots att man vet med sig att det bara varit glada miner så är det något som gnager på en och känns fel. Inte varje gång, men emellanåt.
    Ja, det gnager verkligen, och är väldigt svårsläppt för min del.
  • sweetbird

Gifterna från alkoholen framkallar ångest, du pumpar din kropp full med någon som inte är naturligt för kroppen , så den går på högvarv dagen/dagarna efter och försöker göra sig av med allt "skit" . Där av ångesten(giftet i kroppen),
    Tex folk som dricker för mycket kaffe samma sak där , inte naturligt för kroppen så man kan få ångest ,

Ja har samma problem som du , tyvärr :-/

• alice85

Jag får också bakisångest om jag fått i mig för mycket, trots att jag inte gjort något pinsamt kvällen innan. Har lärt mig att det går över och väntar ut det. Försöker att inte älta ångesttankarna som kommer upp (kan tänka på nåt gammalt tjafs med nån vän, ex, relationer som gått fel, jag är en ond människa och världen hatar mig ;) ). Jag vet ju att jag inte nojjar för de sakerna i vanliga fall och att det kommer kännas fånigt att jag hade ångest för inget nästa dag.

• PolyPond

Det kan vara värdefullt att veta att mycket av den där ångesten faktiskt är kemiskt framkallad. Du kan alltså få kraftig ångest utan att du gjort bort dig på något sätt.
    Det verkar inte alls vara ovanligt att de här känslorna dessutom blir starkare med åren.

Grotta ner sig i soffan med film, filt, snask och snabbmat är en lösning.

---

Om någon vill ha någon "nytta" av känslan man kan få, så kan ni ägna en tanke åt alla de människor som lever med sådan kraftig ångest att de dricker alkohol för att få bort ångest, eftersom den där bakfylleångesten ändå bara är en fis i rymden i jämförelse.
    Det kan ge lite perspektiv och något uns förståelse för vad folk tvingas leva med.

Svar på tråden bakfyllan och det dåliga samvetet