• Anonym (undrande)

Mirena svullen mage, biverkningar..?

Satte in en Mirena i samband med kirurgisk abort för ett par dagar sedan. Första gången jag använder spiral. Har sedan ingreppet (aborten) och insättningen av spiralen fått extremt svullen mage. Blev lite svullen av själva graviditeten men det borde ju försvinna iom att graviditeten avbryts, nu är det ännu mer och ser ut som jag är gravid v25 särkilt på kvällarna. Det sticker och ömmar och har sig oxå i magen, ibland ner i ljumskarna och bak i ryggen, som ägglossningskänsla början på mens. Har inga infektionsmisstankar men undrar bara om detta är normalt att det är så, att magen svullnar upp som en ballong av Mirena och kommer det försvinna. För svullen mage och magknip orkar jag inte gå med. Känner i övrigt av ett visst illamående, lite huvudvärk, blir lätt yr och lite olustkänsla, ungefär som jag gjort när jag startat upp p-piller eller som en fortsättning på gravsymtomen.

Hoppas hoppas att Mirena skall fungera för mig. Vd har ni för erfarenheter, ni andra mirenaanvändare, och hur kom och gick era ev biverkningar.

//Nyfiken, undrande och lite orolig för att detta skall bli jobbigt.

• Svar på tråden Mirena svullen mage, biverkningar..?
  • jojjen

Jag stoppade in mirena för snart ett år sedan, efter min fjärde graviditet. Och hade småblödningar nästan hela tiden i början. Men nu har dom upphört och sker bara ibland, inte alls ofta. Så på den punkten funkar spiralen bra för mig. Men, jag har insett nu i veckan faktiskt att jag har massa biverkningar, jag har känt dessa länge men inte tänkt på att det kan vara den som gett mig dom. Biverkningar som trötthet, nedstämdhet, molande värk vänster sida (typ äggledare), svullen mage (har alltid problem med magen så reflekterade inte över detta riktigt), och framförallt INGEN sexlust. Nu har jag läst om många som älskar denna spiral och inte får biverkningar men inte jag, jag vill ha ut min nu.

• Therese 060

Jag fick höra att det var normalt av min gynekolog och att jag får välja, svullen mage el såna kraftiga menssmärtor jag hade innan spiralen. Då väljer jag spiralen men det är inte roligt, massor av frågor om jag är gravid, och nu börjar hela jag lägga på mig (sattes in 15/3). Jag äter nästan enbart nyttigt och ska precis börja springa igen, men när jag blir smalare står magen ut så det syns mer.. Jävligt jobbigt detta tjejen! Hade kunnat ta det om jag ätit mig till den magen men nu finns det inget jag kan göra..

Svar på tråden Mirena svullen mage, biverkningar..?