• Anonym

Lever ni verkligen i ett lyckligt förhållande?

Är lite nyfiken eftersom jag dels lever i ett halvkasst förhållande, dels har förstått att många par som jag trott varit lyckliga i själva verket har det som jag. Fler än man anar lever i förhållanden som på ytan verkar perfekta men som de egentligen inte trivs i. För egen del kunde jag lika gärna vara singel nu.

Men det finns också de som ÄR lyckliga. De som tacklar vardagen och dess problem på ett sunt sätt och som klarar det tillsammans. De som trivs på alla plan och som går till sängs tillsammans som vänner, även efter en överjävlig dag.

Hur har DU det i ditt förhållande?

• Svar på tråden Lever ni verkligen i ett lyckligt förhållande?
  • Khaleesi

Riktigt, riktigt bra. Rent oförskämt bra, faktiskt. Överjävliga dagar beror aldrig på maken eller mig, utan möjligen på jobbet eller barnen. Vi har aldrig somnat osams under våra 15 år ihop.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Anonym

Har det över lag väldigt bra, trivs och känner mig lycklig. Sedan har väl alla sina dagar. Ibland är vi irriterade på varandra och så, men sällan ovänner.

• Anonym (Kasst här med)

Jag lever i en urkass relation. Han är inget att hålla i handen när åskan går mannen jag är gift med.
    Jag skulle helst leva själv, men av olika omständigheter (ej ekonomiska) så är jag kvar.
    ´På något sätt ska jag fasa mig ur det här - se till att båda får det bra, fast på varsitt håll. Jag skulle aldrig, aldrig svika min man på något sätt, men jag vill leva själv. Så är det.

• Krrrabba

Joaaa.... Lyckligaste hittills iallafall. 
    Det lät ju lagom lyckligt.
    Hittills.
    Men jo jo  .
    Är på distans, men annars är det verkligen exemplariskt när vi väl ser varandra.
    Så ja.
    Jag har det bra.  

• Anonym

Jag skulle nog vilja säga precis tvärtom. På "ytan" verkar vi nog inte vara det där lyckliga perfekta paret. Vi är rätt ärliga och rakt fram emot varandra. Men varje natt njuter jag av att krypa tätt intill. Varje morgon ler jag mot honom och fem minuter innan han slutar jobba börjar jag trampa därhemma.
    Vi har alltså inte det där "lyckliga" förhållandet, om man kraven är att aldrig bråka, att dela lika på alla hussysslor, att ha helt eniga värderingar angående barnuppfostran, samma drömmar om resmål. Däremot har vi en förmåga att tillfredsställa varandra önskningar. Jag tycker det är för jävla trist att åka på skidsemester egentligen, men med honom är det förbannat kul.

Sammanfattar mitt förhållande: Vi är ofta oeniga, olika på de flesta sätt och vis, men vi älskar varandra, och gör varandras dagar till bättre dagar än de varit om vi var utan varandra. Jag är kanske inte lycklig alla dagar, men jag är väldigt nöjd med hur mitt liv ser ut.    

• StarStruck

Vi är det perfekta paret på ytan och under enligt mig själv. Vi tar dagarna som dom kommer. Våra bråk urartar aldrig utan vi båda säger det vi vill ha sagt på en gång och sen blir vi sams. Vi tar lika stor plats.

• Mammatilltvåprinsar

Vi har det väldigt bra. Bättre och bättre för varje år. Jag har jobbat, och gör fortfarande, mycket med mig själv. Ibland dippar jag, hamnar i gamla mönster och då blir det lite sämre eftersom jag tar ut det på min man:( Men de gångerna kommer mer och mer sällan, utbrotten blir lindrigare och lindrigare och jag kan stoppa dem bättre och bättre. Sen har jag världens smartaste, mest kärleksfulla och förstående man som finns, det underlättar ju onekligen. Är väldigt rädd om honom.

• Anonym

Varannan vecka är det så gott som perfekt men ösesidig respekt och lyhördhet. Sen kommer vi till den andra veckan när bossen dyker upp alltså sambons barn och då har vi helt plötsligt nya roller. Sambon förvandlas till en slav som uppfyller alla nycker och önskningar bossen har.  En snart 10årig unge inte kan gå upp ur sängen själv utan pappa måste komma och hjälpa till  och då ingår ju frukost fixad av pappa på rummet. Sen så ska ju allt bestämmas av ett barn och det går inte jag med på och blir ju naturligtvis den elaka häxan.

• Anonym

Nej jag lever inte i ett lyckligt förhållande.

Vi har haft det väldigt tufft ekonomiskt en längre tid pga långa perioder av sjukskrivning och arbetslöshet. I dagsläget är vår ekonomi körd i botten och vi kämpar för att överleva varje månad. Detta har slitit något fruktansvärt på vårt förhållande och vi är ofta oense om vad som bör prioriteras i vår ekonomi.

Sedan är det även andra faktorer som gör att jag inte är lycklig. Min partner är fruktansvärt dålig på att visa känslor och uppskattning. Jag får aldrig några komplimanger eller någon form av positiv uppmuntran. Det har alltid varit jag som gett komplimanger i förhållandet, men jag har slutat med det då jag bara känner mig helt tom när jag aldrig får någon uppmuntran tillbaka.

Sexlivet ska vi inte ens prata om. Jag har alltid varit den som haft störst sexlust under hela vårt förhållande, men även här har känslorna svalnat pga bristande intresse från min partners sida, och sexlusten har därmed sakta men säkert avtagit nästan helt. Dock verkar min partner ha någon form av porrmissbruk även om lusten till mig inte är särskilt stor. Min partner har vid flera tillfällen sexchattat med andra på internet, där även webkamera förekommit från bådas sidor. Porrfilmer finns i partnerns mobil som används till att onanera på allmänna toaletter. Ibland har även telefonsex med andra förekommit. Och säkert en massa annat som jag inte vet om. Allt detta har skett bakom min rygg och jag känner mig fruktansvärt sviken och bedragen.

Sedan besitter min partner olika personliga egenskaper som gör mig galen. Min partner är väldigt egoistisk och tänker alltid på sig själv i första hand. Dessutom är min partner girig och förväntar sig att allt ska vara gratis och klagar jämt och ständigt på att allt ät dyrt och att företagen ger dåligt med rabatter. Min partner saknar ödmjukhet och tycker sig alltid ha rätt och vägrar inse sig ha fel trots att motsatsen är bevisad. Min partner mår bra av att sätta andra i negativt ljus för att själv framstå som bättre, hittar jämt fel på folk och fokuserar på det negativa istället för att se människors goda sidor som alla andra uppskattar. Min partner kan inte ta kritik utan försöker skylla sina misstag på andra. Dessutom saknar min partner humor och förstår inte alltid när folk är ironiska eller skojar, vilket leder till att min partner direkt visar taggarna utåt. Min partner har svårt att förstå andras åsikter och måste jämt starta onödiga diskussioner i ett försök att omvända eller övertyga den andra personen om sin ståndpunkt i frågan.

Varför lämnar jag då inte? För att jag är feg och bekväm. Allt detta har lett till att jag drabbats av depression och jag orkar helt enkelt inte ta tag i saker. Skulle vi separera så har jag ingenstans att ta vägen. Jag skulle knappast få hyra en egen lägenhet då jag helt saknar inkomst, dessutom vimlar det inte av lediga lägenheter direkt. Sen har jag ingen ork att börja flytta med allt vad det innebär (vi har nyligt flyttat runt pga renovering av vår lägenhet vilket var en mindre pärs). Så det är delvis en ekonomisk fråga, delvis lathet. Så ja, vi håller ihop av bekvämlighets skäl, men någonstans kanske vi älskar varandra... lite grann iaf... eller?

Kanske väntar jag på att drömpartnern ska komma och rädda mig. En rolig, ödmjuk person som ser till sitt eget OCH andras bästa och som respekterar och accepterar att alla är olika och att man kan ha olika åsikter utan att göra det hela till en negativ diskussion för att överbevisa andra. En person som inte har problem med att öppet visa sina känslor och som ofta bekräftar sin partner. En person som har massor med humor och som får mig att skratta. En ärlig och stöttande person. En person som inte är rädd för att älska. En person med hög arbetsmoral och som gärna gör rätt för sig och som inte förväntar sig att få allt gratis här i livet. En glad person som älskar att prata om allt och dela med sig av sitt liv och sina tankar. En person som är lite mer lik mig helt enkelt och som delar min moral och mina värderingar.
    Finns du där ute?

• Anonym (S)

Hade jag haft ekonomin till det hade jag hellre levt som särbo... Så nej, jag är väl inte helt lycklig i mitt förhållande. Min sambo däremot ser annorlunda på det.

Svar på tråden Lever ni verkligen i ett lyckligt förhållande?