• Feelia

Bepanthen - farligt

kolla alltid upp vad era krämer och oljor innehåller. Bepanthen kan man köpa på apoteket och är för bebisars torra hud.

Ingredienser:
    aqua, lanolin, Paraffinum Liquidum, petrolatum, panthenol, , stearyl alcohol, etyl alcohol, lanolin alcohol, cera alba, ozokerite.

Paraffin
    (INCI-namn: Paraffin & Paraffinum Liquidum)
    Är en restprodukt från bensin tillverkning, en ”död” olja. Hindrar upptaget av fettlösliga vitaminer, har svårt att brytas ned av naturen samt orsakar många hudproblem. Se även jämförelsen Oljor i krämer.

cetyl alcohol Kan ge överkänslighetsreaktioner (nässelutslag) och allergiska reaktioner (eksem).

här kan ni läsa vad era krämer innehåller - medlem.spray.se/cahealing/index_lanky01.html
  • Svar på tråden Bepanthen - farligt
  • emmysofi

Jag har en snart 5 veckor gammal bebis och denna kräm är min barnmorskas favoritkräm, hon anser att den går att använda till i princip allt. Själv använder jag Weledas baby grejjer, enbart de utan alkohol då en del av deras produkter innehåller det. Nu senast jag var på BVC hade min dotter lite prickar i rumpan som min barnmorska sa kunde utvecklas till svamp om de blev fler och man inte passa det noga. Till detta rekommenderade hon just Bepanthen. Vad använder du själv??

• Feelia

ja men läs - vad det innehåller, då vet du hur farligt det är.
    jag använder naturligt olivolja

• Feelia
    lanolin alcohol - Kan ge allergiska reaktioner. Vad överkänslighet beror på är inte klart, möjligen är det reaktioner på de starka medel som ullen tvättas ur med. Ullfett som renats från rester av rengöringsmedel och fria fettalkoholer ger inga sådana reaktioner. Ingår i kontaktallergitestet Truetest. Täpper till porerna och kan ge kosmetikaakne (pyttesmå utslag) och kliande utslag vid långvarig användning; båda reaktionerna försvinner när man slutar använda fettet på huden.
  • emmysofi

Jag läser, det är just därför jag inte använder det!! Tycker bara det är häpnadsväckande att det rekommenderas till höger och vänster.

• Feelia

jag blir så sur

-för att jag inte visste det tidigare :(

Svar på tråden Bepanthen - farligt