• camillas1985

Babybjörn Active bärsele med ryggplatta. Bra eller dålig?

Kommer få vårt tredje barn i sommar och det känns som att en bärsele kan komma att behövas så man kan bära men ändå ha händerna fria. Har fått erbjudande av en vän att köpa hennes och undrar vad ni som testat denna tycker. Gillar egentligen inte att ha sele då jag är väldigt varm av mig men äldsta killen kommer vara 3,5 så måste ju kunna hjälpa dom också på ett bra sätt. Hur tycker ni selen är för axlar och rygg och sitter bebisen bra?

Isak 090201 William 100721 Flickan i magen 120710
  • Svar på tråden Babybjörn Active bärsele med ryggplatta. Bra eller dålig?
  • Dr Mupp

Skit för både bärare och barn. 

För bäraren ett tortyrverktyg som sliter otroligt på axlarna, själv kan jag bara bära 15-20 minuter i babybjörn och det vare sig det är med eller utan ryggplatta.
    För bebisen är den skadlig för ryggen och bäcken då den tvingas hänga med all vikt på skrevet.

Köp en bärsjal eller en ergonomiskt  sele, de är bättre för bärare och bebisen och går att använda mycket längre. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • smelata

Håller med Dr mupp.

Jag köpte både bärsjal och en babybjörn active och kan säga att i bärsjalen kändes som man kunde bära barnet hur länge som helst medan det knappt gick att bära 5 minuter i bärselen. Min son gillade inte selen heller så mycket men somnade eller satt lugnt i sjalen!
    Sen kan man ju knyta och bära barnet på massa olika sätt i sjalen!

• Julia85

Har haft en, men jag tyckte bärsjal var tusen gånger bättre. Visst är det svårt i början innan man lärt sig knyta eller få i bebisen rätt. Men efter några ggr så går det kanonbra.

• Omega83

Vi köpte bb:s nya miracle i meshtyg som andas. Den har också ryggplatta och jag tycker den är super! Ergonomisk är den med! Men ska du ha den till de äldre barnen eller bebisen?

• Dr Mupp
    Omega83 skrev 2012-04-18 06:30:21 följande:
    Vi köpte bb:s nya miracle i meshtyg som andas. Den har också ryggplatta och jag tycker den är super! Ergonomisk är den med! Men ska du ha den till de äldre barnen eller bebisen?
    miracle är inte ergonomisk utan bebisen hänger i skrevet precis som på babybjörns andra selar.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • GulTussilago

Tyckte att den var helt okej!
    Bar runt på min klump till dotter ganska mycket. Smidigt när man skulle in å handla och sådär.

MEN när sonen föddes köpte jag en bärsjal (en lång variant) och den var ju helt underbar! Man kände nästan inte att man bar på något, fick inte ont i axlarna alls och man var rörligare.
    Den var bökigare att få på, men jag hade den oftast färdigknuten och bara trädde på och drog åt.

Har inte testat de sk ergonomiska selarna men de kanske är ett smidigt mellanting.

• camillas1985

Tycker sjal verkar så krångligt men förstod nästan att jag skulle få det svaret . Vad har ni haft för sjalar då. Finns det någon som är lätt att få på plats och inte kostar allt för mycket? Omega83 det är till bebisen.

• Sweet life
    Dr Mupp skrev 2012-04-18 06:39:46 följande:
    miracle är inte ergonomisk utan bebisen hänger i skrevet precis som på babybjörns andra selar.
    Har du belägg FÖR att barnet skadas? Forskning som visar på det?
  • camillas1985

Kan tillägga också att jag inte tänkt bära på barnet hela tiden utan bara när det behövs tex om vi är vid stranden och hon inte vill ligga i vagnen. Då vill jag kunna ha händerna fria för att hjälpa pojkarna i vattnet. Så klart mysigt att kunna ha henne med också men jag är så otroligt varm av mig så det kommer nog inte vara någon favorit med extra tyg på sig då.
    Blir det inte varmare med en sjal än med en sele? Tänker då på allt tyg.

• Dr Mupp
    Sweet life skrev 2012-04-18 07:20:03 följande:
    Har du belägg FÖR att barnet skadas? Forskning som visar på det?
    Här finns en hel del länkar  www.familjeliv.se/Forum-3-167/m62277823.html
Svar på tråden Babybjörn Active bärsele med ryggplatta. Bra eller dålig?