• Catox9

Gammal IKEA-spjälsäng vilket mått???

Hej!
    Har en gammal IKEA-spjälsäng hemma hos morsan någonstans, är det någon som vet vilket mått de använde innan de gjorde om Hensviksängarna för några år sen???

Jag vet att den är mindre än den vi har hemma eftersom vi gjorde misstaget att köpa ny madrass på IKEA, den fick inte plats!
    Men nu står den nerpackad på morsans höskulle och hon kan inte klättra upp och mäta den.
    Kan inte själv åka förbi och klättra heller men det brukar alltid finnas folk med svar här på FL så jag prövar lyckan :D

Och en sak till, någon som vet vart jag kan köpa en madrass som passar, UTAN att behöva skära till eller fixa med madrassen?!!?

Tror att måtten borde kunna vara 110X55 eller så, för madrassen vi köpte var ju 120X60 och den gick inte ner..

Jätttetack för hjälpen!          

• Svar på tråden Gammal IKEA-spjälsäng vilket mått???
  • engladprick

vi har en gammal spjälsäng på landet, dock ej ikea, och madrassmåttet är 56*110 cm om jag minns rätt

• Baby1112

Har en gammal spjälsäng. Vet inte om den är Ikea. Men bäddmåttet är 115*55.

• Augusta

Vi har en ikeaspjälsäng från tidigt 80-tal. Den står lättåtkomligt hos mina föräldrar så jag kan mäta den under helgen, alt be mina föräldrar mäta den.
    Hade ingen tanke på att det skulle vara olika bäddmått, så vi måste ju ändå mäta den eftersom vi ska köpa ny madrass.

• Catox9

Tack för era svar!
    Sängen som jag har är inte jättegammal, men den är mindre än de som finns nu. Skulle tippa att den är kanske fem-sex år gammal.. 

• colanappen

kan ju vara svårt att hitta en färdig madrass med udda mått...
    men det finns ju affärer där man kan måttbeställa madrass, då slipper man själv trixa och det brukar inte vara så mkt dyrare...
    vet att min mamma gjorde det då vi har en gammal spälsäng som ha helknas mått...

• minda74

Har en spjälsäng från ikea som är 14 år gammal. Bäddmått 110 x 55. Hittade bäddmadrass i babybutik från Rätt start som passade perfekt när dottern föddes i höstas. Lycka till!

Hjärtat 970618 & Stumpefia 111103
  • Pralina 81

Min spjälsäng från Ikea som jag sov i när jag var liten är 115 x 55 cm. Det var meningen att dottern skulle ha den och vi hade köpt ny madrass för vi tänkte inte på att måtten kunde ha ändrats. Den passade ju inte alls så vi fick köpa ny säng.

• Muffins i magen

Vi har en Ikea-säng från -74 och det var helt omöjligt att få tag på en ny madrass till den!

Vi fick helt enkelt skära. Men det gick bra, köpte en skumgummimadrass på jysk.

• Catox9

Är det alltså ingen som vet vilket mått Hensvik-spjälisen hade innan den blev 120X60 (typ EU-standard eller nåt)...??

Ingen?!

Svar på tråden Gammal IKEA-spjälsäng vilket mått???