• Flippen

Hur tätt måste man skaffa barn 2 för att behålla full SGI?

Någon som vet hur tätt man måste få barnen för att behålla full SGI, förutsatt att man inte jobbar mellan barnen?
    Får man behålla SGI även om man säger upp sig?

• Svar på tråden Hur tätt måste man skaffa barn 2 för att behålla full SGI?
  • Titti och mini

Man ska bli gravid inom 21 mån. Det andra vet jag inte

• Amorella

Din SGI är inte kopplad till om du har anställning eller inte. Man får ju t.ex. behålla sin SGI och man börjar plugga.

• timberhochmandie

För att skydda din SGI måste du till att börja med ta ut FP eller jobba minst fem dagar i veckan efter att barnet fyllt ett år. Om du blir arbetslös efter föräldraledigheten så ska SGI vara skyddad om du har anmält dig hos AF från första dagen. Om du väljer att gå ner i tjänst efter föräldraledigheten måste du bli gravid igen innan första barnet är 1 år 9 mån för att behålla den högre SGIn.

*kram*

• Bamsesaga

man kan även skydda sin SGI genom att ta ut fp när man jobbar, jag har en heltids tjänst, men jobbar bara 75% sen tar jag FP 25% och då räknas det som 100% och jag skyddar min SGI.

• Jennie Brunflo

Om du blir gravid innan barn 1 är 1år och 9månader så får du samma FÖRÄLDRAPENNING (inte SGI) med barn 2.

Vill du behålla din SGI så måste du ta ut 5 dagar/vecka efter barnets 1-årsdag.

SGI = SjukpennngGrundandeInkomst = din lön = säger du upp dig sänks den till annan nivå

• Flippen

En fråga till då:
    Jag hade tänkt vara hemma med lillan så länge det går, försöka bli gravid igen inom 1,9 år, inte jobba i mellan och sedan vara hemma några år med båda barnen. Detta förutsätter nog att jag säger upp mig, för jag tror inte att min arbetsgivare går med på att jag är hemma 4-5 år.
    Betyder det att jag måste anmäla mig hos AF den tid jag inte plockar ut FP?

• Flippen

Jennie Brunflo:
    Ok, tänkte att SGI och Föräldrapenning är samma sak, men det är det ju inte :-/
    Men för att behålla FP då, måste jag även då plocka ut 5 dgr/vecka när barnet fyllt 1, och sedan anmäla mig hos AF?

//Frågvisa Flippen!!

• Santisen

JENNIE!!
    Men hur gör man för att behålla sin SGI när andra barnet kommer?

• Jennie Brunflo

När du väljer att vara arbetslös (stå till arbetsmarknadens förfogande) så anmäler du dig till AF och då får du ingen FP.

Om du säger upp dig under föräldrarledigheten så slipper du karensen hos a-kassan. Annars är den 3 månader.

För att få samma FP med andra barnet som med första så måste du antingen bli gravid innan barn 1 är 1år och 9månader ELLER ta ut FP 5 dgr/veckan.

• sabaha

Men planera inte barn efter det....det är lättare med lite mellanrum mellan...tro mig..

• Jennie Brunflo

För att behålla sin SGI så måste du ha 100% sysselsättning efter barnets 1års dag.

Dvs: Du kan jobba heltid ELLER deltid och fylla ut med FP-dagar ELLER FP 5dgr/vecka.

(T.ex. jobba 75% och ha 25% FP.)

Du har rätt att jobba deltid fram till barnet fyller 8 år. (även om du har en 100% tjänst)

• Santisen

AA det hade jag fattat.

Jag har tagit ut 5 dagar efter 1 årsdagen.
    Men vad händer med SGI när andra barnet kommer?
    Kan man ta ut 3 dagar i veckan utan att det händer något?
    Alltså av det andra barnets dagar

• Jennie Brunflo

Santisen:

Japp.

När barn 2 kommer så får du ju nya dagar. Då kan du ta ut hur lite/mycket du vill fram till barn 2 fyller 1år utan att SGI ändras.

Svar på tråden Hur tätt måste man skaffa barn 2 för att behålla full SGI?